Avatar billede azidbrain Nybegynder
21. juni 2001 - 01:00 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

CS går ned

Hejsa

Jeg har det problem at jeg ofte får blå skærm i Counterstrike.
Første gang jeg joiner et spil går det fint og spillet kører perfekt, men hvis jeg hopper ud af dette og vil joine på en anden server får jeg blå skærm. Dette sker oftest 2. gang jeg joiner men kan også ske først 3. eller 4. gang. Den blå skærm fortæller at der er fejl i \"Nv4_disp.dll\" (kan ikke lige huske al teksten - det er noget med: begynder lagring af den fysiske hukommelse), hvilket jo nok har noget med grafikkort-driverne at gøre...men j har jo (gen)installeret 12.41 driverne og der er ikke noget problem når jeg er kommet ind på banen...mystisk....
Jeg har lige geninstalleret Win2000 af samme årsag, men altså stadig fejl....
Har installeret:
* VIA 4in1 v. 4.31
* Directx 8.1a
* Service Pack 1
* Nvidia Detonator 3 12.41

Mit system (de vigtigste dele):
Soltek 75 kv+
32 Mb TNT2 m64 grafikkort (tror nok det er et Daytona)
256 pc133 ram
ATM Netkort
Edimax 10/100 netkort

Hjælp modtages med kyshånd =)

Avatar billede razersedge Nybegynder
21. juni 2001 - 01:25 #1
hmmm hvor fyldt er din harddisk ?? for hvis den er _meget tæt på at være fyldt kører det dårligere og du vil sikkert få den besked du snakker om... jeg har prøvet det samme...
Avatar billede azidbrain Nybegynder
21. juni 2001 - 01:52 #2
Der er 16 gb endnu så det burde ik være det....=)
Avatar billede _zorro_ Novice
21. juni 2001 - 02:11 #3
Prøv at kigge under support på spil producentens hjemmeside. Det kunne jo være det er en patch eller lign. der skal til for at løse problemet ......måske.
Avatar billede _zorro_ Novice
21. juni 2001 - 02:16 #4
....tjek også lige deres FAQ
Avatar billede azidbrain Nybegynder
21. juni 2001 - 02:23 #5
Nej, desværre...eneste der ligger på sierras side er 1.1.0.6-updaten til halflife og 1.1 til Counter. Begge updates har jeg installeret.....
Avatar billede azidbrain Nybegynder
21. juni 2001 - 02:46 #6
Og jeg har desuden geninstalleret spillet uden held....:(
Avatar billede razersedge Nybegynder
21. juni 2001 - 02:52 #7
azid... det jeg mener om der er ret meget frit plads _tilbage_ på drevet... jeg har en 30 gb og har selv haft det problem :O)))
Avatar billede azidbrain Nybegynder
21. juni 2001 - 03:11 #8
razersedge > ja, der er 16 GB ledigt til fri af benyttelse, er det ikke det du mener?
Avatar billede razersedge Nybegynder
21. juni 2001 - 03:20 #9
jo det var det jeg mente
Avatar billede razersedge Nybegynder
21. juni 2001 - 03:21 #10
troede du mente det var en 16 gb hd
Avatar billede drone Nybegynder
21. juni 2001 - 12:24 #11
Har du checket om dit grafikkort deler irq med andre enheder ?
Avatar billede azidbrain Nybegynder
21. juni 2001 - 12:46 #12
Der er ingen konflikter i Enhedshåndtering. Kortet bruger IRQ 11. Går ud fra det er sådan man tjekker det...
Avatar billede drone Nybegynder
21. juni 2001 - 13:14 #13
Er der andre enheder der bruger irq 11 ?

Brug c:\\programmer\\fælles filler\\microsoft shared\\msinfo\\msinfo32.exe

vælg hardware, irq

Avatar billede azidbrain Nybegynder
21. juni 2001 - 13:35 #14
ja, en del:
- NVIDIA RIVA TNT 2 M64 (grafikkortet)
- VIA USB universel værtscontroller (2 af dem, jeg bruger ikke USB til noget)
- VIA PCI audio controller (WDM - onboard lydkort)
- MacronixMX98715 Ethernet-netkort
- Efficient Networks ss2010 Miniport ATM (ATM-kort til ADSL\'en)

Kan det være tordi alle disse komponenter oxo bruger IRQ 11?
Avatar billede drone Nybegynder
21. juni 2001 - 14:00 #15
Det kan det meget vel værre.
Jeg har haft tilsvarende problemer.

