Avatar billede berthelbaek Nybegynder
05. juni 2008 - 23:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

CMOS Checksum bad ved Asus P5E3 Deluxe

Hej eksperter,

Jeg har lige samlet min computer, som har følgende specs:
MB: Asus P5E3 DELUXE 1333 2G
Grafik: Asus 9800GTX 512mb
Cpu: Intel Core 2 Quad Q6700
1.HD: WD Raptor
2.HD: Samsung Spinpoint 160HJ
PSU: NorthQ 500W silent PSU
Corsair: DDR3 4gb XMS dual

Når jeg starter op får jeg fejlmeddelelsen CMOS checksum bad,
CMOS time/date not set. Efter at have Åbnet BIOS ved at trykke F1, ændret time/dat og sat CD/DVD som første boot device. gemt og genstartet pc'en, starter den uden at initialisere skærmen.
Har for at kunne åbne BIOS igen reset'et BIOS ved at tage strøm og batteri fra og clear CMOS (Er det egentlig det samme der sker her?). Hvergang får jeg CMOS checksum bad og CMOS time/date not set. Tænkte det måtte være pga. batteriet var fladt, så har prøvet at skifte dette, dog uden held.

Er der nogle der har ideer til løsning af mit problem og til hvad der kan forårsage problemet?
Avatar billede peet-49 Novice
06. juni 2008 - 07:43 #1
Tryk F2 eller DEl under opstart, sæt dato og klokkeslet i bios, tryk F10 og enter.
Avatar billede berthelbaek Nybegynder
06. juni 2008 - 10:57 #2
Jeg har været i BIOS (Ved Asus skal man trykke F1, F2 skal trykkes for at "load default values og continue") for at ændre dato og tid. det der så sker er at den genstarter, men ikke initialiserer skærmen.
Avatar billede peet-49 Novice
06. juni 2008 - 11:47 #3
Det har ikke noget, at gøre med din bios, du har husket evt. strømkabel på grafikkortet. Det kan også skyldes en for lille/dårlig PSU eller ramblokke. Har du haft det til, at køre, inden du har mont. i kabinettet?
Avatar billede berthelbaek Nybegynder
06. juni 2008 - 12:22 #4
Der er sat strømkabel til grafikkortet. RAM blokkene har jeg tjekket. Jeg har ikke haft det til at køre inden jeg monterede i kabinettet dog, men hvorfor også det?

Har været på asus hjemmeside, hvor de har en power supply calculator(http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us), hvor den råder mig til en større PSU - omkring 650W, så det kunne nok være grunden!? Hvad vil du mene jeg skulle op i Watt mæssigt mht. PSU?
Avatar billede peet-49 Novice
06. juni 2008 - 12:54 #5
650W i en kvalitet som Corsair
Avatar billede berthelbaek Nybegynder
06. juni 2008 - 13:13 #6
Ok tak for svaret. Jeg vil prøve med en større PSU.
Avatar billede peet-49 Novice
06. juni 2008 - 13:38 #7
Selv tak og god weekend.