Avatar billede strife Nybegynder
24. juni 2008 - 23:06 Der er 20 kommentarer

Stor hastighedsforskel mellem kabel og trådløs

Jeg har lige prøvet at tage en masse tests med både trådløs og kablet direkte koblet til.

Resultatet var at den trådløse ville trække ca. 5000 kb/s og kablet direkte på 15000 kb/s.
Jeg ved at der kan være lidt datatab på trådløst, men det der er der direkte latterligt.

Mit netværkskort er et Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG med nyeste driver og den trådløse router er en Netgear WGR614 v6 TDC.

Er der nogen der har en løsning på hvad der kan gøres, for det er da ikke så fedt kun at kunne udnytte en 1/3-del af sin hastighed.
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
24. juni 2008 - 23:29 #1
De 5Mb/sek på det trådløse er jo ikke pokkers ringe hvis du kører 54Mbit, som jeg kan se du sikkert gør ud fra din router. Det er hvertfald lige på toppen af hvad der teoretisk burde være muligt. Men de 15Mb/sek over kabel er lidt finurligt. Prøv at teste om dit netkort kører 10, 100 eller 1000Mbit. Jeg havde en kammerat på besøg for lidt tid siden, hvis netkort valgte at køre 10Mbit kablet selvom alt udstyret i lejligheden har muligheden for at køre 1000Mbit.
Avatar billede strife Nybegynder
24. juni 2008 - 23:37 #2
Tallene er i kbit/sek, ikke kilobytes :)

Det jeg mener er at på det trådløse kører jeg hvad der svarer til 5 Mbit og med kablet 15 Mbit. Har en 20 Mbit linie, så de 15 er nok max hvad jeg kan køre hvis jeg har lidt afstand til centralen.

Så jeg ville da mene at jeg burde k
Avatar billede strife Nybegynder
24. juni 2008 - 23:38 #3
... fortsat (argh, ingen edit knap)

Så jeg ville da mene at jeg burde køre hurtigere via det trådløse end det gør.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. juni 2008 - 23:43 #4
@ skizo_someone:
tager du ikke lige fejl der, der er da langt fra 5 Mb/s til 54 Mb/s mon ikke du kom til at blande Mb og MB i den udregning

@ strife:
hvordan måler du? er det over internettet eller lokalt

gætter på en fiberforbindelse med de 15Mb/s
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. juni 2008 - 23:50 #5
du får lige standard smøren ;)

er der langt fra router til computer
er der lysdæmpere/elmotorer/andet støj i nærheden
er der forhindringer mellem router og computer
er der flere på det trådløse netværk
er der andre netværk i nærheden

prøv evt en anden kanal
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
24. juni 2008 - 23:52 #6
strife, ok - så er jeg ikke helt med. Snakker du om hastigheden du kan hente med over internettet via enten kabel eller trådlåøs?

cool_m_f, nej jeg mener ikke jeg tager fejl. Routeren kører jo med 54MBit og du hentenr fra den med 5MByte/sek. Der går 8 bit på en byte, ergo skal du dividere de 54 med 8 for at få hastigheden i MByte. 54/8=6,75. Så teoretisk set burde der kunne hentes med 6,75MByte/sek trådløst, men der er mange variable der spiller ind når det kommer til trådløse forbindelser - støj, retning, blokeringer (vægge og deres isolering) andre trådløse forbindelser i områder der kører på samme frekvens eller en tæt på osv. osv.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. juni 2008 - 23:55 #7
@ skizo_someone:
læs nu lige hvad der står: der står bit og ikke byte
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. juni 2008 - 23:58 #8
så vi har 54Mb / 8 = 6,75MB  og 5Mb /8 = 0,625MB
Avatar billede strife Nybegynder
25. juni 2008 - 00:01 #9
cool> Der er med diverse speedtests på nettet. TDC's, Cybercity's og Speedtest.net, men nu prøvede jeg lige at hente et par torrents (lovlige selvfølgelig), og der kører den max.
Hvorfor er der den forskel mellem trådløs og kabel i browseren?

Nej det er en 20/1 ADSL, indtil jeg skifter over på en 20/5 VDSL når de får opdateret min central.
Avatar billede strife Nybegynder
25. juni 2008 - 00:05 #10
Svar på standard smøre :)

Nej
Nej (ikke endnu)
Ja

Jeg har prøvet flere forskellige kanaler, samt sat den til kun g istedet for g og b

Og lige for at opklare forvirringen, de tal jeg skrev oppe i toppen er i bits ikke bytes.

Men som jeg skrev lige før, så maxer den ud med en torrent på den trådløse, så jeg synes det er sært at der er den forskel mellem kabel og trådløs i de tests.
Kan det have noget med browseren at gøre, evt. nogle indstillinger?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
25. juni 2008 - 00:18 #11
når der er andre netværk i nærheden kan det være dem der der generer, du skal sørge for at bruge en kanal der er fri, og i den forbindelse skal du huske på at en kanal fylder tre kanaler (hmm det lød bedre inde i hovedet)

eksempel: et netværk benytter kanal 6 men den bruger også sidekanalerne 5 og 7
så for ikke at få forstyrelser sakl du ned på kanal 3 eller op på kanal 9 for at være helt fri af netværket på kanal 6

du har vel krypteret dit trådløse netværk, ikke
det har bare den lille hage at det stjæler lidt af båndbredden

men når det kører ordentligt når du kører en torrent må det være noget softwaremæsigt på din computer den er gal med. browser eller måske en firewall. tvivler på at det skulle være antivirus da den ikke burde skelne mellem wifi og lan
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
25. juni 2008 - 00:20 #12
hov, en lille tilføjelse til det med krypteringen.
det SKAL naturligvis være krypteret. det stjæler godt nok lidt af båndbredden men ikke nær så meget som en nabo der bruger DIT trådløse netværk
Avatar billede strife Nybegynder
25. juni 2008 - 00:24 #13
cool> Ja jeg ved godt det med de 3 kanaler, og har prøvet flere men uden at det gjorde en forskel.

Synes bare det er seriøst mystisk at der er den forskel mellem kabel og trådløs.

Jeg har søgt lidt på det og fundet en med samme problem, men jeg fatter ikke lige hvad det er han har gjort for at løse det (Se sidste post og noget med en cablenut tweak)
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=48702
Avatar billede frand Nybegynder
25. juni 2008 - 00:24 #14
cool, nu du snakker om at forstyrre, så vil din kanal 3 jo også forstyrre til begge sider. Så du nok endnu længere ned. 1, 6 og 11, så skulle de ligge helt frit
Avatar billede strife Nybegynder
25. juni 2008 - 00:25 #15
cool> Ja det er krypteret
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
25. juni 2008 - 00:27 #16
@ frand:
kanal 2,3,4  kanal 5,6,7

så det burde ikke give problemer
Avatar billede frand Nybegynder
25. juni 2008 - 00:31 #17
du skal regne med 2 kanaler til hver side
Avatar billede strife Nybegynder
25. juni 2008 - 00:35 #18
Men jeg har prøvet andre kanaler uden held, og det virker jo fint hvis det ikke er igennem en browser.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
25. juni 2008 - 00:54 #19
har du prøvet en anden browser
og er der en firewall der kan drille
Avatar billede peet-49 Novice
25. juni 2008 - 07:54 #20
Vil du køre stærkt trådløs skal du have en Ndraft (300Mbit) router og netkort, jeg kører fuld speed på min 20Mbit linje trådløst.