Avatar billede ridder Nybegynder
22. juni 2008 - 07:06 Der er 12 kommentarer

Brugerrettigheder i C5

Vi er et firma med nogle eksterne sælgere. Vi påtænker at de via en VPN klient skal have adgang til C5 og i den forbindels har jeg følgende spørgsmål.
Kan man sætte systemet op til at den enkelte sælger kun har adgang til f.eks varelager og dennes egne kunder, altså ikke hele kundedatabasen?
Avatar billede jasman Nybegynder
22. juni 2008 - 09:55 #1
Du kan godt sætte systemet op, så sælgerne kun har adgang til lager og kunder.
Men at begrænse adgangen til de kunder han er ansvarlig for, kræver en tilpasning af programmeringen.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
23. juni 2008 - 10:03 #2
Husk at C5 kun kan afvikles via Terminal/Citrix! Man kan ikke trække systemet via en ADSL/VPN!

//Tommy
Avatar billede ridder Nybegynder
23. juni 2008 - 11:18 #3
Hej Tommy,

Det kan jeg da ikke forstå, idag gør vi det via en VPN ?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
23. juni 2008 - 11:28 #4
Det er ikke noget Microsoft anbefaler!!! Hvis man kører native database er hastigheden meget langsom og der er meget stor chance for at få fejl i databasen!
Kører man C5 op mod en SQL data, er det en anden sag, men der er meget trafik mellem C5 og databasen, så det er nok ikke den bedste løsning! Ved terminalløsningen har man jo ingen data i luften!

//Tommy
Avatar billede ridder Nybegynder
23. juni 2008 - 12:37 #5
Hej Tommy,

Jeg er ikke edb mand, men vi bruger systemet på den måde at vi har en pc tændt som vi så via serveren kan fjernbetjene og på den måde dermed også få adgang til C5
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
23. juni 2008 - 12:47 #6
Ja, men det er det samme som terminal! På den måde transporterer du kun skærmbillede, tastatur, mus og evt. lyd over ADSL forbindelsen.
Til info:
Benytter man en Windows server med TS installeret, kan flere bruger komme på af gangen. Benytter man en PC, er det 1 bruger af gangen!

//Tommy
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
23. juni 2008 - 12:48 #7
Vedr. brugerrettigheder i C5, så kræver det modulet brugerrettigheder! Så kan man sætte rettigheder på de enkelte brugergrupper i C5!

//Tommy
Avatar billede mariaf Juniormester
23. juni 2008 - 19:49 #8
Med eksterne sælgere ville det så ikke være relevant at de kunne indtaste ordre på f.eks. en pda? Så ville de kunne have adgang til varer og deres egne kunder, og man sparer en masse bøvl med indtastning af ordrer.
Avatar billede ridder Nybegynder
23. juni 2008 - 23:03 #9
Hej Mariaf,
Jo det lyder smart, men hvordan foregår det lige? *s*
Avatar billede mariaf Juniormester
24. juni 2008 - 21:36 #10
Ret enkelt. Hver sælger udstyres med en PDA med et program, der indeholder hans kunder og mulighed for at lave ordrer. Disse sendes så via "luften" til server og videre til C5 til indlæsning (det foregår helt automatisk f.eks. hver 15 minutter). Den anden vej sendes opdatering af debitorer og varer. Dertil en masse "pynt", så det ikke går galt undervejs. Har set det køre mange steder, hvor man har mange udekørende sælgere, der ikke lige har en pc ved hånden.

Kan også anvendes til f.esk. timeregistering i stedet for papirregistreringer.
Avatar billede ridder Nybegynder
25. juni 2008 - 08:31 #11
Hej Mariaf,
Tak for dit svar, men hvad hedder det software som skal bruges til en PDA og hvad kræver det af tilkøb/tilretninger i C5 ?
Avatar billede mariaf Juniormester
27. juni 2008 - 08:00 #12
Prøv at kontakte www.nSales.dk og snak med dem. De kan svare på alle dine spørgsmål og give dig nogle priser. De har en pakkeløsning, der bare virker.