Avatar billede mc_goblen Praktikant
07. maj 2008 - 08:19 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvilken smtp-server skal jeg benytte?

Hej - jeg har en mailadresse gennem http://www.web10.dk/ hvor jeg har et domæne.

Under mailopsætning skriver de at jeg skal benytte min egen udbyders smtp-server.

Da jeg har en cybercity-adsl forbindelse har jeg derfor angivet vip.cybercity.dk hvilket fungerer fint der hjemme.

Når jeg så har min bærbar med på arbejde virker dette ikke, da jeg sidder på en tdc-adsl forbindelse.

Hva pokker gør man? Kan man opsætte sin egen smtp-server eller?
Avatar billede vejmand Juniormester
07. maj 2008 - 08:27 #1
Du kan oprette en ekstra konto med asmtp.mail.dk og så vælge denne konto når du skal sende mails...
Avatar billede venturer Nybegynder
07. maj 2008 - 08:38 #2
Den er rigtigt det giver problemer når man flytter mellem udbydere.
Inden du begynder at lave flere konti (som ellers KAN være en nulig løsning), så skal du lige finde papierne fra CyberCity frem.
Jeg mener du har fået både et bruger ID/Kundenummer og et kodeord.
Hvis du sætter dit mail program op til at også bruger validering for at sende, så kan det være du kan bruge CyberCitys smpt uanset hvor du sidder henne.
Jeg ved ikke med sikkerhed om de tillader dette, men det er der flere udbydere som gør.
Typisk vil det være det samme brugernavn/kodeord du bruger til at hente post.
Avatar billede hastek22 Nybegynder
07. maj 2008 - 09:10 #3
TDC har lukket for muligheden for at anvende asmtp.mail.dk uden brugernavn + adgangskode (hvilket jo harmonerer meget godt med betydningen af a'et før smtp).
Jf. TDC burde du kunne anvende smtp.mail.dk når du er koblet op på deres net. Du vil dog kunne opleve begrænsninger på størrelsen af dine mails, samt opleve længere leveringstid.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
07. maj 2008 - 09:24 #4
Hej Vejmand, Venturer og Hastek22! - Tak for jeres svar!

Ja, der er selvfølgelig muligheden med at oprette en ny konto også sende fra denne når jeg er på arbejde - det havde jeg ikke lige tænkt på.

Jeg har netop forsøgt at angive mit CyberCity dsl-nummer samt kodeord under de advancerede instillinger (Outlook) ved afsendelse af mails. - Dog virkede dette ikke umiddelbart. Måske jeg lige skal hjem og læse i mine papirer.

Jeg har forsøgt med TDC's SMTP-server, dog kan jeg ikke få det til at virke her. - Men måske er det fordi det er Sektornet der udbyder denne linje, så det ikke er en "ægte" TDC-linje?? - Jeg forsøger lige at finde deres SMTP-server.

I skal alle have mange tak for jeres input! - Det sætter jeg stor pris på...
Avatar billede mc_goblen Praktikant
07. maj 2008 - 09:28 #5
Yes - sektornets SMTP-server var løsningen:
mail-relay.sektornet.dk

Men men men - hvad er løsningen så på mit overordnet problem? (hvis altså ikke jeg kan få indtastet dsl-nummer+kode til cybercitys smtp-server)

Men ellers må jeg vel lave en konto for hver udbyder jeg sidder på:

Hjemme: vip.cybercity.dk
Arbejde: mail-relay.sektornet.dk
Kammerat: smtp.mail.dk

Ved I om der findes nogle hjemmesider hvor man kan oprette sig også få lov at benytte deres smtp-server gratis?
Avatar billede kox Nybegynder
07. maj 2008 - 09:38 #6
På servage.net kan man oprette sin egen smtp-server-adresse, ala smtp.ditdomæne.dk og den virker overalt. Dog har jeg ikke kunnet få det til at virke på Stofanet, men både på TDC og Cybercity virker det fint.
Prisen er dog lidt højere end på web10
Avatar billede hastek22 Nybegynder
07. maj 2008 - 09:41 #7
Jeg har mit eget domæne med tilhørende smtp server, hosted ude i byen. Det betyder at jeg kan anvende "min egen" smtp server hos flere udbydere. Nogle udbydere har lukket port 25 for andre smtp server end deres egne, dette løses dog hos de fleste ved at ændre udgående post server (smtp) til port 26.
Om der findes en udbyder der tilbyder dig muligheden for at anvende deres smtp server ved jeg ikke, men jeg tvivler da der så vil være stor sansynlighed for at den efter kort tid vil blive blaklisted på diverse spamlister.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
07. maj 2008 - 10:32 #8
Hej Kox - tak fordi du deltager i debatten.

Jeg har netop fundet et lille gratisprogram som hedder Autoroute SMTP - hvor du sættter dine forskellige SMTP-servere op i, også hitter den selv ud af resten.

Jeg har netop testet det og det virker helt fint!

Men I skal alle have mange tak for hjælpen! - der er jo godt nok ikke mange point på spil, men I kan jo smide et svar, så deler jeg dem mellem jer :-)
Avatar billede venturer Nybegynder
07. maj 2008 - 11:06 #9
Auto-route er nok en god løsning (jeg formoder der kører lokalt på din maskine?).
Problemet med nogle udbydere er at de lukker for port 25. Så du kan KUN bruge den aktuelle udbyders smtp. Alternativt skal du kende til en ekstern smtp som kører på en alternativ port.
Det vigtigste er at du har fundet en løsning der virker :)
Avatar billede vejmand Juniormester
07. maj 2008 - 11:17 #10
Jeg springer over...  :-)
Avatar billede Jensen DK Novice
07. maj 2008 - 12:59 #11
Ud for SMTP skriver du pop3.mail.dk så virker det.
Avatar billede hastek22 Nybegynder
07. maj 2008 - 12:59 #12
Enig med venturer vedr. port 25, jeg kan i den sammenhæng oplyse at på TDC linier er det  gjort ved de forbindelser hvor der anvendes dynamisk tildelte IP og brugeren altså ikke har bestilt (og betalt :-)) fast IP.
Jeg springer også over.
Avatar billede kox Nybegynder
08. maj 2008 - 00:00 #13
Ja jeg passer også
Avatar billede mc_goblen Praktikant
09. maj 2008 - 08:30 #14
Jamen så må det jo være på tide at lukke spørgsmålet :-)

I skal alle som sagt have mange tak for hjælpen - og point går til Venturer.