Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2008 - 13:59 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Age of Conan PC shutdown

Hej Eksperten.

Jeg har lige købt det helt nye spil Age of Conan. Jeg har fornyeligt opgraderet min PC netop for at kunne spille dette spil. Problemet er at på forskellige tidspunkter inde i spillet vælger min computer at slukke fuldkommen. Jeg har ikke prøvet dette i andre krævende spil, hverken før eller efter min hardware opgradering.

PC info:
Microsoft Windows XP Professional
Service Pack 2
Intel Pentium 4 530, 3000 MHz (15 x 200)
Maksimum Hukommelses Moduls Størrelse            2870 MB,
Partitioner: 78152 MB (35735 MB fri)
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
NVIDIA GeForce 8800 GT
DirectX 9.0c
Min strømforsyning er relativ stor(520W, 25a på +12V)bagpå står der 230V
Avatar billede jordorm Nybegynder
26. maj 2008 - 14:04 #1
Hvad er det lige du har skiftet i din pc?

Og jeg var selv BETA tester på Age of conan, og kan fortælle at der var en del problemer når man prøvede at sætte opløsningen op fra f.eks. 1440x900 -> 1920x1200. Det fik min computer til at gå kold indtil flere gange, og det samme med mange andres.

Hvis det er grafikkortet du har skiftet, har du så installeret de drivers der fulgte med, eller har du selv downloaded og installeret de nyeste ?
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2008 - 14:17 #2
ja det var mit grafikkort jeg har skiftet + tilføjet nogle ekstra ram. Har både downloaded de nyeste drivers fra nvidias hjemmeside og installeret hvad der fulgte med.

Der er ingen forskel om jeg køre den i high resoloution eller low resoloution eller om jeg køre den i low eller medium details.. Den crasher bare tilfældigt når den skal præstere et eller andet
Avatar billede jordorm Nybegynder
26. maj 2008 - 14:22 #3
Okay det lyder rigtig mærkeligt.

Jeg har en kontakt i EIDOS support-teamet, og vil med glæde spørge om han har en ide til hvad det kan være der sker. Umiddelbart burde den jo ikke skabe sig sådan, men man kunne evt. prøve at køre en "repair" af XP, hvis du har en bootable XP cd.

Det sker nogen gange at den knalder lidt rundt i det hele, når man opgraderer med flere nye ting på en gang (synes jeg af erfaring).

Jeg poster et evt. svar fra supporteren, så snart jeg har fået det.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2008 - 14:25 #4
Okay, tak for hjælpen.

Jeg tænkte også evt. på om en strømforsyning kan være defekt så den ikke kan præstere det maximale?
Avatar billede jordorm Nybegynder
26. maj 2008 - 14:30 #5
se det kunne jo godt tænkes. Jeg har haft en strømforsyning der stod af før. Der valgte jeg så at pille mit dvd-drev ud, så den stadig kunne trække grafikken :P

Og jeg ku' love dig for at det ku høres/lugtes da den PSU så endelig futtede af. Brændt hardware og gnister med knald på!

Den eneste måde jeg kan komme i tanker om du kan teste din PSU er dog v.h.a. et voltmeter. Som de færreste lige har liggende.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2008 - 15:06 #6
Har allerede pillet mit DVD drev ud da jeg også tænkte dette kunne hjælpe
Avatar billede tw-peter Nybegynder
26. maj 2008 - 18:06 #7
Ved ikke om det kunne være et varme-problem du har. Hvis du har skiftet til et større bundkort udvikler det vel også større varme i kabinettet. Nogle computere er lavet til at lukke ned hvis de bliver for varme. Det gjorde min engang, indtil jeg fik skiftet kølepastaen.

