Avatar billede pekr Nybegynder
06. juni 2008 - 12:49 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Ødelagt harddisk? Eller kan det redder?

Jeg har en backupdisk, som tidligere har siddet i min stationære, med windows partition. Har fyldt hele min backupdisk op og vil formattere den lille partition, så jeg kan have backup på denne. Dvs. jeg har fyldt 270gb op og formatterer windowspartitionen på ca 20 gb. Jeg slukker disken og næste gang jeg tænder, der er den store partition også væk. Alt mit backup kan ikke findes og den beder mig om at formattere den store også. Dette gør jeg ikke og prøver efterfølgende at køre Data Partition Recovery. Den har kørt i 29 dage og til min store sorg, ser jeg at den intet har fundet.

Mit spørgsmål er om der er nogen der kender et program der virker. Så jeg kan få hentet min dyrebare data!
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2008 - 13:01 #1
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juni 2008 - 14:59 #2
Ikke for at træde i det. Men definitionen på en backup er vist at data ligger et sted hvor de bruges fra. Backup er et snapshot her af på et givent tidspunkt. Backup kan ikke defineres som noget der kun ligger et sted!
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2008 - 16:59 #3
Nu er jeg godt nok "lost" what`s the point??
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juni 2008 - 17:31 #4
helgec>> Kortfattet hvad jeg gjorde langt før: pekr, siger det er hans backup der er crashet.

Jeg siger at: Backup kan ikke defineres som noget der kun ligger et sted.

Begrundelse: Det er ikke en backup hvis filerne kun ligger et sted. Så er det istedet et fjernlager.

Jeg undskylder indlægget da det kun har forplumret debatten.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2008 - 17:33 #5
OK! Det er også den Sa...s varme der gør en ør i hovedet
Avatar billede off-line Nybegynder
06. juni 2008 - 20:35 #6
Fjernlager. Det lyder da rimeligt nok, men mange, også jeg, kalder alle kopier,
som bare ligger et andet sted end originalen, for backup. Det er vel også det man mener, når man til en bruger, som vil ændre partitions størrelsen, skriver, husk
først at tage backup?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juni 2008 - 22:11 #7
jasveg>> hvis der er en kopi gør det jo ikke noget at backuppen dør!!!

Pekr>> Endnu en gang undskyld for at hærge dit spørgsmål. Jeg syntes du skal prøve HelgeC's link.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. juni 2008 - 23:41 #8
james t dk - Det har du da ret i, forudsat at originalerne stadig findes. Men mon
ikke problemer er, at det gør de ikke? Eller mener pekr noget 3die med backup?
Og ja testdisk er et storartet program, så det er en god ide, at følge helgec's link.
Avatar billede pekr Nybegynder
09. juni 2008 - 16:30 #9
Om det er backup, kopi eller noget helt tredje er jo ligemeget. Spørgsmålet er om man på nogen måde kan redde data. Det er min vens eksterne disk som er gået i stykke.

Disken har åbenbart oprindeligt været brugt som systemdisk. Men er senere blev brugt i et eksternt usb kabinet. Og har haft 2 partioner, 1 på et mindre beløb, den anden på noget mere. Da min ven ville formattere den 1. partion, er der sket det at partion 2 nu ikke kan læses. Der er ikke skrevet til disken siden dette, netop for at vi har mulighed for evt. at redde dele af dataerne. Vi har prøvet et recovery program, som også fandt optil flere partioner og faktisk også gendannede en masse filer. Disse filer kan dog ikke læses, selvom endelserne som jpg, mpg, mp3 osv er der. Vi brugte hvis et program der hed, data recovery wizard.

Peter
Avatar billede pekr Nybegynder
09. juni 2008 - 16:37 #10
Jeg vil iøvrigt lige sende programmet til ham som helgec har linket til.
Avatar billede off-line Nybegynder
02. juli 2008 - 17:05 #11
Hvad blev resultatet?
Avatar billede w13 Novice
07. august 2008 - 09:32 #12
pekr>> Du bør nok lukke dine gamle, åbne spørgsmål.
Avatar billede pekr Nybegynder
07. august 2008 - 11:36 #13
Vi fik ikke reddet noget data fra disken!
Avatar billede w13 Novice
07. august 2008 - 11:39 #14
Så må du selv oprette et svar og acceptere det. Så får du pointene igen og spørgsmålet lukkes.

Men det var nu ikke dette spørgsmål, jeg mente, men derimod dine gamle: http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=pekr&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on
Avatar billede w13 Novice
07. august 2008 - 11:40 #15
Når folk ikke har lagt et svar efter lang tid, må du bare selv tage pointene, evt. efter at de har fået at vide, at det er sidste chance. =)
Avatar billede pekr Nybegynder
07. august 2008 - 12:08 #16
lukket
Avatar billede w13 Novice
07. august 2008 - 12:14 #17
Husk også at acceptere dit svar i bunden af denne side.
Avatar billede simon-bax Nybegynder
31. marts 2009 - 13:27 #18
Når det gælder harddisk fejl, fejlformatering, ødelagte harddiske mm. så er det ikke en god ide, selv at begynde at rode med det. Harddisken er jo ret skrøbelig og det er dine data formentlig også. Jeg har selv været ude for det samme og forsøgte også selv. Men efter lidt søgen i Google fandt jeg BA Data, som er specialister på dette område. Mange tror nemmelig at det er dyrt at få gendannet sine data, men det er ikke altid tilfældet. BA Data tilbyder gratis analyse, så man har ikke noget at "miste". Desuden ligger deres prisniveau langt under konkurrenternes. priserne finder du her: www.badata.dk
good luck!
Avatar billede off-line Nybegynder
31. marts 2009 - 14:06 #19
simon-bax - Jeg er helt uenig i din bekymring for selv at rode
med en harddisk, som giver problemer.
I mange tilfælde kan der findes en løsning, når man får fat i den
rette hjælper. Og ikke mindst helgec, har med sin erfaring med
harddiske hjulpet mange her på E. Men selvfølgelig lykkes ikke alt.
Og ærlig talt, så er op til 3000 kr. et stort beløb for mange af os.