Avatar billede bat1234 Juniormester
26. maj 2008 - 15:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

vistabootpro - kan man undgå D: som systempartition?

Hej,

jeg har en bærbar med vista på. Jeg vil gerne lave dualboot med xp som det andet OS jeg installerer. Jeg har tænkt mig at bruge vistabootpro eller evt. EasyBCD. Kan man lave det sådan at winXP for C: som systempartition, og ikke D: som det sker nogen gange?

Sidespørgsmål: Hvad er bedst vistabootpro eller EasyBCD?

Vh,
Bat.
Avatar billede hojben Novice
26. maj 2008 - 17:10 #1
du bestemmer da selv på hvilken partition (og mappe) xp skal installes på..
Avatar billede bat1234 Juniormester
26. maj 2008 - 23:12 #2
jo men, det jeg menere er, kan man lave det sådan at begge OS'er booter op med systempartitionen som C:-drevet. Dvs. at begge har Windows-mappen på C:-drevet - selv om de ligger på forskellige drev?
Avatar billede hojben Novice
28. maj 2008 - 08:32 #3
Spørger du om du kan have fx winxp og windows (vista) installeret på C: ?

Umiddelbart har jeg kun oplevet at vista overtager "magten" så at sige over eksisterende OS'er. Men om du kan installere xp efter vista har jeg ikke tjekket men mon ik? boot.ini skal derefter så redigeres så begge muligheder står der.
Avatar billede bat1234 Juniormester
28. maj 2008 - 09:30 #4
nej, jeg vil selvfølgelig installere de 2 os'er på hver deres partition. Det jeg spørger om er: Når man booter op med xp - vil XP's windows-mappe så ligge på det der hedder c:-drevet (i winxp) og ikke d:-drevet.
Avatar billede hojben Novice
28. maj 2008 - 09:49 #5
Hvis du installerer på hver deres partition så kan du ikke undgå at de vil ligge på hver deres drevbetegenlse.

1. partition = C:
2. partition = D:

Du kan ikke "snyde" systemerne til at tro de ligger på C:.
Avatar billede bat1234 Juniormester
28. maj 2008 - 11:36 #6
nå ok, tak for hjælpen!  Jeg har iøvrigt fundet ud af hvilket af de 2 dualboot-programmer der er det bedste. Det er EasyBCD.
Avatar billede hojben Novice
28. maj 2008 - 14:41 #7
velbekommen :) du accepterer bare dit eget svar.
Avatar billede bat1234 Juniormester
28. maj 2008 - 15:46 #8
oki, tak for det. :-)
Avatar billede smitten1 Nybegynder
28. maj 2008 - 17:50 #9
Hvis man blot sørger for, at 2. partition er markeret som aktiv inden installation af xp, så får den tildelt bogstavet C
Avatar billede bat1234 Juniormester
28. maj 2008 - 19:54 #10
smitten1: nå ok!, hvor gør jeg det henne?
Avatar billede bat1234 Juniormester
28. maj 2008 - 20:14 #11
smitten1: jeg har fundet ud af det - diskhåndtering. Men, når jeg vil markere den som aktiv (d:-drevet) kommer vista og advarer om at man kun skal markere et drev som aktivt hvis det indeholder et OS. Og at det muligvis kan få computeren til at holde op med at virke. Skal jeg bare være ligeglad med det?