Avatar billede mrjingles Nybegynder
03. juni 2008 - 17:57 Der er 9 kommentarer

DVI - HDMI - Geforce 8800GTX

Hej folkens.

Jeg har problemer med at vi mit DVI -> HDMI kabel til at vise billede på min Sony HD-ready lcd skærm.

Mit grafikkort: Geforce 8800GTX
Info: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=306719&searchArea=products&Soegeord=GeForce+8800GTX

Jeg købte et DVI-D kabel -> HDMI, fordi jeg har læst mig frem til at det skulle give god kvalitet.

Kablet ser sådan her ud: http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=507-36&goto=productinfo&conceptbutik=&titletekst=Sandberg%20DVI-D%20(han)%20-%2019-pin%20HDMI%20(han)%20-%205%20m%20-%20%20/%20507-36-%20midtdata.dk&mainfunc=link

Jeg har nu prøvet mig frem, og jeg kan ikke få det til at give signal.
Jeg har et VGA-VGA stik med en (VGA->DVI) ting på. Det virker skam også fint. Det giver billede, så snart det er sat i.

Jeg læste mig så frem til at mit grafikkort har:

To DVI udgange: 2
- Antal:2
- Forbindelsestype: 29-pin kombineret DVI
- Grænseflade(udgang):    DVI-I (dual link)

Og der blev jeg så meget forvirret.

Forskellen på (VGA->DVI) tingen og DVI-D tingen, er at DVI-D enden har flere takker end (VGA->DVI) enden.

Jeg har tegnet enden af mine DVI stik, hvis det kan hjælpe jer.
http://www.pixelware.dk/christian/stik.jpg

Som sagt, det er den øverste som virker, nummer 2 er det nye stik som ikke giver noget signal.

Håber I kan hjælpe mig.
Avatar billede gurly Praktikant
03. juni 2008 - 19:33 #1
dit kort supportere "DVI dual link", men kablet du har købt er kun et "singel link"
så vidt jeg husker kan "singel link" kun overføre billeder i en opløsning op til 1280X1024, så hvis du bruger højere skærm opløsning, så kræver det et kabel der er "dual link"
Du kan læse mere om forskellen på singel link og dual link her >
http://www.av-connection.dk/?CPage=Tech-DVI

på siden her under kan du se at billige kabler ikke anbefales >
http://www.av-connection.dk/?ML=304

Så du skal nok op i den her prisklasse >
http://www.av-connection.dk/?PGr=962&ML=304

eller måske deluxe udgaven >
http://www.av-connection.dk/?PGr=590&ML=304

Et VGA signal er jo "annalogt"  hvor DVI og HDMI er digitale signaler
med din gamle løsning bliv signalet overført som analogt VGA signal,
via en adapter VGA/DVI kom det så ind i din sony skærm igennem DVI stikket på skærmen, men da signalet ikke er konvateret, så er det stadig et anlogt VGA signal, din skærm supportere bare at få et analogt signal ind på denne måde.

men siden din skærm tilsyneladende har et DVI stik, hvorfor bruger du så ikke bare et DVI/DVI kabel ?
http://www.av-connection.dk/?ML=795
eller deluxe
http://www.av-connection.dk/?ML=796

for at du bruger et DVI/HDMI kabel, det gør på ingen måde signalet bedre end hvis du køre ren DVI/DVI, fordi at både DVI og HDMI er digitale signaler og billed delen er stort set den samme for begge formaater, forskellen ligger i at ved HDMI har man mulighed for også at overføre lyden (digitalt) i samme kabel, det har man ikke ved DVI

Så hvis din skærm har DVI indgang, så kan du lige så godt bruge den.
Avatar billede gurly Praktikant
03. juni 2008 - 19:40 #2
så altså i mine øjne, så tager midtdata 279 kr for et kabel du kunne have fået inde på av-connections for kun 79 kr

men som sagt, hvorfor ikke bare bruge et DVI/DVI kabel ?
Avatar billede wagstorm Nybegynder
03. juni 2008 - 20:19 #3
#2 Men burde der ikke være signal alligevel, selvom det kun er single link?

Nu sad jeg lige og så på de på de DVI/DVI kabler du snakker om.. jeg kan godt se på billedet at det er dual, men det står jo ikke nogen steder? Hvordan sikre jeg mig det, før jeg evt. bestiller?