Ved ikke om det kunne være sådan noget. AoC tager jo rimelig kraftig på grafkkortet.
Avatar billede tw-peter Nybegynder
26. maj 2008 - 18:08 #8
større grafikkort selvfølgelig.. ikke bundkort :)
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2008 - 18:55 #9
Jeg har pillet siden af, + det gjorde ingen forskel om jeg spillede det da det var 25 grader, eller om natten da det kun var 12 grader i lejligheden. Desuden har jeg 4 velfungerende blæsere

Tvivler meget på det er et varme problem desværre.
Avatar billede tw-peter Nybegynder
26. maj 2008 - 19:05 #10
Okay godt at du har været opmærksom på at det kunne skabe problemer. :)
Avatar billede jordorm Nybegynder
26. maj 2008 - 19:29 #11
Jeg kom lige til at tænke på.. Du havde ikk clocket dit gamle kort i din BIOS eller noget ?

Kunne det måske være værd at prøve at resette denne ??

(det tror jeg at jeg selv ville pøve i hvert fald)
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2008 - 19:47 #12
Jeg har ikke clocket noget på min computer nogensinde.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2008 - 23:16 #13
NVIDIA GeForce 8800 GT      175.16      Your PC currently has the latest driver installed for your GPU. No driver update is necessary at this time.

Der er heller ingen windows updates available.
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2008 - 13:51 #14
Jeg har fundet ud af den slukker specielt meget når jeg går ind i skyer.. Så som tåge eller en form for magisk sky..
Avatar billede jordorm Nybegynder
27. maj 2008 - 15:41 #15
Okay... det er noget partikel-halløj der får det til at gå kold så.

Har du evt. prøvet at afinstallere driveren, og installere en ældre version ?!

Det var jeg nødt til sidst jeg havde et nvidia grafikkort (7950gx2) for at få det til at virke ordentligt.

Det er måske lidt et skud i tågen, men det var faktisk også det samme med mit nuværende Radeon kort (3870 x2). Så det kan være værd at prøve. Det kan være Age of Conan ikke er fuldt ud kompatibelt med de nyeste drivers.
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2008 - 15:50 #16
Okay, har du nogen idé om hvor jeg kan finde en ældre driver til mit grafikkort?
Avatar billede jordorm Nybegynder
27. maj 2008 - 16:20 #17
http://www.omegadrivers.net/nvidia.php

Prøv Omega drivers. Og så bare tag den nyeste derinde fra.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2008 - 00:51 #18
Skal jeg afinstallere min nuværende driver for det virker?
Avatar billede jordorm Nybegynder
28. maj 2008 - 09:49 #19
Jeps det ville jeg gøre.

Afinstaller, genstart, installer Omega drivers.
Avatar billede jordorm Nybegynder
28. maj 2008 - 09:50 #20
( Ellers bliver den bare snotforvirret :P )
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2008 - 13:43 #21
Det virkede desværre ikke.

Det lader ikke til der er nogen der kan hjælpe mig. Så hvis der er nogen der ved hvor i nordsjælland jeg kan få hjælp med at få en til at kigge på den uden det koster en million, vil jeg være taknemmelig.
Avatar billede jordorm Nybegynder
28. maj 2008 - 15:01 #22
Ja det var da pokkers. Altså nogen gange går der bare totalt meget ged i den når man installerer nyt hardware. En re-install af hele dit styresystem skulle kunne gøre det, hvis ikke der er tale om hardwarefejl.

Igen ville jeg lige prøve en "repair" først (når man booter fra xp installations cd'en).

Desværre bor jeg selv i det mørke Jylland...
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2008 - 21:03 #23
Jeg har lige erfaret det ikke kun er i AoC den slukker. Men også når jeg sætter den på højeste opløsning i spil så som gears of war.
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2008 - 19:11 #24
Jeg har fundet problemet. Har åbenbart ikke nok køling på min CPU da den er 55 grader varm når jeg bare sidder i windows.

