Avatar billede severuz Nybegynder
25. maj 2008 - 19:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Afinstallation af nr 2 window xp installation

hej

Jeg kom ved en fejl til at installere en yderligere windows xp installation på min computer. Denne nye installation lagde sig på min anden partition som jeg efterfølgende formaterede. Hver gang jeg starter min computer op beder den mig vælge imellem de to installationer og hvis jeg vælger den forkerte (den "slettede") så får jeg en fejlmeddelse. Hvordan slipper jeg af med den installation som ikke virker???

Håber i kan hjælpe!

Mvh Janus
Avatar billede haverslev Novice
25. maj 2008 - 19:44 #1
2 X Windows installeret:
Du kan manuelt fjerne dem ved at slette deres folder på harddisken.
Du skal være helt sikker på hvilken folder der bruges til den du vil beholde, men kan så ellers slette de 2 andre.
Du kan se hvilken en du skal beholde, ved at være startet op på den, klik på start > kør, skriv cmd og tryk enter.
Skriv så: cd %windir% og tryk enter.
Den skifter så til det aktuelle Windows system, og den må du ikke røre.
F.eks c:\windows

Klik så start > indstillinger > kontrolpanel > system, fanebladet system, indstillinger under start og genoprettelse. Klik på rediger knappen
Her kan du nu slette den linie som refererer til den installation som du vil slette.
Læg mærke til at foldernavnet står i linien og du kan derfor identificere de rigtige linier på denne måde.
Avatar billede haverslev Novice
25. maj 2008 - 19:46 #2
Avatar billede egmose Novice
25. maj 2008 - 19:47 #3
Åbn den "rigtige" windows xp, gå i start, kontrolpanel, ydelse og vedligeholdelse, administration, dobbelt klik på computeradministration.
Nu skulle der gerne være kommet et skærm billede frem. Ude i venstre side vælger du diskhåndtering.
Her skulle du gerne kunne se de 2 partitioner. Højreklik på den forkerte (Hvis du er gået ind i den rigtige xp, kan du kun formatere den "slettede".) xp, og klik på formater. Nu har du 2 partitioner. En med din xp og en tom.

Så skulle den være i vinkel:)
Hvis det ikke virker, så prøv at boote fra din installations cd igen, og se om der er en mulighed for at formatere partitionen der.
Avatar billede haverslev Novice
25. maj 2008 - 19:48 #4
ELLER:
Brug denne, den er nok den nemmeste af alle:
Start -> Kør ->  og skriv  msconfig  -  vælg så fanebladet: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier'. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini
Avatar billede severuz Nybegynder
25. maj 2008 - 19:55 #5
Tak for det begge to.. jeg brugte den sidste metode fra haverslev.. nemt og hurtigt :-D
Avatar billede egmose Novice
25. maj 2008 - 23:41 #6
Tror så bare der stadig ligger nogen filer og fylder på harddisken et sted fra den gamle installation eller hvad?
Avatar billede haverslev Novice
26. maj 2008 - 07:44 #7
Det blive lige så stille overskrevet med tiden, eneste ting der ikke fjernes, ER den ekstra windows mappe og den kan fjernes manuelt efter det der er skrevet i linket
http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no29