Avatar billede rotte Nybegynder
21. juni 2008 - 20:30 Der er 3 kommentarer

Langsom dataoverførsel på 100Mbps netværk

Hej

Jeg har et spørgsmål angående langsom dataoverførsel på et 100Mbps netværk og jeg synes jeg har prøvet alt, men forgæves.

Jeg har et hjemmenetværk bestående af følgende:

Stationær PC:
Pentium III, 733 Mhz
576 Mb RAM
10/100 Mbps Netkort
Windows XP

Laptop:
Intel Core 2 Duo, 2.2 Ghz
2 Gb RAM
Gigabit Netkort
Windows Vista

NAS server:
500 Mhz
256 Mb RAM
Linux

Switch: 10/100 Mbps

Nuvel.
Overførsel af en 700MB fil fra Laptop til NAS server tager ca. 40 sek.
Overførsel af en 700MB fil fra Stationær PC til NAS server tager over 8 minutter.

Fakta om den stationære PC:
- Netkortet kører 100 Mbps.
- Jeg har opdateret drivere til Netkortet og Chipsættet (VIA bus Master - IDE controller), som der stod på et andet forum.
- Link Speed & Duplex står til 'Auto' under Advanced i Device Manager.
- Jeg har prøvet med et andet netkort.
- Jeg har prøvet at sætte netkortet i en anden slot.
- Switchen lyser 100Mbps ved alle indgange.
- Lige så snart jeg begynder at overføre en fil, ryger CPU på 100% og  'Network Utilization', under Networking i Task Manager, kommer aldrig over 15 %.

Den stationære PC er godt nok en gammel sag, men det burde ikke have indflydelse på netværkshastigheden? Slet ikke 8 minutter for en 700 MB fil? Selvom netkortet i Laptoppen er et Gigabit kort kører det ikke højere end 100 Mbps.

Er der nogen der har en ide til hvorfor den stationære overfører så langsomt og et bud på en løsning?

Eller skal jeg smide den ud af vinduet?
Avatar billede rotte Nybegynder
21. juni 2008 - 20:47 #1
Har forresten også prøvet at slå alle processer fra så som firewall, antivirus etc. uden det hjalp.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. juni 2008 - 22:56 #2
"Den stationære PC er godt nok en gammel sag", ja, og det er nok derfor.
Avatar billede riversen Nybegynder
22. juni 2008 - 08:05 #3
var også mit første bud...
eller at den kører 10Mbps af en eller anden grund.