Avatar billede kallesen01 Nybegynder
16. juni 2008 - 17:42 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ang. bærbar i "blå skærm"-tilstand

Hej Eksperter!

Jeg har fået til opgave at undersøge en bærebar, som en dag gik i blå skærm og ville ikke loade Windows xp ind igen.. Big suprise - så er denne blå skærm ret kendt, MEN! , jeg kan overhovedet ikke få gang i svinet! , jeg har kommet den originale XP cd i drevet, og prøvet at få det geninstalleret, men den kommer med en masse underlige fejl om at programmet ikke er tilgængeligt, og at jeg skal trykke F3 for at afslutte installationen.
Jeg har prøvet at boote med nogle cd'er og der virker den fint, men det er lige så snart der skal gives adgang til Harddisken at den ikke helt vil give mig adgang..

Forklaringen på forløbet ; "Jeg fik en fil tilsendt af en ven fra skolen, fordi vi laver en opgave sammen, og da jeg ville åbne min pc efter spisetid kunne jeg kun få denne blå skærm op, og næst efter genstarter den" <-- Det er hvad jeg har fået at vide.

- Håber at jeg kan få nogle brug bare svar.
på forhånd tak.
-Kallesen!
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 17:57 #1
http://www.helgec.dk/killdisk.html

Er du klar til at få slettet alt på din harddisk og begynde forfra kan du bruge helgec` s guide til killdisk. Så bliver din harddisk helt ren.  Særdeles effektiv og ikke så vanskelig at finde ud af

Så kan du installere xp eller  bagefter, hvis din computer er stillet til at boote i bios. Vær opmærksom på om du har en gendannelses-partione for den vil også blive slettet
Avatar billede haverslev Novice
16. juni 2008 - 18:07 #2
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
16. juni 2008 - 19:09 #3
Tak for jeres svar, nu sidder jeg bare med et større spm.
Hvordan kan jeg vide mig sikker på at jeg kan få liv i maskinen igen, når jeg bruger killdisk?

og til Haverslev, jeg har gået punkteligt efter din beskrivelse, men når jeg vil skrive C:\Windows så kommer den bare med "Kommandoen blev ikke godkendt"
og taster jeg MAP ind for at få vist pationerne, står der bare ? ud for de pationer der er , bortset fra cd-rom drevet... ?
Avatar billede haverslev Novice
16. juni 2008 - 19:41 #4
du skal IKKE skrive "C:\WINDOWS" det skulle gerne stå der, når du taster 1 + enter men EFTER dette, så skriver : chkdsk c: /p /r  (husk mellemrummene)
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
16. juni 2008 - 19:44 #5
Det eneste jeg får er;

C:> og så kan jeg så skrive noget,
Der skriver jeg chkdsk c: /p /r og der sker bare ikke andet end der står "Kommandoen blev ikke godkendt"
Avatar billede haverslev Novice
16. juni 2008 - 20:09 #6
lyder ikke godt, så prøver lige noget andet. MEN læs vejledningen godt først, især når du kommer til punkt 4

Repair af Windows XP:
Hvis du har din XP cd, så kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom. Nogle pc`ere har en boot menu - typ på f.eks F11 eller F12

Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.

Men hvis den IKKE finder en harddisk, så skal du sikkert installere driver til SATA harddisk - det gøres i opstarten, lige efter boot, der står nederst "tryk på F6 for at installere 3. part drivere"
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
18. juni 2008 - 11:22 #7
Den vil ikke noget af det du har skrevet, desværre, jeg kan slet ikke få kontakt til harddisken, andet end at der kommer med "Installations programmet kan ikke få adgang til din lagerenhed" når jeg vil igang med at reparer den..

