Avatar billede jgc Nybegynder
10. december 1999 - 17:18 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Fjern ekstra profilesti: <brugernavn>.000

Flere - men ikke alle - brugere på vores NT-system har, udover det almindelige profile-dir (C:\WINNT\profiles\<brugernavn>) ufrivilligt fået oprettet et ekstra af typen C:\WINNT\profiles\<brugernavn>.000. Hvorfor dukker det op, og kan man slippe af med det. For nogle brugere (fx mig!) er det sådan at på én maskine findes begge stier, mens på en anden findes kun den normale.

Hjææælp... (please)
Avatar billede sjensen Nybegynder
10. december 1999 - 22:21 #1
I Kontrol Panel,System, (som administator) kan du dels se de brugerprofiler der er og dels fjerne dem du ikke vil have.

Flere brugerprofiler opstår når samme navn bruges til login, men man f.eks. skifter mellem hhv. Domain og den pågældende pcs navn i domainfeltet.

sjensen
Avatar billede duff Nybegynder
11. december 1999 - 00:03 #2
problemet kan også opstå hvis brugeren ikke får logget "ordentligt" af og når de så logger på og den checkboks kkommer frem hvor der står at din lokale profil er nyere end din globale vil du bruge din lokal ? hvis man svarer nej til dette kan den opstå...
hvis du vil slette den skal du starte den pågældende maskine op uden at logge på lave en net use til c drevet (C$) finde den og slette den du kan ikke slette den hvis du er logget på for den fil der hedder user.dat som ligger i mappen, bruger du selv en kopi af og den er når den er i brug beskyttet mod sletning og da NT ikke kan vide bedre tror det at det er den du bruger..
Avatar billede jgc Nybegynder
11. december 1999 - 00:14 #3
Til sjensen:
Der er ikke tale om at jeg har logget på med samme brugernavn på forskellige domæner (eller hhv på domæne og lokalt). Der eksisterer heller ikke flere profiler i kontrolpanelet

Til duff:
Det lyder rigtigt - jeg skal lige prøve det først (når jeg kommer på arbejde). Dialogboksen med "din lokale profil er nyere end din globale..." har jeg stødt på flere gange - her bør man altså altid svare ja???

Hvis jeg får slettet 000-biblioteket, finder NT så selv ud af at bruge det oprindelige? Når jeg starter Access fra en maskine der kun har det almindelige brugerbibliotek kommer fejlmeddelelsen: Advarsel - kan ikke skifte til biblioteket %WINNT%\profiles\<brugernavn>.000

- men foreløbig tak.
Avatar billede jgc Nybegynder
11. december 1999 - 16:51 #4
Hmmmmrf! Jeg har nu prøvet at logge på som Administrator, flytte jc.000-biblioteket (over til et sub-dir i profiles\jc) og logge på igen. Der kommer ingen fejlmeddelelser - men NT har oprettet jc.000 biblioteket igen!!!

Kan det have noget at gøre med om jeg er logget på en anden maskine mens det foregår? Tilsyneladende henter loginproceduren en kopi af profiles-biblioteket et eller andet sted fra. Skal jeg ikke ind og slette/flytte jc.000 biblioteket derfra? (og hvor er så det?).

Suk...
Avatar billede sjensen Nybegynder
16. december 1999 - 12:31 #5
Hej,

Når du siger at NT har oprettet jc.000 igen må det være fordi der allerede eksisterer et jc bibliotek. Er det ikke korrekt ?

Har du på noget tidspunkt, efter at du loggede på som jc på maskinen, slettet JC brugeren og oprettet den igen ?
Hvis du har, så fjern BÅDE JC og JC.000 bib. og log på som JC igen.

Har du både oprettet JC som bruger på serveren og lokalt på arbejdspladsen, så fjern den lokale.

I NT benyttes brugernavnet ikke på den måde man umiddelbart regner med. Når du opretter en bruger, f.eks. på serveren, tildeles den et Bruger ID nummer der et hulens langt nummer. Når du logger på med dit brugernavn checker maskinen om det pågældende nummer eksisterer på arbejdspladsen eller ej. NT kigger i registry, HKEY_Users efter nummeret, ikke navnet. Nummeret kan f.eks. være:

S-1-5-21-2102593127-1442276001-654838779-500

Når du så sletter brugeren fra serveren og opretter den igen, får vedkommende et andet nummer og der oprettes en ny entry i registry. Da navnet JC allerede eksisterer som bruger-profile oprettes jc.000 og jc.001 o.s.v. for hver ny bruger med samme navn, d.v.s. hver gang du sletter og opretter brugeren igen.

Det samme opstår hvis du først opretter brugeren lokalt, logger på, derefter sletter brugeren og opretter den på serveren og logger på igen.

Så... Løsningen er at fjerne JC og JC.000 fra WINNT\Profiles, og JC brugeren fra Kontrol Panel, System, Bruger profiler.
Slet også en evt. JC-bruger fra den lokale maskines User Manager og check at"User Profile Path" er tom under "User Manager for Domains, brugeren (jc), Profile.

sjensen
Avatar billede jgc Nybegynder
16. december 1999 - 12:50 #6
OK - det skal jeg prøve. Point til sjensen hvis det virker.
Avatar billede jgc Nybegynder
16. december 1999 - 13:34 #7
Hurra - det virkede.

Der er 10 point til duff, for forklaringen om årsagen til problemet, mens der er 20 point til sjensen for at levere løsningen.

Tak til begge