Har i dag prøvet at skifte kølepasta uden nogen effekt.
Er der nogen der kan anbefale en god og billig køler?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. maj 2008 - 07:22 #25
Everest er temmelig forældet - brug SIW hvis du skal have info om dit system:

http://www.gtopala.com/siw-download.html

Til temperaturaflæsninger vil jeg dog anbefale Coretemp:

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Foruden din idle temp, skriv også temp, når din cpu bliver belastet, herind.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. maj 2008 - 07:29 #26
Nå ja, glemte at skrive, at CoreTemp laver en log i form af en txt-fil, som du kan aflæse selvom din pc crasher.
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2008 - 12:22 #27
CoreTemp virker ikke på min processortype åbenbart

CPU Full Name    Intel Pentium 4 HT
CPU Name    Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz

Udover det er problemet blevet endu værere, min temperatur måler nu 70 grader i hvile tilstand og 100 når jeg har flere internetsider kørende hvorefter den slukker.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. maj 2008 - 12:29 #28
Med hvilken køler?
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2008 - 12:35 #29
Med begge 2 jeg har. Det er sådan en standard intel køler
C25704-002
N 4902D C2
F094-12B1S1
DC12V 0.42a
NIDEC CORP

Jeg overvejer at købe en ny køler bare for at prøve og se om det er det
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. maj 2008 - 12:53 #30
Er du sikker på, at den er trykket HELT på plads?
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2008 - 12:55 #31
Der er lidt problemer med at få den ene på plads, men den anden sidder helt stramt men er lidt i tvivl om den er defekt. Jeg prøver lige at boote og mærke vind forskellen
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2008 - 13:09 #32
nu den nede på 50 igen ifølge EVEREST Ultimate Edition.. Men den stiger når jeg bare laver form for aktivitet på min computer. Bør jeg købe en ny blæser? Eller måske endda en ny CPU?
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2008 - 13:11 #33
man kan ikke mærke forskel på blæserne. Dog synes jeg ingen af dem giver noget særlig køling når jeg holder min hånd forand. Det virker som om at selv min GPU køler mere
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. maj 2008 - 13:20 #34
Blæseren behøver heller ikke nødvendigvis at blæse en pelikan for at være effektiv.

Men det er alfa og omega, at køleren sidder helt tæt på cpu'en!

Ønsker du at skifte til ny, er denne et billigt alternativ:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=180003&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2008 - 13:53 #35
kan det være CPU'en der har taget skade?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
31. maj 2008 - 09:43 #36
Ja, men det er ikke til at sige, før du har monteret en 100% funktionel køler 100% korrekt.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2008 - 15:38 #37
Det behøver ikke være den billigste af den billigste køler. Det skal bare være en der med garenti sparker røv til en omkring 500 kroner.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
31. maj 2008 - 16:22 #38
Javel :)

Har du plads nok i dit kabinet, foreslår jeg denne:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=245680&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2008 - 22:46 #39
Tak for hjælpen thesheriff.. Jeg håber dette løser mit problem.. Ellers vender jeg tilbage ;)
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2008 - 22:47 #40
Du kan lige lavet et svar så jeg kan give dig pointene
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juni 2008 - 06:25 #41
Kommer her :)
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2008 - 21:58 #42
Jeg har nu monteret min http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=245680&searchArea=&Soegeord= ganske vidst rokker den en lille bitte smule men min computer er stadig alt for varm. Det er meget svært at få den på plads da den er så stor. Jeg måtte tage både min strømforsyning og grafikkort ud for at få most den ned.

Dog tyder det meget på at den ikke sidder ordenlig da den er på over 70 grader når jeg bare sidder her på firefox.

Håber du stadig hjælper mig thesheriff selvom du har fået pointsene :).. Du kan evt fange mig på msn. emo-gud@hotmail.com ville gøre vores samtaler noget hurtigere.

mvh. emil
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. juni 2008 - 07:59 #43
Selvfølgelig vil jeg hjælpe :)

Den må absolut IKKE rokke!

Så har du ikke monteret den ordentlig.

Tag evt. bundkortet helt ud - det er nogle gange lettere.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 07:32 #44
Jeg har fået monteret den 100% ordenlig nu.. Den er stadig for varm, eller dvs. det har hjulpet og kører også bedre i Age of conan, men den slukker stadig når den skal ude noget rigtig krævende. Kan det tænkes at det bare er min CPU der har en tendens til at blive for varm?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
13. juni 2008 - 10:47 #45
Har du nogle nye temperaturer?