Avatar billede noerbo Nybegynder
28. maj 2008 - 15:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Free BSD som workstation

Hej eksperter

  Jeg leger lidt med tanken om at prøve free bsd af på en workstation jeg har stående. Mest for at prøve noget andet af end linux. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.

  1) Hvis vi ser på det fra brugerens synspunkt kan bsd så noget som linux ikke kan (et program, features ved pakkehåndteringen etc.), eller er det mere længere nede i systemet forskellen ligger?

  2) Hvor god support har free BSD når det gælder codecs mm. Er den lige så god som linux eller skal jeg forvente problemer med afspilning af media?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2008 - 16:27 #1
re 1)

En slut bruger vil typisk køre de samme apps som på Linux.

Der er forskelle for sys admins.

Men jeg vil sige at mange af forskellene ligger dybere i systemet.

(og så ignorerer vi helt GPL versus BSD licens problematikken)

re 2)

Ingen anelse.

Hvis jeg skulle have en multi medie maskine ville jeg nok gå efter en mainstream Linux
som Ubuntu eller Fedora Core.

Jeg ser mest *BSD som et glimrende alternativ til Linux server distroer som RHEL,
RHEL kloners (Centos), SLES etc..

Men der er folk som bruger *BSD til desktop.
Avatar billede skwat Praktikant
28. maj 2008 - 23:15 #2
I mine øjne er det lidt svært at sammenligne FreeBSD med linux, det ene er en kerne det andet er et mere komplet OS.
Mange af de tools der er med i de fleste linux distributioner, er også med i FreeBSD (GNU pakken osv.)
Hvorfor jeg fortrækker FreeBSD er mest på grund af dokumentationen, den er meget mere ensartet, hvis jeg på google.com/bsd skriver "howto install apache" får jeg helt sikkert noget brugbart til freebsd blandt de første 2-3 hits - på google.com/linux får jeg næsten helt sikkert et hit på noget der ikke virker på den linux distribution jeg bruger. Men ellers er jeg ret enig med arne_v
Avatar billede noerbo Nybegynder
31. maj 2008 - 13:03 #3
Okay, må bare gøre mig erfaringen mht. codecs ved at prøve. Gider I ligge et svar så jeg kan lukke?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. maj 2008 - 22:53 #4
svar
Avatar billede skwat Praktikant
01. juni 2008 - 21:32 #5
ik til mig, jeg syntes ikke jeg har svaret på noget spørgsmål
Avatar billede noerbo Nybegynder
02. juni 2008 - 12:37 #6
okay