Avatar billede -kenner- Nybegynder
06. juni 2008 - 17:15 Der er 9 kommentarer

Lagering af CPR-numre?

Hej eksperter,

Jeg synes at have hørt at det ikke er tilladt at lagre CPR-numre, og så vil jeg i den forbindelse høre om der så er tilladt at lagre en md5() af CPR-numrene, så man stadig kan bruge det som brugernavn, men uden at have en liste liggende i sin database?
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2008 - 17:28 #1
<ole>

Fornuftige borgere udleverer kun CPR-nummer, hvor det er nødvendigt. Det er det ikke på private sites. Ingen privatmennesker eller firmaer har brug for personnumre til noget. Så hvordan kommer personnumre overhovedet ind i billedet ... med mindre det er et kommunalt eller statsligt site?  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede mibu Nybegynder
07. juni 2008 - 00:47 #2
Registertilsynet kan informerer dig præcis om gældende regler, jeg har prøvet at tale med dem, og de er meget klare i mæglet om det de siger. Deres svar kan ikke "gradbøjes" :-)
Avatar billede Martin Carl Praktikant
08. juni 2008 - 21:18 #3
"Ingen privatmennesker eller firmaer har brug for personnumre til noget." Måske har ingen privatmennesker brug for personnumre, men der findes mange virksomheder og organisationer som skal bruge til personnummer. F.eks. banker og A-kasser.
Avatar billede olebole Juniormester
08. juni 2008 - 22:13 #4
I forhold til, hvormange der efterhånden kræver CPR-numre på nettet, er det en forsvindende lille del, som har brug for det - men de få er til gengæld ikke i tvivl om, hvordan man behandler CPR-numre  =)
Avatar billede -kenner- Nybegynder
12. juni 2008 - 09:21 #5
Det er bare meget lettere at folk logger ind med deres CPR nummer eftersom det er unikt. Det er også det man bruger på netbank, og når brugerene oprettes af administrator, så er man fri for at folk skal finde op underlige kalde navne, som så mange andre steder på nettet.
Avatar billede leif Seniormester
12. juni 2008 - 09:34 #6
Email, telefonnummer eller lign. kan vel også bruges ? Eller hvad med blot deres Navn ?
Avatar billede leif Seniormester
12. juni 2008 - 09:34 #7
Og forresten, det kan da godt være det er lettere, men hvis du ikke har noget at bruge det til, må du ikke bede om det.
Avatar billede leif Seniormester
24. august 2008 - 18:13 #8
Noget nyt ?
Avatar billede -kenner- Nybegynder
26. august 2008 - 12:29 #9
Vil det være sikkert nok kun at bruge Navn og kodeord? Mht. at flere kan have samme navn i teorien.