Avatar billede daphne Novice
07. juni 2008 - 22:47 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Skal jeg have ny router, når der kommer flere pc'er i husstanden?

Vi har gået og spekuleret lidt over, om mysteriet med en langsom hastighed på internettet mon kan skyldes routeren, der er tilkoblet, og som da jeg var alene var beregnet på adgang fra én computer.

Nu går mit spørgsmål så på, om man kan få nogen stærkere routere, der i perioder skal kunne trække op til 3 pc'eres adgang til nettet, og hvor man skal købe den? - hvad hedder sådan en 'fætter'? - og hvor ligger prislejet ca. ?

Håber nogen kan hjælpe. Er ved at være godt forvirrede over, at vores internetforbindelse føles som om den bliver langsommere, når der kommer flere på nettet.. Vi har en 8/2 forbindelse, som jo i bund og grund skulle være rimelig hurtig, men hastigheden er bare ørkesløs langsommelig.
Avatar billede leif Seniormester
07. juni 2008 - 23:09 #1
Afhængig af brugen, fx. jeg sidder her med en Standard Linksys router som kører fuld hastighed perfekt. Men det er naturligt at hvis den ene maskine fx. downloader med 4mbit så vil resten af maskiner kun kunne bruge de resterende 4mbit.
Avatar billede justrace Novice
08. juni 2008 - 09:55 #2
Der må være noget andet galt, for selv om 2 maskiner skal dele 4mbit burde der stadig være båndbredde nok.

Har du testet din hastighed?

Hvad er det for en router?

Hvordan er de forskellige pc'ere tilkoblet?

Hvis det er trådløst, hvilken kryptering?
Avatar billede daphne Novice
08. juni 2008 - 10:11 #3
Nu er jeg ikke helt så 'skrap' til, at hitte ud af hvordan man f.eks. hitter ud af, hvilken 'båndbredde' der køres med *rødmer*

Vi har en 8Mbit i download og en 2Mbit i upload, - men det har vi kun haft et stykke tid, - tidligere havde jeg mindre end 2Mbit/512 forbindelse, og efter vi har skiftet hastigheden kan vi stort set ingen forskel mærke.

Hvor tester man hastigheden ??

Routeren vi kører med er en SMC Barricade 54Mbps, Wireless Broadband router, SMCWBR14-G2, hvis det siger dig noget??

Pc'erne opkobles trådløst.. tror ikke jeg forstår mht. hvordan de er opkoblet.

Kryptering mener du dermed, at jeg selv har valgt kode eller ??

Har selv en personlig mistanke til, at det er routeren, der skal udskiftes.. men at der måske også skal suppleres op med en forstærker i boxen efter at husstanden er øget, så der idag i perioder er ca. 3 pc'ere tilkoblet routeren.
Avatar billede justrace Novice
08. juni 2008 - 10:44 #4
Hastigheden testes her: http://hastighedstest.tdc.dk/

Med opkobling mente jeg trådløst eller kabel, så der er svaret.

Kryptering er enten WEP, WPA eller WPA2. WPA2 bør man i de billige routere holde sig lidt fra med flere pc'ere på linien da det er en kryptering der virkelig trækker nogle ordentlige søm ud af væggen. :)

En forstærker hjælper ikke hvis ellers signalet er ok. Normalt er det bedst at sætte en ekstra router op og lade den køre bridge mode.
Avatar billede blindko Nybegynder
08. juni 2008 - 11:14 #5
Normalt burde en wireless router kunne trække op til 4-5 brugere via den trådløse del,

lydder som om det kan være mange ting der kan være galt,

Er det når der er andre computere der er koblet på at den er langsom ? eller sker det også når du kun har den ene computer koblet på ?

Kan du se andre trådløse netværk når du søger efter trådløse netværk ? (hvis der er flere i nærheden der kører på samme kanal kan det give støj og dermed en ringere trådløs forbindelse)

prøv lige at koble en computer til med kabel og se om det stadigvæk er langsomt, og så lige give en melding tilbage

ps! skal man bruge en kode for at kunne koble sig trådløst på dit netværk ?
Avatar billede daphne Novice
08. juni 2008 - 11:21 #6
Det er BÅDE når jeg kører online alene at forbindelsen er langsom. Der er ikke den store forskel, om der er flere computere koblet på eller ej.

Ja, det trådløse netværk er sikret med kode.

Når man søger på trådløse netværk i nærheden kommer der 1 mere ind, som også kører på en sikker-linie, eller hvad sådan noget dimmervæk hedder.

Det jeg synes er besynderligt, er at siden jeg fik routeren, har jeg skiftet udbyder 2 gange.. og forbindelsen er for hver gang blevet med en højere forbindelse, men der er INGEN reaktion what-so-ever, og den kører stadig med den samme sløve hastighed, og kan ingen forskel mærke i hastigheden.

Vi har prøvet at tilkoble med kabel, men det har ikke nogen indvirkning på hastigheden.
Avatar billede daphne Novice
08. juni 2008 - 11:23 #7
Justice:

Møff.. aner hverken for eller bag på, om jeg kører med en kryptering på WEP, WPA eller noget af det andet, du har skrevet her ??

