Avatar billede yev Nybegynder
06. maj 2008 - 07:40 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Underlig opførsel i Excel 2003 - ActiveX controls ændr. størrelse

Hej Eksperter!

Jeg har opbygget en grafisk brugerflade i Excel 2003 med forskellige listboxe, comboboxe og knapper. Komponenterne er alle af typen ActiveX - dvs. det er ikke de standardkomponenter der kan vælges i Excel fra "forms"-menuen.

Mit problem er, at komponenterne ændrer størrelse og fonten indeni listbox'ene ændrer ligeledes størrelse - uden der re grund til det. Det forekommer i forskellige situationer, dels hvis jeg ændrer skærmens opløsning, sender signalet fra min bærbare til en projekter, eller ændrer zoom-indstillingerne for Excel.

Det kommer ofte til at se meget absurd ud - og det er selvfølgelig meget kedeligt for brugeren. Det skal bemærkes, at jeg ikke har oplevet samme problemer med Excels form-komponenter - de har bare ikke være fleksible nok til det, jeg ønsker at gøre i denne sammenhæng.

Jeg har forsøgt forskellige ting for at omgå dette problem. Hver gang Excel-filen startes op, sættes størrelsen på alle komponenterne i Visual Basic, og det samme gør fonten - alligevel forekommmer det nævnte problem.

Jeg håber meget, at nogen kan hjælpe med ovenstående problem. Jeg har søgt mange steder på nettet - uden held.

På forhånd tak!
Avatar billede supertekst Ekspert
06. maj 2008 - 09:31 #1
Du skal velkommen til at sende din film/brugergrænsefladen til: pb@supertekst-it.dk
- anvender også 2003.
Avatar billede yev Nybegynder
23. maj 2008 - 12:07 #2
hej supertekst,

Din idé med at anvende UserForms i stedet for at have komponenterne direkte i arket må vel egentlig siges at være løsningen.

Kast et svar.

Mvh
Avatar billede supertekst Ekspert
23. maj 2008 - 12:50 #3
Hej yey

Fint - er kastet.....