Avatar billede psychopaticola Nybegynder
17. maj 2008 - 01:20 Der er 8 kommentarer

Afslut proces i Vista

Hejsa. :)

Når en eller anden proces i Windows XP hængte, kunne man ALTID, via Task Manager, lukke den fra Proces-fanen (uanset hvad, sgu!).

I Vista er det derimod sådan, at Windows selv vil lade en proces lukke, når man vælger at trykke "Afslut proces". Men hvis en proces er gået i stå/hænger, er dette umuligt, og processen bliver umulig at lukke. Eneste løsning er så at genstarte.

Nogen løsning på dette problem? Altså: Hvordan lukker man processer i Vista, der bare ikke VIL lukkes?

Btw, jeg kører en fuldt opdateret Vista Ultimate SP1, if that matters.
Avatar billede virtual1ty Nybegynder
17. maj 2008 - 02:29 #1
Prøv at højreklikke på processen i Task Manager og vælg "Afslut procestræ"
eller hvad der nu står.
Avatar billede psychopaticola Nybegynder
17. maj 2008 - 10:33 #2
Har jeg prøvet - gør ingen forskel. F.eks. med Skype, som har givet mig en del problemer i Vista. Det er simpelthen bare umuligt at lukke!
Overvejer sgu at gå tilbage til XP Pro SP2... Det ved man sgu hvad er! Bare ikke noget NÆR så sexet som Vista. Og så er det uden DX10 :P
Avatar billede psychopaticola Nybegynder
17. maj 2008 - 10:48 #4
Tak, men linket du har givet mig dér er til at lukke processer via "Program"-fanen i Task Manager (den "lette" metode). Hvad jeg forsøger at gøre er at lukke processen via "Proces"-fanen, som man normalt ville gøre i Windows XP, hvis en proces/et program ikke svarede. Men det virker FUCKING ikke. ARGH!
Avatar billede virtual1ty Nybegynder
17. maj 2008 - 10:52 #5
Prøv med dette program:

http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/Kill-Process.shtml

"A small utility that will allow you to kill your processes like a task manager"
- Forhåbentligt bare mere effektivt.
Avatar billede psychopaticola Nybegynder
17. maj 2008 - 11:06 #6
Tak, men har desværre allerede prøvet det program. Problemet ligger også mest i, at Windows heller ikke selv kan lukke processen, hvilket gør, at når jeg vælger at genstarte eller lukke computeren fra Windows, går den helt i stå, fordi den prøver at lukke programmet. Så er eneste løsning at lave en hardboot, eller hvad det hedder. :( Jeg har oplevet problemet med andre processer også, men den der driller mig mest nu, er Skype. Læs mere her:
http://www.eksperten.dk/spm/831691
Avatar billede smitten1 Nybegynder
17. maj 2008 - 11:14 #7
du har lagt mærke til, at der er forskel på "end task" og "end process" ?
Avatar billede psychopaticola Nybegynder
17. maj 2008 - 12:04 #8
Naturligvis. :) "End task"/"Afslut job" befinder sig under "Programmer" og gælder hovedsaligt kun for de åbne vinduer (eksklusiv de, der for mig giver problemer).. "End process"/"Afslut proces" befinder sig under "Processer" og gælder for ALLE kørende processer på computeren (inklusiv de, der for mig giver problemer).