Avatar billede dan35 Nybegynder
20. maj 2008 - 17:04 Der er 9 kommentarer

DV bånd til computer

Hej,

jeg er ikke helt med på, hvordan man får sine dv bånds indhold over på computeren.

På forhand mange tak :=)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
20. maj 2008 - 17:15 #1
Jeg kan fortælle hvad jeg gør.
Først skal du have et redigeringsprogram. Her bruger jeg Premiere, men andre programmer kan naturligvis også bruge.
Så skal du firewire-indgang på din PC. Da du har et DV-kamera, har du med garanti også en firewire-udgang på dit kamera.
Så tilslutter du dit kamera til PC, åbner redigeringsprogrammet og indspiller over på PC-en. Det er den overordnede måde at gøre det på. Så får du en nøje kopi af dit bånd over. Du skal dog have MEGET stor plads på din harddisk. En times video fylder omkring 11-12 gigabite, men når du har klippet din video til, komprimerer du det færdige resultat med på en DVD, så det ikke fylder så meget.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
20. maj 2008 - 17:18 #2
Du kan læse lidt mere om det her:
http://www.abmedia.dk/video/capture.htm
Måske kan Henning, som har siden, hjælpe dig, hvis han stadig er herinde. :-)
Avatar billede dan35 Nybegynder
20. maj 2008 - 17:22 #3
Tak.

Hvor kan man få sådan en firewire? Kan du forklare mere om det :)?
Avatar billede norbert_ Nybegynder
20. maj 2008 - 17:38 #4
Det bør du kunne få i enhver computerbutik. Du kan få kortet for omkring en hundredekroneseddel, hvis du ikke har et. Hvad er det for et kamera du har? Mere for at være sikker på, om du HAR firewire i kameraet.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
20. maj 2008 - 17:42 #5
Firewire er en digital enhed, meget lig USB, men meget hurtigere og perfekt til overførsel af dv-video.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
20. maj 2008 - 17:45 #6
Prøv at kigge ind på denne side:
http://www.davk.dk/news.php
Her er alt, der er værd at vide om videoredigering. Og de ved også meget mere end jeg ved :-)
Avatar billede dan35 Nybegynder
20. maj 2008 - 18:28 #7
Jeg har et Sony DCR-TRV6E, og så vidt jeg kan se, er der en firewire indgang.

Tak for hjælpen.
Avatar billede dan35 Nybegynder
20. maj 2008 - 18:31 #8
Dog kan jeg ikke se en firewire port på min computer, var det noget man kunne få?
Avatar billede goce Nybegynder
27. maj 2008 - 16:17 #9
vil lige gøre opmærksom på at firewire porte kan se forskellige ud...

Der er tre forskellige versioner;
Den mindste (den der ofte er på kameraene)
og firewire 400 som er den der oftest er på stationære pc'er http://www.hardware-one.com/reviews/Yamaha8824FXZ/images/FirewireSocket.jpg
og firewire 800 som er den nyeste version.