Avatar billede exeqthor Nybegynder
21. juni 2001 - 05:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

RS232 vs. USB

Hej
Er der nogen der ved hvad der er den bedste forbindelse mellem PC og et ISDN modem.
Begge muligheder,RS232 & USB er til stede - men spørgsmålet er hvad belaster maskinen mindst - er der i grunden nogen forskel ?
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. juni 2001 - 06:45 #1
com1 og com2 bruger noget nær altid en uart med 16 byte buffer (16558).
Med de hastigheder USB skal levere vil jeg tro det har en væsentlig større buffer, og dermed ikke skal serviceres nær så tit som comporten.
Så mon ikke USB er det mindst krævende.
Avatar billede microtec Nybegynder
21. juni 2001 - 09:02 #2
USB er lang den bedste forbindelse til dit ISDN modem. Med RS232 kan du max. nå op på en overførselshastighed på 115200 Bit/sec. mellem PC og modem (ok kun hvis du har en UART med FIFO). Med USB ligger hastigheden på 1-2MBit/sec.

Som jakoba er inde på er der stor forskel på FIFO-bufferen også. Den UART der benyttes til RS232 kan kun indeholde ca. 16 Byte. Når disse er modtaget SKAL PC-en hente data ellers går de tabt. Det er noget der belaster maskinen. USB har en langt størrer FIFO-buffer (ved ikke hvor stor).

RS232 er en ældgammel standard med 25år på bagen. USB er en meget mere moderne måde at udveksle data. Der er ingen tvivl om at USB er langt overlegen til et ISDN modem, hvor der skal overføres store mængder data hurtigt.

Avatar billede microtec Nybegynder
21. juni 2001 - 09:04 #3
Husk også at USB er så smart at du kan tilslutte flere enheder til samme port. Det kan du ikke med RS232, så du kommer hurtigt til at mangle RS232 porte.
I dag vil jeg klart anbefale USB, hvis det som i dit tilfælde er muligt.
Avatar billede exeqthor Nybegynder
21. juni 2001 - 13:21 #4
Tusinde tak for et præcist svar - så skulle det jo være på plads. Det bliver så USB porten.

mvh.