Dit næste spørgsmål er så, hvordan ændrer jeg irq tildelingen ?

Det kedelige svar er at du er tvunget til at reinstallre helle møllen.

Og husk inden du reinstallerer win2k, at slå acpi fra i din bios.

Hvis acpi er slået til overtager win2k styringen af dine irq\'er. Dette er både smart, og ikke så smart.
Hvis du kun bruger din pc til kontorprogrammer og andet 2d sjov. Så er det fint, for så behøver man ikke tænke selv.

Bruger du tilgengæld 3dgrafik i f.eks. fps spil hvor der er mange hurtigt på hindanden følgende irq klad, er det ikke så godt.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
21. juni 2001 - 14:04 #16
Okay, hvordan tildeler man så IRQ manuelt - BIOS eller hvad?
Avatar billede drone Nybegynder
21. juni 2001 - 14:05 #17
12.41 driveren virker i øvrigt fint i CS på mit system.

HVis du ikke bruger dine usb porte, com porte etc. så slå dem evt. fra i bios.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
21. juni 2001 - 14:11 #18
Okay, skal bare lige have noget gjort klart.
1. Først slår jeg acpi fra i BIOS.
2. Dernæst reinstallerer jeg W2K.
3. Så tildeler jer hver komponent sin egen IRQ
4. Er der nok ledige IRQs så hver komponent kan få sin egen unikke IRQ?

Takker forøvrigt for hjælpen =)
Avatar billede drone Nybegynder
21. juni 2001 - 14:28 #19
Du har stortset fået det rigtigt.
Bios burde sørge for irq tildelingerne, efter reinstallation ikke burde pkt. 3 ikke værre nødvendig.

Hvis du i bios har en indstilling der hedder noget i stil med pnp os. Så sæt denne til nej. (knap så vigtig).

Det er ikke sikkert der er nok irq\'er til at alle enheder kan få hver sin.
For nogle enheders vedkommende, gør det heller ikke så meget om de deler.

På min pc, deler mit netkort og isdn kort irq. Det gør ikke noget særligt. Jeg bruger dem sjældent samtidigt.

I dit tilfælde, tror jeg alting er i orden, hvis blot agp(grafikortet) får en irq for sig selv.

Kig i øvrigt i bios efter en indstilling der heder reserve irq for vga.
Slå den til hvis den findes.

Avatar billede azidbrain Nybegynder
21. juni 2001 - 18:31 #20
Nu har jeg rettet i BIOS og genistalleret W2K. Grafikkortet har nu fået sin egen IRQ (5), men det er stadig det samme problem :-(
Avatar billede drone Nybegynder
22. juni 2001 - 11:28 #21
Det er jeg ked af at høre, så må der værre mere der er galt. Har det virket tidligere under et andet styresystem ?
Avatar billede azidbrain Nybegynder
22. juni 2001 - 14:46 #22
Ja, det virkede fint under Win98....
Avatar billede tnt Novice
23. juni 2001 - 01:24 #23
Jeg har en anden ide, som det ikke ser ud til at du har prøvet...

Nvidia\'s 12.40 driver. Jeg ved godt du kører med 12.41, men jeg fik også en blå skærm, godt nok et andet spil og en tidl. driver(10 noget...), men samme problem, med blå skærm og samme besked med \"Nv4_disp.dll\"...

Men det hjalp med 12.40; Det kunne være at driveren ikke fungerede (perfekt) sammen med hl!

btw. Hl og win2k har også givet mig min del af problemer :)

/TNT
Avatar billede _zorro_ Novice
23. juni 2001 - 16:48 #24
Prøv at kigge her. Der er en der har et noget lign. problem.
http://www.eksperten.dk/spm/84032
Avatar billede azidbrain Nybegynder
24. juni 2001 - 00:55 #25
Tak for hjælpen tnt, drone og I andre. Jeg har konverteret til nogle ældre Detonator 2 drivere og det spiller bare =)
Avatar billede tnt Novice
24. juni 2001 - 01:01 #26
Det var så lidt; glad for at kunne hjælpe :)
Avatar billede drone Nybegynder
04. juli 2001 - 13:17 #27
Velbekomme.
Dine irq ændringer, har stadig gjort dit system bedre !
Avatar billede azidbrain Nybegynder
04. juli 2001 - 17:35 #28
Ja, jeg kan tydelig mærke forskel - både i spil og almindeligt betydeligt højere fart og stabilitet. Har endda fået højere point i 3Dmark, så jeg er en glad mand 8-)