Avatar billede callsen Nybegynder
26. maj 2008 - 00:29 Der er 5 kommentarer

64 kontra 32 bits udnyttelse af ram

Hej.

Efter at have søgt og læst det halve internet er jeg nødt til at ty til jeres ekspertise.

Jeg er klar over at Vista 32 bit ikke kan udnytte mere end ca. 3 GB ram, da der er reserveret plads til I/O osv. Det jeg er meget i vildrede om, er om Vista x64 kan udnytte min maskines 4 GB ram? Jeg synes forklaringen fra MS er lidt ulden. De skriver noget i stil med at Vista x64 kan udnytte rammene hvis man har MERE end 4 GB.

Skal det forståes sådan at Vista x64 godt kan se de 4 GB men stadig ikke udnytte dem? Eller udnytter den rent faktisk 4 GB, hvis der er det tilstede.

Et sekundært spørgsmål. Vista manager fortæller mig at jeg har en Intel C2D processor, men at Windows kun udnytter 1 processor. Er det fordi den kun registrer den fysiske processor og ikke de to kerner, eller er det en fejl?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2008 - 06:03 #1
Vista 64 bit kan bruge 4 GB.

Windows licenser er per socket, så den kan bruge begge kerner i en C2D (eller alle fire i en C2Q).
Avatar billede callsen Nybegynder
26. maj 2008 - 18:26 #2
Okay :) så forudsat jeg kan finde 64 bit drivere til alt hardware så vil der være en gevinst ved at skifte til x64 ?

Fint. Det var også det jeg mente. Har du et bud på den mærkelige besked i Vista Manager ?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2008 - 20:24 #3
Gevindst ? Du kan ihverfald brugere mere RAM !

Jeg tror at Vista tæller sockets ikke cores.

Er det ikke 2 CPU'er når du monitorerer performance ?
Avatar billede callsen Nybegynder
26. maj 2008 - 20:46 #4
Okay. Tak for hjælpen. Laver du lige et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2008 - 20:59 #5
kommer her