Avatar billede cpetersen Nybegynder
16. juni 2008 - 09:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu 8.04 krise

Hej alle Ubuntu-eksperter. Jeg har installeret ubuntu hardy på min Thinkpad T60. Alt kører perfekt, wifi, suspend, det spiller bare. Problemet kommer efter nogle genstarter, hvor den pludselig hænger efter login og ikke kommer videre. Man kan kun bevæge musen rundt på skærmen, det er det eneste der kommer frem. Det eneste jeg kan er at trykke ctrl-alt-del og logge ud eller genstarte uden at det hjælper ved næste login. Det hjælper heller ikke at starte i recovery mode. Jeg har også prøvet Ubuntu ultimate edition (som er bygget på 8.04) og den gør præcis det samme. Og jeg har prøvet på en anden maskine, en Thinkpad T61, med lidt ændret hardware, og den gør præcis det samme.
Er der nogen der kender til problemet???
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
16. juni 2008 - 11:58 #1
Har du ændret noget. Altså jeg tænker på det virker perfekt de første par gange, men så.
Det kunne måske være et tema eller andet?

Prøv at beskrive hvad du præcis gør.

Jeg kører Ubuntu på min T42, uden problemer.
Avatar billede cpetersen Nybegynder
16. juni 2008 - 13:28 #2
Altså jeg har netop her til morgen installeret en helt frisk kopi af 8.04, og derefter kørt nogle sikkerhedsopdateringer. Jeg har intet andet gjort. Kan det have noget at gøre med noget??!! Det er bare underligt at det samme sker på 2 maskiner, hvor jeg ikke har installeret de samme opdateringer...
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
16. juni 2008 - 18:49 #3
har du haft installeret kerneopdateringerne, så kernen nu hedder 2.6.24-18-generic? :)
Avatar billede cpetersen Nybegynder
16. juni 2008 - 19:31 #4
Ja i starten installerede jeg alle de opdateringer der var tilgængelige lige efter opstart af det nyinstallerede system. Så blev kernen ændret til 2.6.24-18 generic. Og så begyndte den på det. Så geninstallerede jeg og undlod at opdatere kernen, men kun diverse programmer. Og det gjorde ingen forskel, den gjorde det samme. Så geninstallerede jeg for 3. gang og installerede INGEN opdateringer, og den gjorde det igen... For latterligt.. Bare underligt at man godt kan logge ind de første par gange og den kører helt perfekt..
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
17. juni 2008 - 05:39 #5
Prøv at give mig loggen fra Xfree, nå den fryser.

Den skulle ligge i /var/log/ og hedde noget med Xfree

Jeg vil mene du kan trykker "ctrl" "alt" "F1". Læg den evt, online så vi alle kan se den.
Avatar billede cpetersen Nybegynder
24. oktober 2008 - 11:57 #6
Jeg fandt ud af at jeg, i forbindelse med afinstallation af alt der har at gøre med Evolution, havde afinstalleret en pakke ved navn Gnome panel, som åbenbart fremkalder den beskrevne fejl. Det er sgu da underligt at den lader en afinstallere en åbenbart essentiel komponent, der gør systemet ubrugeligt bagefter!!!