Er der overhovedet noget jeg kan gøre, eller skal jeg sende den til en der har lidt mere forstand på det?
- Kallesen.
Avatar billede haverslev Novice
18. juni 2008 - 11:49 #8
Kunne tyde på at du kører med sata disk og den har smidt driveren til din SATA disk
Du har muligvis en cd med div. drivere på og på denne cd er også driveren til harddisken. Hvis ikke du har nogen driver cd, så gå på producentns hjemmeside og hent den. Når du så starter install af xp op, når skærmen så skifter fra Sort til Blå farve, skal du trykke på F6, hvis du skal installere SATA driver.
Der vil også stå, i bunden, tryk på F6 for at installere 3. parts drivere
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
18. juni 2008 - 11:51 #9
Det har jeg prøvet, men den siger man SKAL bruge en diskkette, og det har bærbaren sgu ikke , den køre udelukkende med CD-ROM drev... :S - Men kan jeg tillade mig at køre en killdisk på den, og så se om den kan smide windows ind på ny?
Avatar billede haverslev Novice
18. juni 2008 - 14:49 #10
Det hjælper ikke at køre killdisk, du skal stadigvæk have /bruge en sata driver for at komme i kontakt med disken
Men du kan lave en XP cd med sata driveren på:

Du får lige en nem opskrift på det:
Brug Programmet: NLITE
Sådan Slipstreamer du en XP cd med f. eks SP3, så der fås en NY cd med XP og Service pack 3 integreret i en cd.
For at lave denne cd, så skal du bruge din XP cd, service pack 3 og evt. din driver til SATA, hvis du kører sata HDD.
Services pack 3 (SP3) kan hentes her – husk at vælge din XP sprogversion:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&displaylang=da

Hent og installere programmet Nlite:
Start programmet op og følg vejledningen, ved at vælge f.eks dansk og programmet er klar.
Nu skal du isætte din WINDOWS XP cd i DVD/CD-drevet – den vil sikkert starte op men luk den ned.
I programmet nNlite, skal du nu vælge knappen ”gennemse” og finde din XP CD i drevet.
Når det er gjort, så beder den dig om at oprette en NY MAPPE, hvor den vil kopier din XP CD`en over i
Her opretter jeg en NY mappe i biblioteket: TEMP – den nye mappe kalder jeg: XPCDSP3,
så stien kommer til at se således ud: C:\Temp\XPCDSP3
Når det er udført, så tryk på knappen næste
Nu vil programmet spørge efter ”forvalg” – det er blot, hvis du tidligere har lavet nogle ændringer osv. I en installation
Som du vil have med, så kan du hente disse ind nu. – Klik på Næste
Nu kommer der et nyt menu skærmbillede med 8  knapper, som der skal vælges af, du kan i princippet vælge alle – men så bliver du senere i forløbet ”tvunget” til at tage stilling til noget du evt. ikke har brug for.
Men som vi er i gang med, nemlig at lave en XP CD med SP3, så skal du som minimum vælge knappen med service packs.
1. Knap:  Service pack  (skal som minimum vælges, for at lave en XP SP3 cd)
2. Knap: Hotfixes og Updates
Har du f. eks:  XP hotfixes, eller andre updates, du vil have med i installationen, så skal du trykke på denne knap.
3. Knap: Drivere  (denne tager jeg også med i install)
Hvis du kører med SATA harddisk,  så skal du højst sandsynlig bruge SATA driveren fra din bundkort cd eller have hentet SATA driveren fra pc producents hjemmeside
4. Knap: Komponenter
Den næste knap er til alt fjerne f. eks komponter fra installationen – f. eks et modem
5. Knap: Uovervåget / ”Unattended”
Her kan du tilføje din cd-key, skrivebordsindstillinger og andre indstillinger så du ikke skal taste eller ændre dette
Under installationen, når du senere skal i gang med at installere din ”nye XP SP3 cd” på din pc.
6. Knap: Valgmuligheder
Her kan du f. eks vælge at ændre på stier
7. Knap: Tweaks
Her kan du lave ændringer i f. eks registreringsdatabasen og opsætning af tjenester.
8. Knap: Bootabel ISO  (skal vælges)
Denne er til at lave ISO installation, så den i sidste ende kan brændes ud på DVD/CD.
Når disse svære valg er foretaget, så klik på Næste
Nu skal du så vælge (finde) din mappe med Service pack 3 (SP3) – tryk på knappen: vælg
Når du har fundet den, så markere den og sig OK
Nu ”streamer” den, din SP3 ind i den ”oprindelige” Windows XP cd, som du tidligere kopierede ind.
Den finder selv ud af om der er dobbeltfiler og hvad den skal bruge -  der går lidt tid med det, det er OK
Den kommer med en boks: Integreret installation er udført” – når den er færdig, klik OK og vent ej øjeblik.
Klik på Næste når knappen blive til rådighed
Nu kommer der en boks, med teksten Drivere. Her trykker du på knappen INDSÆT og vælger
enten Enkelt Driver eller Multi Driver Mappe  - ved enkelt fil er det blot til SAT driveren, ved multi, så er det til alle drivere, men her skal du passe på, at du få de korrekte sorteret fra, da drivere til 64Bit system ikke kan bruges på 32Bit og omvendt.
Nå du har den korrekte driver(e), så klik på NÆSTE
Nu spørger den dig, om du vil STARTE PROCESSEN
Da vi kun har valgt at integrere SP3, SATA driveren og til sidst lave en ISO, så er vi nået til det punkt, hvor der IKKE
Kan tilføjes mere i fremstillingen af en NY XP SP3 cd, med integreret SATA driver – er der glemt noget eller man ønsker ændringer, ja så er det blot at starte med at sige NEJ til at starte processen og derefter gå tilbage og ændre / tilføje.
Men her er vi sikre og vil starte processen med et ”JA” og den klargøre installationen med de ændringer/tilføjelser vi pt. har lavet.  Den viser nu med ”fed” skrift, hvilke kategorier der er ændringer i og hvad installationen skal udføre.
Du kan kun observere dette, der kan IKKE ændres på noget – blot klikke på Næste
Næste billede er at oprette en ISO, du skal ændre på noget, blot klikke på knappen ” Lav ISO”
Nu skal du oprette en ny mappe, hvori du kan gemme din ISO image og sig OK til at gemme
Når dette er udført, så skriver den ”Iso Oprettet med Succes”  - klik på næste  og du er færdig - Afslut
Nu mangler du blot at brænde din ISO ud på en CD / DVD skive og du er klar til at lave en helt ny installation på den
Maskine, hvor installationen selv sørger for at installere SP3 og SATA drivere
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
18. juni 2008 - 23:09 #11
Meget detaljeret og meget skøn artikel! (:
Jeg havde selv tanken, men da jeg ikke kunne finde en .inf fil til selve harddisken så kan jeg heller ikke loade filerne til Disken, så jeg ved virkelig ikke hvordan jeg kommer videre fra hvor jeg skal indsætte driver til SATA disken...

