Avatar billede weblance Nybegynder
28. maj 2008 - 16:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Kan man komprimere OpenOffice Impress fil?

Jeg har fået en OpenOffice Impress fil som skal fremvises på projektor. Den fylder 4.7 GB, voldsomt stor. Grunden til at den fylder så meget er nok at den indeholder godt 200 billeder (som åbenbart ikke blev komprimerede før de blev lagt ind).

Problemet er så at computeren har meget svært ved at tygge filen igennem når den kommer ca halvvejs, det er ligefør den går i stå.

Kan man komprimere/optimere filen så den kan afspilles uden problemer?
Avatar billede falster Ekspert
29. maj 2008 - 14:47 #1
(Store) PowerPoints har jeg reduceret væsenligt i størrelse (1/10) uden nævneværdigt kvalitetstab ved at konvertere dem til PDF.

Bedst med Acrobat. De gratis pdf-konvertere/-printere - som jeg har prøvet - reducerer ikke størrelsen nær.

Men med Oo kan du jo prøve at eksportere odp'en direkte til pdf.
Avatar billede esben_aaberg Nybegynder
19. juni 2008 - 15:43 #2
Odp-filer OpenOffice.org Impress's filer er et komprimeret format!

Hvis du omdøber efternavnet fra .odp til .zip, pakkere den ud.
Vil du i mappen Pictures finde alle billederne!
Brug et eller andet program til automatisk at gør dem mindre.
Tag indholdet af udpakningsmappen (uden udpakningsmappen), og gem det som en .zip arkiv.
Omdøb den nye file fra .zip til .odp, og du har en præsentation der fylder væsentlig mindre.

Jeg har lavet ovenstående forsøg med et enkelt billede, her tog præsentationens udsene ikke skad, men jeg giver ingen garanti.
Avatar billede weblance Nybegynder
20. juni 2008 - 09:01 #3
Det var lige det der skulle til for at optimere filen. Tak for hjælpen!