Qurly, for det første kendte jeg ikke av-connection og for det andet ligger midtdata ikke så langt væk fra mig :)
Avatar billede wagstorm Nybegynder
03. juni 2008 - 21:01 #4
#2 Jeg har vrøvlet kan jeg se. Min skærm kan ikke tage DVI, den kan tage VGA og HDMI, så jeg bliver nød til at have fat i et HDMI kabel, med en dual DVI.. :)
Avatar billede wagstorm Nybegynder
04. juni 2008 - 15:06 #5
Jeg kan ikke få det til at virke, med single link, selvom jeg sætter min opløsning ned til 1280x1024 eller mindre.
Avatar billede gurly Praktikant
05. juni 2008 - 08:19 #6
okay, din skærm har ikke dvi siger du,
hvordan i ald verden brugte du så din "gamle løsning" hmmm !
du brugte den måske på den måde at du satte dvi/vga adapteren i grafikkortet ?
for så trækker du bare et analogt vga signal ud af dvi stikket, og så kan du lige så godt bruge vga udgangen.

sådan en adapter kan nemmelig også bruges hvis grafikkortet kun har vga udgang, og tv´et kun har dvi indgang, så bruger man adapteren på tv`et, da de fleste tv med dvi indgang suppoetere dette.
men det er så ikke noget du kan bruge jo, blot en oplysning.

angående singel / dual link
dit kabel fra midtdata, der står et sted på siden du linkede til at det er singel link

angående kablerne fra av connections, hmm ja det er lidt pudsigt, fordi kigger man på dvi/dvi kabler, så er der altid anført om det er singel eller dual, men kigger man på dvi / hdmi kablerne, så kan jeg heller ikke se det er anført.
men de skriver jo følgende >

Kabel udgaver:
Discount kablerne er af simpel kvalitet og kan bruges til at overføre et HDMI signal i alm. DVD opløsning (576p). De sælges til en stærk pris og er ikke certificeret til opløsninger over 576p, men kan dog normalt ofte godt bruges til 720p og 1080i, dog anbefaler vi ikke dem ikke til høje opløsninger over lange afstande. Til sådanne formål og hvis man ønsker være sikker på et ordentligt signal kan Supra HDMI kablerne bedst anbefales, da det stille store krav til kablets kvalitet ved høje opløsninger som benyttes til Fuld HD, dvs. 1080p.

og så skriver de i øvrigt  >
Der er naturligvis 30 dages returret, hvis det ikke skulle leve op til dine forventninger. Test dog venlist derfor kablet sammen med udstyret inden kablet bliver fastgjort og start med så lille opløsning som muligt når kablet testes, da det der således er størst chance for at der kommer et billede på i første forsøg; og unødvendige frustrationer undgåes.
( det er jo rart at vide det med retur retten )

jo dit kabel burde jo virke selv om det er et singel link, bare opløsningen er sat ned til ?  jeg ved ikke hvor lavt det er nødvendigt at sætte den ned.

grafikkortet, hmmm finder det dit tv som skærm ?
(kræver måske en genstart)

og hvad med tv´et, har den en funktion hvor du slår over på hdmi indgang ?

det må næsten være noget med grafikkortet eller tv´et der driller dig, for kablet burde virke, du bør nok prøve at få det til at virke inden du smider penge efter ennu et kabel c",)
Avatar billede wagstorm Nybegynder
05. juni 2008 - 10:36 #7
du brugte den måske på den måde at du satte dvi/vga adapteren i grafikkortet ?
for så trækker du bare et analogt vga signal ud af dvi stikket, og så kan du lige så godt bruge vga udgangen.

^ Jeg har et VGA-stik med dvi adapter. Vga'en går i tv'et og dvi'en går i grafikkortet. Jeg ved godt det kun er analog - jeg har ikke nogen vga udgang på mit grafikkort, derfor har jeg brugt adapteren.

Tak for alt din information :)

Jeg har jo nemlig prøvet at kører opløsningen ned til det laveste uden held - lige efter at jeg havde et analogt stik i også.
Jeg har prøvet samtlige indstillinger på mit tv og kan ikke finde det. Men må jo bare prøve tage min fætters xbox360 med hdmi/hdmi kabel herhen og se om det kan kører på mit fjernsyn - og hvor det så måske kunne findes henne. :)
Avatar billede wagstorm Nybegynder
05. juni 2008 - 11:51 #8
#7 Jeg har fået det til at virke nu, det var en forkert indstilling på fjernsynet. Mange tak for hjælpen :)
Avatar billede gurly Praktikant
10. juni 2008 - 13:20 #9
okay, det var godt, så smider jeg da et svar, du kan acceptere så jeg får point c",)