Avatar billede zombien Juniormester
14. juni 2008 - 18:12 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Genskab en fil efter formatering.

Hej Eksperter

Jeg står i den uheldige situation, at have været påtvunget til at formatere min computer pga. virus og jeg havde et excel dokument inde i min dokument mappe, jeg SKAL bruge... alt andet data er egentlig lige gyldigt.

er der en måde at finde frem til denne fil igen??
har prøvet GetDataBack og File Scanvenger men de 2 programmer fanger kun de filer og mapper der ligger på harddisken nu...

troede de kunne gå ind og finde filerne igen, for de er vel gemt i en eller anden form for indeksering, eller bruger jeg bare de 2 programmer forkert???

håber virkelig der nogen som kan hjælpe mig med at løse dette problem
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2008 - 18:35 #1
Nej, programmet "GetDataBack" er utroligt stærkt, og kan genfinde filer og mapper, som er blevet slettet, selv for flere formationer tilbage.

Dog kan det ske, at kun fragmenter af filerne kan gendannes, hvis det er flere formationer tilbage.

Men det alt sammen kræves, at du skal have mindst den samme størrelse harddisk som den orginale, for at programmet kan gendanne filerne bedst muligt, og kopiere filerne hen på.

Processen kan godt tage flere dage, hvis det er en større harddisk.

Så kør processen éen gang til, og din manglende fil skal forhåbentligt nok dukke op igen. :-)
Avatar billede smitten1 Nybegynder
14. juni 2008 - 18:50 #2
Der er forskel på slettet/formateret og overskrevet. Hvis den gamle fil er blevet overskrevet, så får du den aldrig igen.

Jo mere du skriver til harddisken efter en formatering, jo større er risikoen for, at filen går tabt for altid.
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2008 - 18:59 #3
smitten1:

Du skrev: "Der er forskel på slettet/formateret og overskrevet"
I princippet har du ret, men så enkelt er det ikke i praksis. Heldigvis!

Men du har helt ret i, at "Jo mere du skriver til harddisken efter en formatering, jo større er risikoen for, at filen går tabt for altid".

Det er netop dér programmet "GetDataBack" kommer ind i billedet.
Jeg kan fotælle, at politiet og mange andre danske og udenlandske organer, netop bruger bl.a. programmet "GetDataBack", til at genfinde data, som mistænkte har forsøgt at slette.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
14. juni 2008 - 19:02 #4
"Der er forskel på slettet/formateret og overskrevet"

Hvorfor er der ikke forskel i praksis? Overskrevet data får du ikke tilbage, slet ikke ikke praksis.
Avatar billede haverslev Novice
14. juni 2008 - 19:03 #5
Dette kan også gøre det, til og med er det gratis :-)
http://www.helgec.dk/lost%20data.html
Avatar billede haverslev Novice
14. juni 2008 - 19:09 #6
Data kan overskrives og reddes alligevel.
Data der er blevet overskerevet op til 7 gange, er det lykkedes at genskabe.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
14. juni 2008 - 19:10 #7
På meget gamle harddisk, kan man lave nogle teoretiske eksperimenter, som kan redde nogle bits og bytes hist og pist. Men på moderne disk kan du intet stille op efter blot én overskrivning.
Avatar billede haverslev Novice
14. juni 2008 - 19:19 #8
Avatar billede smitten1 Nybegynder
14. juni 2008 - 19:22 #9
Jeg har aldrig hørt om det firma før. Men spørger du alle de store respektable firmaer (bl.a. Ibas), så er det ikke muligt.
Avatar billede zombien Juniormester
14. juni 2008 - 19:56 #10
Jeg har nu fundet filen i File Scavenger, men kan ikke umiddelbart, få den til at gemme den bestemte fil
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2008 - 19:59 #11
smitten1:
Du spørger her: @14/06-2008 19:02:20 vedr. forskellen.
Og forskellen er, at fordi data på en harddisk er slettet/formateret, er det heldigvis ikke endbetydende med, at data er væk.

Jeg har også personligt prøvet at gendanne data, fra da jeg brugte RAID 0 på 2 harddiske, og den ene gik ned.
Jeg kunne fint gendanne data (dog med meget små tab), efter at have brugt programmet "GetDataBack".
Men andre lign. programmer kan sikkert også bruges, som fx. "haverslev" foreslår.

smitten1: Du skriver her: @14/06-2008 19:10:40
"På meget gamle harddisk, kan man lave nogle teoretiske eksperimenter, som kan redde nogle bits og bytes hist og pist."
Dette er bestemt ikke korrekt. Man kan faktisk gendanne stort set hele harddisken. Dog med mindre og mindre succes, jo flere formateringer tilbage, man kommer.

Og her:
"Men på moderne disk kan du intet stille op efter blot én overskrivning."
Undskyld, men hvem i al verden har dog bildt dig det ind? Det passer heldigvis ikke. :-)

Da jeg brugte programmet, var det på en 40GB Raptor harddisk - og de er vist ikke så gamle endda. ;-)

Jeg ønsker selvfølgelig ikke for dig, at du nogensinde skulle komme i den situation, at din harddisk går ned. Men HVIS den gør, så findes der faktisk programmer, som kan gendanne data. ;-)

I mit tilfælde brugte jeg "GetDataBack", et DOS-program, som efter kort tid viste flere formationer tilbage, med de filer og mapper, som programet nu engang kunne få gravet frem på harddisken. Derefter en laaang proces, med at genskabe data over på en anden harddisk.
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2008 - 20:02 #12
zombien:
Har du købt programmet, eller downloadet en demo-version (som kun viser at det kan lade sig gøre)?
Avatar billede smitten1 Nybegynder
14. juni 2008 - 20:11 #13
extend, hvorfor tror du ikke det passer, når de førerende eksperter på områder siger det? Google kan finde man kilder på området.

Men uanset hvad, hvis du skal genskabe noget som helst, der er overskrevet, så kræver det specielt udstyr. Indmaden i en harddisk kan ikke gøre det, og dermed kan du heller ikke med noget software genskabe det. Men som eksperterne siger, grundet den store datatæthed og præcision i moderne diske, så er det ikke muligt i praksis at genskabe overslettet data.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
14. juni 2008 - 20:12 #14
"Da jeg brugte programmet, var det på en 40GB Raptor harddisk - og de er vist ikke så gamle endda."

Igen, der er forskel på en formatering og overskrivning. En formatering overskriver ikke data på disken.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
14. juni 2008 - 20:13 #15
"En formatering overskriver ikke data på disken."

Eller jo, den gør den jo (selvfølgelig), men kun en lille del.
Avatar billede zombien Juniormester
16. august 2010 - 18:02 #16
lukket
Avatar billede haverslev Novice
16. august 2010 - 18:16 #17
Husk at skrive løsningen, når du tager poinst tilbage osv!

http://www.eksperten.dk/faq#faq-4-2