Avatar billede harlequin Nybegynder
19. maj 2008 - 09:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

daglige valuta kurs i celle

Er det muligt at lave et link i en celle, til den daglige kurs for €/$ i en celle? Jeg har krusen i Vista's sidepanel men er træt af at taste den ind manuelt.

På forhånd tak
Petet
Avatar billede be_nice Juniormester
19. maj 2008 - 09:33 #1
Du kan via Excel hente eksterne data fra f.eks. hjemmesider og der er flere steder hvor de daglige kurser opdateres.
De fleste steder kommer du nok til at hente hele kurslisten, men denne kan du så have liggende i et særskilt kursark, som du trækker data fra til din celle.
Sig til hvis du skal have hjælp til det.
/Be_Nice
Avatar billede harlequin Nybegynder
19. maj 2008 - 09:39 #2
ok jeg kigger på det, skal ud af døren nu.
/Peter
Avatar billede harlequin Nybegynder
19. maj 2008 - 17:09 #3
Jeg har rodet med det og må sige at jeg er helt blank på området, er det virkelig så svært, skal jeg sætte flere point på?

/Peter
Avatar billede be_nice Juniormester
19. maj 2008 - 19:46 #4
Jeg skal nok guide dig til en løsning - hvor henter du normalt dine kursoplysninger?
Husk - det er altid op til spørgeren at vurdere hvor mange point der skal tildeles.
/Be_Nice
Avatar billede harlequin Nybegynder
20. maj 2008 - 09:58 #5
Hej igen
Jeg bruger http://www.valutakurser.dk/
Ang point, så regnede jeg med at det var et simpel link som man kunne indsætte. Så jeg smider lige 30 mere på!

/Peter
Avatar billede be_nice Juniormester
20. maj 2008 - 17:56 #6
Jeg kan ikke lige se hvor kursen på Euro(€) kontra Dollar($) er på www.valutakurser.dk - men du kan lige få "opskriften" på hvordan du kan hente data fra hjemmesiden:
Tryk på "Data"
Vælg "Importer eksterne data"
Vælg "Ny webforespørgsel"
Kopier link fra din browser med den hjemmeside du ønsker at hente data fra.
Indsæt dette link i feltet "Adresse" i den boks der fremkom ved at følge ovenstående (linket indsættes med Ctrl+V)
Tryk på "Udfør"
I vinduet nedenfor fremkommer der nu en kopi af den valgte hjemmeside - du kan trykke på de gule pile der er på hjemmesiden, for at markere hvilke tabeller du vil importere fra hjemmesiden.
Vælg den der indeholder de data du vil hente og tryk på importer - følg vejledningen og tryk OK og data hentes til dit Excel ark.
Lad mig høre om du kan få det til at fungere.
/Be_Nice
Avatar billede harlequin Nybegynder
20. maj 2008 - 20:41 #7
Tak for hjælpen jeg fik det til at virke, men det løser bare ikke mit problem, da kurserne ikke bliver opdateret hver gang jeg åbner mit regne ark. Ved du om det er muligt?

/Peter
Avatar billede be_nice Juniormester
20. maj 2008 - 21:11 #8
Du kan indstille arket til automatisk at opdatere ved åbning - eller du kan vælge at opdatere manuelt når arket er åbnet:
Check om du har værktøjslinien "Eksterne data" åben - hvis ikke så højreklikker du på menulinien og vælger denne.
Når du står i området der indeholder din webforespørgsel, kan du nu opdatere manuelt ved at trykke på det røde udråbstegn.
Alternativt trykker du på knappen "Egenskaber for dataområde" (ark med en hånd) og vælger boksen "Opdater data ved åbning af fil" - nu henter Excel automatisk data hver gang du åbner arket.
Sig til hvis det driller.
Tillader mig at smide et svar, da det ser ud til vi har fundet løsningen.
/Be_Nice
Avatar billede be_nice Juniormester
20. maj 2008 - 21:15 #9
Vær opmærksom på at hvis du benytter automatisk opdatering, vil du hver gang du åbner Excel arket blive spurgt om du tillader opdatering af forespørgslen - du skal her vælge "Aktiver automatisk opdatering" for at det fungerer automatisk.
Svarer du "Deaktiver automatisk opdatering" kan du dog stadig hente opdatering manuelt ved at trykke på det røde udråbstegn.
/Be_Nice
Avatar billede harlequin Nybegynder
20. maj 2008 - 23:22 #10
Takker mange gange for hjælpen, de 60 point er dine.

Mvh
Peter
Avatar billede be_nice Juniormester
21. maj 2008 - 06:09 #11
Tak for point :o)
/Be_Nice