Avatar billede rejx Nybegynder
21. maj 2008 - 11:12 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Customize GridView

Hej.
Jeg henter noget data ud af min database med LINQ, med eks.

var adressbookContacts = (from ac in db.Contacts
                          where ac.AdressbookID == adressbookID
                          select ac);

og binder dem til et GridView med:

GridView1.DataSource = adressbookContacts;
Gridview1.DataBind();

Det går også helt fint.

Nu er mit spørgmål så, hvordan kan jeg forme mit GridView som jeg vil.

Jeg vil gerne have det sådan at der er et link/knap man kan trykke på også bliver der kaldt en metode i min code beheind fil eks. addContact(contactID) hvor contactID er værdien fra et felt i min database.

How to do this?

\\ Rune
Avatar billede knaldeglad Nybegynder
21. maj 2008 - 11:27 #1
i aspx kode kan du smide en templatefield ind i bunden af gridview kode. som her...

<asp:GridView ID="GridView1" runat="server" AutoGenerateColumns="False"
            DataKeyNames="Cow_id" DataSourceID="ObjectDataSource1"
            onselectedindexchanged="GridView1_SelectedIndexChanged">
            <Columns>
                <asp:BoundField DataField="Cow_id" HeaderText="Cow_id" ReadOnly="True"
                    SortExpression="Cow_id" />
                <asp:BoundField DataField="Cow_number" HeaderText="Cow_number"
                    SortExpression="Cow_number" />
                <asp:BoundField DataField="Raceforkortelse" HeaderText="Raceforkortelse"
                    SortExpression="Raceforkortelse" />
                <asp:TemplateField>
                <ItemTemplate>
                <asp:Button ID="Button1" OnClick="Button1_Onclick" runat="server" CausesValidation="false" />
                </ItemTemplate>
                </asp:TemplateField>
            </Columns>
        </asp:GridView>

og så i codebehind på button click event

protected void Button1_Onclick(object sender, EventArgs e)
    {
        Button Button1 = (Button)sender;
        GridViewRow grdRow = (GridViewRow)Button1.Parent.Parent;
        string CowID = grdRow.Cells[0].Text;
//og så gøre whatever du vil...

}
Avatar billede knaldeglad Nybegynder
21. maj 2008 - 11:28 #2
kan os ske fra designer sef. men det er letter at vise med kode...
Avatar billede knaldeglad Nybegynder
21. maj 2008 - 11:29 #3
har "CausesValidation" til false fordi jeg loader nyt vindue med buttun click event, det er bare ikke vist i codebehind koden jeg har postet her...
Avatar billede rejx Nybegynder
21. maj 2008 - 12:04 #4
Jeg er helt ny ud i brugen af GridView, så spørger lige dumt =)

<asp:BoundField DataField="Cow_id" HeaderText="Cow_id" ReadOnly="True" SortExpression="Cow_id" />

DataField er navnet på kolonnen i min database, eller navnet på feltet i min LINQ til SQL klasse?
Avatar billede knaldeglad Nybegynder
21. maj 2008 - 12:14 #5
det er autogenereret kode, der fremkommer når jeg vælger datasource i form af den ObjectDataSource1 der er angivet i gridviwet, men ja det er feltet i DB.
det kunne ligesågodt være en SQldatasource eller noget der blev brugt.
Avatar billede knaldeglad Nybegynder
21. maj 2008 - 12:16 #6
ps. er selv ik så rutineret så...

men dette virker fint her hos mig. :O)

har du oprettet en datasource som dit gridview bruger på nuværende tidspunkt ?
Avatar billede knaldeglad Nybegynder
21. maj 2008 - 12:21 #7
evt smid din kode, husk at sløre din connectionstring vhis den er i din kode.
Avatar billede rejx Nybegynder
21. maj 2008 - 12:31 #8
GridView:

            <asp:GridView
                ID="GridView1"
                runat="server"
                AutoGenerateColumns="False"
                DataKeyNames="Cow_id"
                DataSourceID="contacts" />
            <Columns>
                <asp:BoundField
                    DataField="Name"
                    HeaderText="Name"
                    ReadOnly="True"
                    SortExpression="Name" />
                <asp:TemplateField>
                <ItemTemplate>
                <asp:Button ID="Button1"
                    runat="server"
                    CausesValidation="false" />
                </ItemTemplate>
                </asp:TemplateField>
            </Columns>
        </asp:GridView>

Koden der gerne skulle fylde mit GridView:

DataStoreDataContext db = new DataStoreDataContext();

var contacts = from c in db.Contacts
              where c.AdressbookID == Convert.ToInt32(ddAdressBooks.SelectedValue.ToString())
              select c;

        GridView1.DataSource = contacts;
        GridView1.DataBind();

Men det resultere i følgende fejl:
Avatar billede rejx Nybegynder
21. maj 2008 - 12:32 #9
DataSourceID'et for 'GridView1' skal være id'et for et kontrolelement af typen IDataSource. Der blev ikke fundet et kontrolelement med id 'contacts'.
Avatar billede rejx Nybegynder
21. maj 2008 - 12:38 #10
Ja, okay. Jeg brugte wizarden og wupti, så stod koden der jo. (det er ikke altid det er lige smart at være stædig =)) Nu skal jeg så bare have lavet det felt til knappen. til at virke efter hensigten, så skal jeg nok lukke spg =)
Avatar billede knaldeglad Nybegynder
21. maj 2008 - 12:44 #11
når du binder fra codebehind emner jeg ik du skal du ikke sætte datasourceID til noget i aspx siden.

så skal kode for grid bare se sådan ud -> (vil jeg mene)

  <asp:GridView ID="GridView1" runat="server">
      <Columns>
          <asp:TemplateField HeaderText="Knap">
          <ItemTemplate>
          <asp:Button ID="Button1" runat="server" Text="Tryk" CausesValidation="false" />
          </ItemTemplate>
          </asp:TemplateField>
      </Columns>
  </asp:GridView>
Avatar billede knaldeglad Nybegynder
21. maj 2008 - 12:45 #12
ok :O)
Avatar billede rejx Nybegynder
21. maj 2008 - 12:54 #13
Et enkelt spørgsmål mere.

<asp:TemplateField>
  <ItemTemplate>
      <asp:Button
        ID="Button1"
        OnClick="Button1_Onclick"
        runat="server" CausesValidation="false" />
  </ItemTemplate>
</asp:TemplateField>

Hvordan får jeg en ID sat ind i den metode jeg kalder, eks. en værdi fra min database. eks:

      <asp:Button
        ID="Button1"
        OnClick="Button1_Onclick(21)"
        runat="server" CausesValidation="false" />
Avatar billede knaldeglad Nybegynder
21. maj 2008 - 12:55 #14
så vidt jeg ved så kan du ik på den måde...  se øverste post hvor det sker i codebehind med at vælge cellen ud og bruge indholdet...
Avatar billede knaldeglad Nybegynder
21. maj 2008 - 12:58 #15
den tger så ugangspunkt i at du har din id ="21" vist i gridviewet.. i celle "0"
Avatar billede rejx Nybegynder
21. maj 2008 - 13:08 #16
ahh, fik det til at virke, mange tak for hjælpen =)
Avatar billede knaldeglad Nybegynder
21. maj 2008 - 13:20 #17
brugte du mit svar så husk at acceptere... :O)
Avatar billede rejx Nybegynder
21. maj 2008 - 15:18 #18
Nå ja, undskyld =)