Avatar billede testrup Nybegynder
26. maj 2008 - 10:32 Der er 3 kommentarer

Hvordan måles en højttalers tommer?

Hey allesammen!

Jeg har to højttalere i min hattehylde i min bil, men de er ret gamle. Derfor står de nu til udskiftning.
Der står ikke hvor store de er, så jeg skal måle mig frem til at finde den rigtige størrelse til mine nye højttalere.

Da de fleste hattehylde-højttalere er 6x9", tror jeg også mine er det, men for at jeg ikke går ud og køber nogle af forkert størrelse vil jeg gerne måle det.

Hvor skal jeg måle fra og til på selve højttaleren for at finde "tommer-målene"?

På forhånd tak ;)

Simon
Avatar billede frewald Nybegynder
26. maj 2008 - 10:44 #1
Hej Simon. Normalt når man taler om højtalere og tommer, så taler man om størrelsen på selve membranen. Og lige som man blærer sig med 19" alufælge til bilen, er tommer for en højtaler bare en indikation af størrelse -> Dæk på en 19" alufælg fra en BMW passer ikke nødvendigvis til en 19" alufælg på en Passat.
Så du skal ud og ha' målt hvad der er plads til (skal de skruehullerne passe), og så få set/målt på nogle nye højtalere til din bil.
Held og lykke med projektet :)
Avatar billede testrup Nybegynder
26. maj 2008 - 10:46 #2
Okay :) Mange tak for svaret!

Ja - det er lidt af en jungle angående størrelser m.m. . :) Jeg vil jo helst bestille nogle over nettet, men så bliver de nye ret svære at måle. ;)

Simon
Avatar billede frewald Nybegynder
26. maj 2008 - 11:16 #3
:) En god forhandler vil have en PDF liggende med en lille tegning på af HT'eren - Alternativt skal du chance den - men bare husk at du skal kigge efter yder-mål, ikke tommemål.