Avatar billede reginho Nybegynder
23. juni 2008 - 17:11 Der er 12 kommentarer

Rotere legehus i 3D

Hej

Jeg har fået en opgave, hvor jeg på en webside, som ikke er lavet i flash, skal give brugeren muligheden for at rotere et legehus, sådan at man kan se legehuset fra flere vinkler.

Jeg har ikke lavet legehuset, men spekulerede på om man kunne lave det i noget 3D software for så derefter at kunne få det vist på en webside.

Er der nogen der har nogle gode forslag? Så mpdtager jeg dem gerne..

Mvh
Regin
Avatar billede w13 Novice
23. juni 2008 - 17:17 #1
Hvilken uddannelse går du på?

Jeg synes det lyder lidt vildt, hvis I ikke har arbejdet med det før. Du er sikker på, det ikke bare skal vises som stilbilleder fra fire vinkler, så man kan skifte mellem disse?

Jeg ville nok vælge at lave det i Java, hvis det _skal_ være rigtig 3D, hvor brugeren har fuld kontrol over vinklen. Næst efter Flash er det nok det letteste at sætte ind på siden også.
Avatar billede reginho Nybegynder
23. juni 2008 - 17:36 #2
Jeg går ikke på en uddannelse, men har et fritidsfirma hvor jeg laver websider og betalingsløsninger. Jeg har nu fået en opgave med en roterende model, og ville lige undersøge o det var noget jeg kunne lave eller jeg skulle finde andre til det.

Hvilket program vil man bruge til at lave det i java med?
Avatar billede w13 Novice
23. juni 2008 - 20:02 #3
Der er vist et, der hedder Eclipse, som kan downloades gratis (prøv Google), men Java er ikke lige mit felt.
Avatar billede w13 Novice
23. juni 2008 - 20:02 #4
3D-delen skulle så kodes fra bunden, men der er garanteret nogle tuts.
Avatar billede mwhas Praktikant
24. juni 2008 - 08:14 #5
Hej Reginho

Lyder interesant at tegne et Legehus i 3D, sider selv hverdag og tegner 3D.

Hvilke program havde du tænkt dig af tegne legehuse op i?

Funktion du søger med af kunne rotere en 3d model rundt med musen på en website har fx. solidworks.
http://www.solidworks.com/pages/products/edrawings/samples.html?pid=841

Det er nemt af lave, når man har tegne modelen op i Solidworks, men det kraver en del kenskab til Solidworks for at kunne det.

Hvis du vil vide mere skriver du bare ;)

/mwhas
Avatar billede mismis Nybegynder
24. juni 2008 - 10:33 #6
Selv om din side ikke er bygget i flash kan den godt vise flash elementer.

Der er fler metoder at vise 3D på, man kan lave quicktime 3D eller man kan bruge noget Turntool

men foreksempel turntool og flere skal du betale licens per object du bruger den til
så det er måske ikke så nice.

Men quicktime 3D kan også laves, kræver dog at folk har quicktime for at se det hvilket ikke alle har.

så for kompabilitet osv kan man godt lave en 3D scene hvor huset rotere 360 grader
og så render x antal billeder ud af det , ligge dem i en lille flash animation som kan afspilles på siden aå alle kan se den.

der kan du om du har lyst enten lade den spille af sig selv, Kontrolere start og stop
eller lave en slider så man selv kan rotere igennem de pre renderede billeder.

har ikke den store erfaring med java
jeg ved noget java kan lave Realtime 3D men det vil blive ret komplex
hvor imod hvis du laver en 3D rendering fra vinklerne kan du have fuld textures, lækker lys og skygge på og det hele .

mvh

mis
Avatar billede mismis Nybegynder
24. juni 2008 - 10:44 #7
et sidste argument på den med quicktime er også at en quicktime player også koster en del mere for brugeren at downloade end en simple flash player som jo næsten alle har

med mindre du har fået restriktioner på overhovedet at bruge flash.
for en side der er nårmal html kan jo godt indeholde flash elementer.

Er du selv i stand til at lave selve legehuset og sætte det op med lys osv i 3D
eller skal du have nogle til det
Avatar billede mismis Nybegynder
24. juni 2008 - 15:32 #8
hey igen. jeg har søgt lidt på nettet
og jeg har måske fundet en lille java ting der kan gøre det med en billede sequence som jeg vill have gjodt i flash også

så når jeg kommer hjem prøve jeg lige at lave en lille 3d animation og teste og se om det spiller og så sender jeg dig et link hvis det virker

mvh

mis
Avatar billede mismis Nybegynder
24. juni 2008 - 18:52 #9
Så har jeg lavet et 3D eksempel og bygget et lille hus som du snakker om
så du kan se.
den er styrt via java.
når den har loaded alle billederne kan du frit rotet 360 med musen

http://www.trhlogos.dk/temp/vr/

Her kan du se det

mvh

mis
Avatar billede mismis Nybegynder
25. juni 2008 - 16:33 #10
Hvaaa Regin

vender du tilbage eller har du bare tænkt dig at suge info og så skippe points ?

mis
Avatar billede janekirk Nybegynder
27. juli 2008 - 19:56 #11
Hej Regin

Der er 2 typer af løsninger:

1) Tag 4 billeder af det færdige legehus i nøjagtigt i 90, 180, 270 og 360 grader. Derefter kan man stretche billederne og få det til at ligne en næsten perfekt rotation. Vi bruger softwaren easypano til sådan 360 grader fotografering.
2) Tegn huset i 3D og sæt det til at dreje, drejningen kan her laves 100% perfekt, men animationen vil tilgengæld her aldrig være en 100% gengivelse.

Den første løsning er det letteste og mindst komplekse.

Jane Kirk - www.3darkitektur.dk
Avatar billede osborne Nybegynder
29. august 2008 - 06:08 #12
Længe siden dette spørgsmål er stillet. Det ser ud som udmærkede forslag du har fået ovenfor .. kunne de ikke bruges?