Avatar billede otterup Nybegynder
18. juni 2008 - 21:27 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Bærbar PC starter ikke op!

Hej!
Så skete det også for mig. Min knægt på knap 3 år slukkede for den nu 3½ år gamle bærbare Zepto ved at holde off-knappen nede i for lang tid. Computeren var i forvejen i gang med at lukke ned, men tålmodigheden rakte ikke længere.

Konsekvensen er at computeren loop´er de 5-10 første sekunder  af opstartsfasen. Den når kun lige at vise reklamebilledet for H2O Insyde før den genstarter sig selv.

Jeg har sat Zepto´s recovery CD i, men computeren når slet ikke til det punkt hvor CD´en bliver læst.

På harddisken er der selvfølgelige uvurderlige familiebilleder - resten har ingen værdi.

Er der noget jeg kan gøre selv eller skal der professionelle fingre til at bare overføre de data til en ekstern HD?

På forhånd tak!

Mvh

Michael
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2008 - 21:47 #1
Du bør da kunne komme ind i BIOS
Avatar billede otterup Nybegynder
18. juni 2008 - 21:49 #2
Hvilken kommando?
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2008 - 21:49 #3
Når du kommer i BIOS så vælg menuen "Load setup default" eller noget lign. Når det er gjort vælg så CD til 1. boot device
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2008 - 21:50 #4
Aner det ikke med en ZEPTO - prøv F2 eller Delete straks efter boot
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2008 - 21:52 #5
Du kan da altid hive dine data ud med en Live-cd men det kræver selfølgelig at den vil boote op på en CD
Avatar billede otterup Nybegynder
18. juni 2008 - 21:53 #6
Delete har ingen effekt
F2... Så virker det som om den er på vej ind til BIOS-kommandomenuen, men Skærmbilledet vises kun 1 sekund før den booter igen. Der går nøjagtigt 5 sekunder fra boot til re-boot. Nu prøver jeg at pille batteriet ud og se om det har nogen effekt
Avatar billede otterup Nybegynder
18. juni 2008 - 21:56 #7
Intet batteri = ingen effekt.
Back to Square One
Avatar billede otterup Nybegynder
18. juni 2008 - 22:15 #8
Nu har den bootet uafbrudt i en halv time - ingen tegn på bedring. Er det muligt at tilslutte HD´en til en anden bærbar?
Avatar billede master-zalle Praktikant
18. juni 2008 - 22:55 #9
Som helgec siger ville det være nummer 1 hvis du kunne komme i bios og nulstille denne.
Prøv evt. at ringe til Zepto og høre hvad de mener fejlen er, og evt, hvordan den evt rettes.
Der er altid måden med du kan tage din harddisk ud og tilslutte den en "usb to ide converter"
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=246225
Så er dine data i det mindste redet.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2008 - 23:50 #10
Er du sikker på at det ikke er junior der har beskadiget power knappen
Avatar billede otterup Nybegynder
23. juni 2008 - 09:46 #11
Løsningen blev at pille harddisken ud af den gamle bærbare. Sætte den ind i en anden bærbar jeg har lånt - geninstallere windows med den ZEPTO Recovery disk og så overføre alle data til en ekstern HD. Jeg troede at jeg så bare kunne putte den genetablerede harddisk tilbage i Zepto´en og så ville alle være glade, men den booter stadig efter 5 sekunders drift så den er nok blevet ked af tilværelsen.

Hovedsagen er dog at alle data er blevet reddet!!!

Så mange tak for hjælpen til Master-Zalle og helgec. Det var begge svar, der hjalp mig videre.

Mvh

Michael
Avatar billede otterup Nybegynder
23. juni 2008 - 09:48 #12
Hov - der røg pointene til mig selv. De skulle være blevet fordelt til helgec og master-zalle. Beklager!

Mvh

Michae