Avatar billede heyn Nybegynder
25. juni 2008 - 19:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

3DS Max, Maya el. Z-Brush

Hej Alle

Jeg er rimelig ny inden for 3d udvikling.

Hvad er forskellene på 3DS Max, Maya og Z-Brush?
Hvad er de enkeltes styrker og svagheder?
Hvornår skal jeg anvende hvilken?
Kan 3DS og Maya åbne Z-Brush filer og omvendt?

Mvh Christian
Avatar billede mismis Nybegynder
26. juni 2008 - 12:02 #1
maya og max er et 3D program
zbrush er et sculpting program

i maya og max bygger du hele scene op og sætter overflader og lys osv
og du kan modelere alt muligt alt efter dine evner

i zbrush laver du en slags grund model af foreksempel et hovede
og så maler du ligesom figuren frem via pensler
hvor du maler om formen skal gå ud af og ind af osv

lidt ligesom ler

det er brugt hovesagentlig til organiske modeller osv
man vil foreksempel ikke bygge et hus i zbrush

men man kan godt lave en grund model af en figur i max eller maya
og så hente den ind i zbrush og tegne videre med vilde detalker
også hente den tilbage i max eller maya og så rendere den der sammen med andre elementer

det var sådan kort forklaring

mvh mis
Avatar billede heyn Nybegynder
26. juni 2008 - 12:18 #2
Tak for det precise svar.

Hilsen Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
26. juni 2008 - 12:19 #3
Og accepteret
Avatar billede heyn Nybegynder
26. juni 2008 - 12:20 #4
Nåe ja ...

Hvornår skal jeg bruge max, og hvornår maya?
Avatar billede mismis Nybegynder
26. juni 2008 - 12:29 #5
ellers kan jeg tilføje Glem ikke Lightwave :)

og at der i max også er en form for sculpting der er en lille smugle alla zbrush
men ja, zbrush er for syg til hvis man skal modelere en skulptur eller noget da det er visuelt direkte og du ikke skal sidde desideret og modelere modellen op som du skal i andre 3d programmer.

det er også forskelligt hvordan de forskellige 3d programmer snakker sammen med Zbrush
men det kan du jo undersøge hvis du skal benøtte både zbrush + et nårmalt 3d tool

mvh

mis
Avatar billede osborne Nybegynder
16. august 2008 - 18:59 #6
Det er helt rigtigt som mismis skriver (god forklaring).

Med hensyn til "sculpting" programmer har vi licens til både Zbrush og et program der hedder Mudbox. Det er direkte konkurrenter og mange valgte Mudbox frem for Zbrush fordi Mudbox umiddelbart var meget nemmere at gå til og anvende. Og så var det at for få år siden købte Autodesk så Mudbox firmaet og indbyggede Mudbox i 3ds max. Så i dag er der ikke kun en lille smule sculpting indbygget i max, men et super stærkt værktøj på linie med Zbrush indbygget i programmet.

Max og Maja er også direkte konkurrenter idet de er lavet til det samme. Typisk var/er max meget brugt af de firmaer der laver spil, arkitektur, m.m. hvor Maja var mest udbredt inden for film branchen (men selvfølglig ikke en "regel" blot en tendens). Og så var det at Autodesk for et par år siden også købte Maja. Så i dag er det samme firma der ejer både Max og Maja. Der har været spekulationer fremme og at det nok ville ende med et program "Maxja" eller "Majmax" eller noget (ha ha), men indtil videre lever de videre hver for sig og det er smag og behag hvilket program man bedst kan lide at bruge.

Jeg er selv mest til max (prøvede Maja oprindeligt) men faldt for max. Men andre har det lige omvendt. Jeg er også klart til Mudbox frem for Zbrush, og da Mudbox er indbygget i max passer det jo fint. Men jo du kan også sagtens arbejde med både max og Zbrush (hvis du skulle have brug for det).

Noget jeg syens er ret cool ved Sculpting programmer er at de ofte, som mismis skriver, bruges til at detaljere en allerede eksisternde figur. Dvs. hvis du har lavet en simpel grov udgave af f.eks. en krokodille i max, så kan du bruge mudbox til at modellere en masse detaljer - knubber, revner, takker osv. på krokodillen. Problemet er så at figuren får en milliard polygoner hvor den før måske kun havde et par hundrede, og så kan det blive lidt tungt at arbejde med. MEN så er det smarte at du kan bruge den detaljerede udgave (den fra dig sculpting program) til at danne enten bump map, displacement map eller normal map .. som du kan bruge på din oprindelige figur og få den til stort set at se lige så detaltjeret ud som den med de mange polygoner, og dermed stadig har let ved at arbejde med den. (læs evt. om bump, displacement og normal maps).

Blot lidt info :-)
Avatar billede heyn Nybegynder
16. august 2008 - 19:19 #7
Tak - Hvorfor ikke kalde det "Første Maj med Marx":)
Avatar billede czharina Nybegynder
22. oktober 2008 - 07:40 #8
Osborne: vil du forklare hvordan man åbner mudbox i 3dmax? Er nybegynder i programmet og sidder og læser hjælpefilerne, men finder ikke noget der hedder mudbox.
Avatar billede osborne Nybegynder
04. april 2009 - 08:58 #9
Hej czharina,
Beklager det sene svar.

Det er lang tid siden jeg har haft fingre i 3D (og 3ds max / Mudbox).. Autodesk har åbenbart alligevel valgt at tilbyde Mudbox som en separat licens (dvs. separat installation). Det er som jeg skrev ovenfor altså ikke med i standard max pakken.

Det giver på en måde også god mening, da Autodesk så kan tilbyde et super "Sculpting tool" der både virker til 3ds max og Maya.

Se http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?siteID=123112&id=10707763

håber det hjælper