Mht. en ekstra router, hvad pokker er så lige 'bridge mode', og kan det så i virkeligheden ikke bedre svare sig at købe en hel ny router ?? - den router jeg/vi har herhjemme nu er købt dengang jeg stadig boede alene, så det er efterhånden ved at være 4 år siden vil jeg tro.
Avatar billede justrace Novice
08. juni 2008 - 11:35 #8
Har du prøvet hastighedstesten?
Avatar billede blindko Nybegynder
08. juni 2008 - 11:42 #9
prøv lige at koble din pc direkte på, altså uden om routeren.
og som justrace anbefaler så kør lige hastigheds testen inden og efter
Avatar billede daphne Novice
08. juni 2008 - 14:20 #10
Hastigheden ifølge testen er 4772/435.. har ikke mulighed for at køre testen direkte til modem, da min pc er stationær og ikke kan flyttes så lang.. har desværre ikke et kabel, der er langt nok *piv*
Avatar billede blindko Nybegynder
08. juni 2008 - 14:48 #11
hmmm.... hastighederne stemmer ikke helt overens med din 8 Mbit / 2 men det kan sagtens være fordi du kører trådløst

Jeg vil nok anbefale at du låner et kabel der er langt nok eller flytter en pc ned og tester det direkte, bare for at bekræfte at hastigheden er ok direkte på.

Hvis du har muligheden for at låne en anden wireless router (linksys bruger jeg selv) og så prøve at lave testene igen så har du 2 resultater du kan sammenligne.

Det kan måske også være således at din wireless router har brug for ny firmware hvor der er lavet nogle fejlrettelser.
Avatar billede justrace Novice
08. juni 2008 - 16:26 #12
Det passer meget godt med en 4mb/512kb, men ikke med 8/2. Du har sandsynligvis ikke fået det du betaler for. Grunden til at jeg er rimelig sikker, er at du under alle omstændigheder ville have en bedre upload, selvom du kører trådløst. Forbindelsen har jo bevist den kan levere varen med de 4 i download, og den trådløse er ligeglad med retningen.
Avatar billede daphne Novice
09. juni 2008 - 08:42 #13
Så fik vi afprøvet hastigheden direkte via modemet, og den ligger stort set éns, som den jeg tog via routeren.

Til gengæld var hastigheden på selve pc'en ENDNU langsommere, så det tog 7 lange og 7 brede bare at komme ind på test-siden.. *puha* - og så i dén hedebølge..

Men det er stadig et mysterium, hvordan det kan være, at vores pc'ere kører SÅ sløvt, når vi har fået en langt højere forbindelse via vores udbyder.. ??
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 09:52 #14
Prøv at se efter hvilken form for sikkerhed der er sat på routeren.
Avatar billede daphne Novice
09. juni 2008 - 10:18 #15
Hvor kan jeg kigge efter det henne af i verden ? - sorry, jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter..
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 10:31 #16
Kan du logge på routerens opsætningssider?
Avatar billede daphne Novice
09. juni 2008 - 10:45 #17
Hvor gør jeg det henne af i verden ?? - skal nok have det skåret lidt mere ud i pap, da jeg er lidt router-analfabetisk.. *suk*
Avatar billede blindko Nybegynder
09. juni 2008 - 16:30 #18
tryk start->kør og skriv "cmd.exe /k ipconfig /all" uden "" så skulle der gerne komme en sort boks med info om dit netværk.
kig efter enheden "trådløs netværks forbindelse" og under den står der "standard gateway" med en ipadresse, den kan du så taste ind i internet explorer eks. "http://192.168.1.1" (uden "") og så tryk enter så skulle den gerne spørge efter brugernavn og password, hvis du ikke har ændret det under opsætningen af din router er det standart som du kan finde i din manual
Avatar billede daphne Novice
09. juni 2008 - 16:50 #19
Så langt så godt.. nu kom jeg ind i den 'sorte-box', og det samme også med routeren i internet explorer.. men hvad hedder det der dimmervæk med sikkerhed, jeg skal kigge efter ??
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 17:06 #20
I menupunktet "Wireless settings". Hvad står der?
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 17:06 #21
Sidder med manualen og prøver at guide dig. :)
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 17:37 #22
Husk forresten at under konfiguration af router skal man altid være koblet op med kabel.
Avatar billede daphne Novice
09. juni 2008 - 17:39 #23
Wireless Settings
The wireless router can be quickly configured for roaming clients by setting the service set identifier Wireless Network Name(SSID) and channel number. It also supports data encryption and client filtering.

Tror ikke jeg helt forstår, hvad du kan bruge disse oplysninger til, men jeg venter spændt :-)
Avatar billede daphne Novice
09. juni 2008 - 17:40 #24
Derudover står der noget med 'allowed client type': WPA/WPA2 only, hvis det kan være til hjælp.
Avatar billede daphne Novice
09. juni 2008 - 17:41 #25
Mht. konfigurationen så mener jeg at den i sin tid blev konfigureret via kabel.
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 17:51 #26
Er du logget på routeren?

Der vælger du "Setup wizard".
Avatar billede blindko Nybegynder
09. juni 2008 - 18:41 #27
Må jeg ikke anbefale en crossloop session (http://www.crossloop.com/), det er et fjernstyrings program som jeg helt klart kan anbefale og så er det gratis og sikkert.

Bruger det selv til alt mit fjern support med vores portugisiske sælger når hun har problemer.
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 18:55 #28
>blindko: På dette niveau tror jeg det vil være en god ide. :) Ta'r du den her fra?
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 18:59 #29
Det link røg direkte ned i foretrukne. :) Tak..
Avatar billede blindko Nybegynder
10. juni 2008 - 08:04 #30
lige pt. kigger jeg med på side linien og kommer med anbefalinger og kommentare, har nemlig lidt dårlig tid da jeg skal til MC teoriprøve på torsdag, men der efter er jeg frisk :)