Avatar billede jeffe Nybegynder
19. maj 2008 - 19:25 Der er 12 kommentarer

Skal Windows følge med?

Jeg mindes at have læst/hørt, at når man køber ny computer (om det så er hos Dell eller i Bilka), hvor der følger Windows med, så skal der også følge en skive med Windows med på. Altså, det må ikke bare være preinstalleret og så ikke mere.

Jeg kender én der ikke mener hun har fået nogle skiver med af nogen art, men Windows XP kom installeret på hendes nyindkøbte bærbare, hvor serienummeret til Windows også er sat på (klistermærke). SKAL der ikke følge en form for cd (alm. Windows-cd eller recovery fra producenten eller lign). Eller en partition på computeren, som har billedfiler liggende af recovery-skiver.

Nogen der kan oplyse om, hvor der er lov på dette område?
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. maj 2008 - 20:44 #1
Kan ikke henvise til nogen lov, men med de recovery styresystemer der følger med div. producenter af pc er det muligt at lave en cd/DVD kopi så man faktisk HAR et styresystem på en skive.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. maj 2008 - 20:45 #2
Hvordan hun laver en recovery fremgår af manualen (den man aldrig læser...)
Avatar billede killer_bee Nybegynder
20. maj 2008 - 09:08 #3
der er mange som bare ligger det på en recovery partition på harddisken, men ja hvis disken står af så er fidusen jo væk.
Avatar billede jeffe Nybegynder
20. maj 2008 - 09:29 #4
Men vi kan godt konkludere, at det i én eller anden form skal følge med, så må har det, udover den preinstallerede?
Avatar billede killer_bee Nybegynder
20. maj 2008 - 10:09 #5
ja, hvis de har solgt det med styrresystem så skal du have en eller anden form for recovery dims med.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. maj 2008 - 20:19 #6
dims eller på HDD via en skjult partition som typisk kan nåes ved tryk på F10
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. maj 2008 - 20:20 #7
(Står i opstart hvad dert skal trykkes på for at starte recovery)
Hvis harddisk går ned og man ikke hat gjort som der står i den der man aldrig læser, at man skal brænde en kopi på DVD, ja så har man et problem...)
Avatar billede jeffe Nybegynder
21. maj 2008 - 08:45 #8
OK, det var nyt for mig. Det må jeg lige tjekke. Det er en Toshiba-maskine.
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. maj 2008 - 09:04 #9
Prøv at tjekke manual/brugervejledning - står 100% sikkert der i.
Avatar billede jeffe Nybegynder
02. juni 2008 - 13:23 #10
Nå, hun præsterede at fremskaffe sin recovery-skive alligevel. I skal have tunsind tak allligevel. Læg svar, hvis I vil have point.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. juni 2008 - 19:56 #11
ok, vil gerne vide hvordan hun gjorde....
Avatar billede jeffe Nybegynder
02. juni 2008 - 20:52 #12
Nåh ja, ok...lidt dårligt formuleret. Han fandt en cd/dvd hun havde fået med. Så det lå ikke gemt på en partition eller noget.