Avatar billede pjatmail Mester
25. maj 2008 - 19:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

sikre dokumenter imod ændring/sletning

Jeg har på et drev en mappe hvori der er mange andre mapper, der igen har mapper "i sig".
I alle disse mapper har jeg word dokumenter, excel osv. osv.
Disse dokumenter bliver åbnet og læst af mange forskellige personer, nogle har mere/mindre forstand på pc end andre - og det giver en særdeles høj risiko for at der bliver ændret eller slettet noget, hvilket vil være uhensigts mæssigt.
Er der en metode hvor jeg kan sikre alle dokumenterne samtidigt eller skal jeg åbne hver eneste fil og sikre dem den vej?
Avatar billede be_nice Juniormester
25. maj 2008 - 19:27 #1
Det er muligt via administrator settings at angive de enkelte brugeres rettigheder til specifikke drev/mapper.
Hvis du ønsker at benytte denne funktion, skal rettighederne angives under hver enkelt bruger - så der skal under alle omstændigheder rettes en del steder.
Skal brugerne kun have læseadgang til det pågældende drev du placerer dokumenterne på, løser du samtidig problemet omkring sletning - hvis der derimod gives rettigheder til at redigere i dokumenterne, så skal du gemme en sikkerhedskopi af dokumenterne i en anden mappe.
/Be_Nice
Avatar billede egmose Novice
25. maj 2008 - 19:39 #2
Altså det er vel bare at have en sikkerhedskopi liggende et sted, som du så kan kopiere ind, hvis der skulle ske noget?
Avatar billede pjatmail Mester
25. maj 2008 - 20:27 #3
be_nice:
I dette tilfælde drejer det sig om en meget stor virksomhed, med en mappe til hver afdeling med mange "læsere/brugere" Disse mapper har man fra centralt hold bestemt ikke skal sikres. Desværre virker det som om man ikke helt har forstået at de "læsere/brugere" der besøger mapperne ikke alle er lige skrappe til pc. hvilket et par gange har resulteret i at filer er ændret eller slettet. Når du skriver om administrator settings, går jeg ud fra det er noget vores it-afdeling har rettigheder til og ikke mig "på gulvet" - er det rigtigt, er det vel i grunden også ensbetydende med at jeg ikke kan gøre andet end at sikre hver enkelt fil, hver for sig og som du beskriver tage en sikkerhedkopi (hvilket jeg dog også gør)

egmose:
under alle omstændigheder tager jeg sikkerhedskopi af de ting jeg laver. Men når du har en mappestruktur med undermapper osv er det ikke nemt at overskue om et enkelt dokument er ændret før jeg skal bruge det igen - og når jeg skal det, er det jo muligt at min sikkerhedskopi rent faktisk også indeholder den ændrede fil i den ændrede tilstand. Derfor ville det i mit tilfælde være rart at vide, at det kun er mig der kan ændre og slette :o)
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
25. maj 2008 - 21:17 #4
da det er en stor viksomhed gætter jeg på at i skal logge ind på computerne, i så  tilfælde tager det kun et par minnutter for jeres it afdeling at ændre rettighedderne så det kun er dig der kan redigere i filerne  (de retter i øverste mappe og lader alle filerne og undermapper nedarve rettighedderne)
Avatar billede pjatmail Mester
25. maj 2008 - 21:25 #5
Ja du har ret i at vi skal logge ind, og det lyder muligvis underligt men vi er desværre mange brugere om den samme maskine pga. skiftende arbejds steder og samtidigt skiftehold - dvs at jeg på den pc jeg opretter dokumenter via kan benyttes af op til 30 forskellige personer.
Avatar billede pjatmail Mester
25. maj 2008 - 21:27 #6
og disse 30 personer bruger samme login! Jeg kan dog godt logge ind med mit eget, men tror ikke det ville hjælpe noget da filerne og mapperne ligger på et eksternt drev på intranettet.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
25. maj 2008 - 21:31 #7
jo, det vil hjælpe hvis du logger ind med dit eget logind, ellers kan man jo ikke lave forskelige rettighedder

at det er samme maskine i logger ind på er ligegyldigt, bare du bruger dit eget logind
Avatar billede be_nice Juniormester
26. maj 2008 - 06:01 #8
Det er korrekt at det kun er administrator der kan rette i disse indstillinger - men det er ikke en uoverskuelig opgave. Selvfølgelig kan det være virksomhedens indstilling at filer/mapper ikke skal beskyttes - i så fald må du "nøjes" med dine sikkerhedskopier.
Og ja, det er en stor opgave hvis du ene mand skal holde det hele ajour og sikre at du altid har seneste nye opdatering i dine kopier - håber at du finder en god løsning.
/Be_Nice
Avatar billede learningvba Nybegynder
26. maj 2008 - 07:43 #9
Med forbehold for at kaffen ikke har nået vitale dele af min krop :-)

Dit problem:
Brugere må ikke ændre filer.
Brugere ændrer filer (af mange årsager)
IT afdelingen vil/kan ikke hjælpe
Alle har samme login (hvilket lyder forkert i en stor virksomhed, men pyt)

En mulig løsning:
1) alle filer "derude" skal være skrivebeskyttede

2) betragt alle filer der ligger "derude" som en kopi af dit "Master" bibliotek. Dvs. hyppigt så overskriver du "bare" filerne. Eventuelt kan du lægge en synkroniserings kommando ind i StartUp, så den køres hvergang nogen logger på. På den måde ved at hver gang det generelle login-navn logger på, så ligger der en frisk kopi "derude"

3) benyt programmet RoboCopy (Robust Copy) fra MS eller lignende til at opdatere filerne. (RoboCopy er eminent til at synkronisere biblioteker og filer - søg på Google for mere info)

4) kontakt din IT-afdeling, bed om at alle med det generelle login-navn kun har læse-adgang til hovedmappe + undermapper (samt filer), og bed om at du får et specielt login-navn der må skrive og slette m.m.

Held og lykke.
Avatar billede pjatmail Mester
26. maj 2008 - 08:04 #10
Det lader til at kaffen har været en tur hele vejen rundt i systemet og fået startet det meste af kroppen op :o)
Tak til alle - en enkelt løsning er der desværre ikke for mig denne gang, læg venligst svar så jeg kan dele ud af pointene.
Avatar billede be_nice Juniormester
26. maj 2008 - 10:03 #11
Det kommer her.
/Be_Nice
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
26. maj 2008 - 11:11 #12
nope, ingen points til mig, ellers tak

men tag fat i it afdelingen en gang til, da du har dit eget logind vil det tage dem et splitsekund at rette det, så det kun er dig der kan redigere/rette/slette.
og hvis de ikke vil, kan de vel give dig en fornuftig forklaring på hvorfor de ikke vil ændre det

MVH
  COOL_M_F
Avatar billede learningvba Nybegynder
26. maj 2008 - 14:11 #13
Også et pænt nej tak til point herfra.

Og så det samme som cool_m_f skriver, tag fat i IT-afdelingen, eller få din chef (eller højere oppe) til at kontakte IT-afdelingen.

Held og lykke med at få problemet løst.
Avatar billede pjatmail Mester
26. maj 2008 - 19:57 #14
Jamen hvis der ikke er flere der ønsker at deltage i point uddelingen - så takker jeg herfra og kvitterer :o)