http://www.fixya.com/support/p284408-samsung_mp0804h_80_gb_hard_drive

^ det er den disk der sidder i, men jeg kan ikke finde en .inf fil til den :(
- Kallesen
Avatar billede haverslev Novice
19. juni 2008 - 09:02 #12
Det er en IDE disk (IKKE SATA), så der skal ikke bruges driver.

Men så skulle du nu kunne få kontakt til disken, med mindre den er defekt.
Prøv at gå i bios og lav en "load default setting" eller "load Optimized settings"
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
19. juni 2008 - 16:29 #13
Jeg har lidt flere info om hvad den skriver, den skriver dette i instalationsprog.

76348mb disk 0 på id 0 på bussen 0 på atapi og så loader den lidt...

- Men i bios kan den sagtens se og finde harddisken, også når jeg sætter den til at loade efter nye opsætninger ... Er der efterhånden flere gode råd?

-Kallesen
Avatar billede haverslev Novice
20. juni 2008 - 17:11 #14
Det lyder meget mærkeligt, kunne tyde på defekt disk.
Men hvis ikke der er noget der skal gemmes eller reddes ud af den disk, så prøv og du kan få adgang til disken, med det program som samsonjens 16/06-2008 17:57:51
henviser til - men ALT slettes hvis du får adgang og programmet sættes igang
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2008 - 08:16 #15
Mangler du stadig hjælp??
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
03. september 2008 - 13:12 #16
jeg smed den harddisk ud da den ikke var til at rede ... :S