Avatar billede jepper65 Nybegynder
06. juni 2008 - 11:14 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde harddisken under windows XP installationen

Hej.
Jeg har formateret en af mine venners min bærbare, Medion MD 97900

og får så følgende meddelse når jeg forsøger at installere XP (med sp 2):

"Setup did not find any hard disk drives"

jeg har så læst at man normalt kan slå AHCI fra i BIOS'en det ser dog ikke ud til at være en mulighed i denne bios, den hedder Phoenix BIOS.

Derudover har jeg så funder ud af at man kan hente nogle drivere som man vidst kan installere, under XP installationen ved at trykke F6.

Problemet er jeg ikke ved hvad det er for nogle drivere jeg skal installere. Harddisken er en Samsung HM080JI - (S1)

jeg har prøvet at søge under sata drivere til Medion MD 97900, men finder intet.

På medion.dk har de en achi driver liggende, er det den der skal installeres?

Hvis det er ACHI driveren der skal installeres er problemet dog at det er en exe fil

Min ven har forresten INGEN installations cd'er

på siden: http://www.howtogeek.com/howto/windows/resolving-setup-did-not-find-any-hard-disk-drives-during-windows-xp-installation/

ser det ud til at man skal slipstreame drivere ind i XP, men problemet er stadig bare at jeg ikke aner hvilke drivere jeg skal bruge.
Kan nogen hjælpe mig?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juni 2008 - 11:42 #1
Det hedder ikke ACHI i alle BIOS :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juni 2008 - 11:44 #2
Avatar billede jepper65 Nybegynder
06. juni 2008 - 12:07 #3
Ja det har jeg gjort, søger på 97900. og så kommer der en masse forskellige drivere frem som man kan downloade

Men kan du fortælle mig hvilken jeg skal bruge hvis jeg skal slipstreame?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juni 2008 - 20:38 #4
97900 er ikke et serienummer...
Avatar billede off-line Nybegynder
06. juni 2008 - 20:50 #5
Det skal snart være et temmelig gammelt bundkort, hvis der er brug for en Sata driver. Det kan være en håbløs opgave, at lave en Slipstream, hvis man ikke er
sikker på, at man har den rigtige driver, bliver det jo en kæmpeopgave, at prøve
sig frem på den måde. Men det skulle heller ikke være nødvendigt, man trykker bare
F6 under installation, når det står der. Men skal der bruges en driver, så burde
den findes, på den CD, som følger med bundkortet. Er der ikke sådan en CD, må der
i stedet ligge en Recovery på en skjult partition på disken. Når du går i bios,
kan du så slet ikke se harddisken? Og hvis du kan, står den til auto?
Avatar billede jepper65 Nybegynder
06. juni 2008 - 23:41 #6
Altså lige når jeg starter computeren har jeg mulighed for at vælge mellem to muligheder:
windows XP
windows recovery console.

Problemet er at jeg havde en windows XP (min vens) som jeg installerede, men der var åbenbart en fejl på, så den virker ikke( installationen stoppede/frøs ved 80 %). Denne xp version kunne altså sjovt nok godt installeres! Den virkede så bare ikke :(

hvis jeg vælger windows recovery console får jeg følgende meddelse i en dos promt:
1: C:\windows

Which windows installation would you like to log onto?

Her efter spørger den efter et administrator password

Har jeg en mulighed for at løse problemet her hvis jeg har dette password?
Og er det mon bare det password som bruges til at logge på windows med?

Når jeg går ind i bios-> advanced kan jeg øverst vælge følgende:

SATA Port 0 [samsung HM080JI - (s1)]

hvis jeg trykker vælg er den indstillet til følgende:

Type:  AUTO

Og herefter noget information om antal sektorer, maximum capacity osv...
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juni 2008 - 11:01 #7
Du skal ikke bruge consollen. Den bruges til reparation ,hvis man allerede har
windows installeret. Man skal iøvrigt kun skrive password, hvis man selv har lavet
et, ellers trykker man bare på enter.
Du skal i stedet trykke på enter, som du jo må have gjort en gang før, da du forsøgte,
at installere windows. Dit forsøg viser jo så, at der ikke behøves en Sata driver,
eftersom harddisken blev fundet. Har du forsøgt, ligeså snart computeren booter op,
at trykke på F7 eller F6 ?
Avatar billede jepper65 Nybegynder
07. juni 2008 - 11:46 #8
Jeg har ikke muliged for at trykke på f6 eller f7 kun f2 for at komme ind i bios'en og f12 for at komme til boot setup.

Hvis jeg trykker enter og vælger win xp så forsøger den at starte xp, derefter får jeg en blå skærm i 1/10 sekund og så genstarter den. Dette gentager sig indtil jeg slukker.

Ja den mislykkede windows installation kunne godt finde harddisken, men den jeg bruger nu. Med service pack 2 kan af en eller anden grund ikke.
Det er meget frustrerende.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juni 2008 - 12:43 #9
Om der er SP2 på den windows CD eller ej, betyder ikke noget. Men måske er den
CD du prøvede med beskadiget? Prøv at låne en anden CD. Den skal altså være helt
mage til. Samme sprog og Home/Home eller Prog/Prog. Når bare du har koden.
Når du installerer, så tag alt andet fra end den harddisk, som der skal installeres
på og det drev du kører windows fra.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juni 2008 - 12:45 #10
Ps. Hvis den CD du har kode til, er med SP2, så skal den CD du låner, også være med SP2.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juni 2008 - 12:46 #11
Hvis der er mere end 1. ramblok, kan du også prøve at tage en ud på skift.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juni 2008 - 11:45 #12
Fandt du ud af det?
Avatar billede off-line Nybegynder
02. juli 2008 - 17:07 #13
Hvad med at lukke spørgsmålet når du alligevel ikke gider give respons?
Avatar billede jepper65 Nybegynder
13. oktober 2009 - 11:56 #14
færdig
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. oktober 2009 - 12:14 #15
Og løsningen var?