Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
04. maj 2008 - 19:40 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Har en god ide men ingen erfaring med web:(

Jeg har fået en god til en hjemmeside med potentiel et sted mellem 1 mil.-1 mia kunder verden over (og det er ikke løgn)har søgt nettet og det findes ikke endnu. Der skal kunne downloades videoklip samt lyd fra side (ikke porno eller andet skidt). Har brug for at vide, hvor omfattende det er da jeg ikke har nogen erfaring med websider, også skal den være sikker så den ikke bryder ned. Problemet er at den skal kunne lade over 1 mil mennesker downloade på en gang. er det muligt og hvad kræver det?????
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
04. maj 2008 - 19:44 #1
lige et hurtigt spørgsmål... har du overhovedet kapitalen til at drive et sådan websted ? for det vil kræve noget seriøst hardware samt forbindelse.
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
04. maj 2008 - 19:49 #2
og hvis du skal have 1mill mennesker der downloader på samme tid med bare en nogenlunde hastighed.. lad os sige 50kb/s ville det kræve en forbindelse der kunne spytte ud med 47gb/s :S
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
04. maj 2008 - 21:11 #3
tak for de hurtige svar.
Filmklip og lyd er min egen så retighederne er mine.
Kapitalen er der når jeg kan vise en investor at projektet kan lade sig gøre.
Så de 2 problemer er løst.
Det virkelige problem er det Blackscorpion nævner og det har jeg ikke fundet løsning på. Hvad vil sådan en forbindelse Koste?( Den må ikke gå ned for alt i verden)
Jeg havde tænkt mig at leje mig ind på servere ude i byen.
Projektet kan klares med kun lyd men det vil ikke være så godt, for kort tid efter, at jeg sender det ud så vil en smart webmand lave en kopi med filmklip og så er jeg ikke intressant mere. bye bye money
Bliv endelig ved med at finde huller i mit projekt da det er den beste måde at teste iden på
Avatar billede hammerhead Nybegynder
04. maj 2008 - 23:14 #4
En mulig løsning kunne være at køre med flere ens servere (spejle)og så have en indgangsportal som undersøger hvor belastningen er lavest, og dirigerer brugeren derhen. Måske kan det reducere belastningen.
Avatar billede enya Nybegynder
04. maj 2008 - 23:23 #5
Tror du selv - helt seriøst - på dit projekt..? For mig lyder det som et "luftkastel"- sorry..!
Penge og mange af dem vil være et "must"..! Hvad er det for "lyd/filmklip", som du kan tilbyde..? Og hvor skaffer du i øvrigt selv disse klip fra..?
Tja - som du kan læse - så var det ikke et projekt, jeg ville investere i - HVIS jeg havde penge at investere i noget.. Mvh. enya
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
05. maj 2008 - 00:07 #6
Hej igen.
Til Enya
Ja, jeg tror på projektet. Men min tvivl er om jeg selv kan få det op, at køre og det er det jeg er ved at undersøge. Jeg kender ikke så meget til it, og hvad det kræver for at lave en sådan potal. Men ideen er 100 % brugbar, og vil komme omså det ikke bliver mig der når at lave den. Det er en fremtidsvision, som hvis du kendte konceptet så ville du sige " ja, selvfølgelig, hvorfor har jeg ikke tænkt på det" hvad det er for filmklip og hvor jeg får dem fra må du selv gætte dig til Sorry. men jeg ville være godt dum hvis jeg fortalte det ikk ;)
P.S jeg har ikke brug for dine penge, men gode ideer er velkommen, så hvis dette er hvad jeg tror det kan blive til så husker jeg dem der hjalp.
Til hammerhead
Tak det er en ide jeg vil undersøge den imorgen (jeg forstår det ikke helt, men det skal jeg nok finde en der gør)
Ja, nogen kalder mig skør, og de har nok ret, men hvor vil fremskridt komme fra uden skøre mennesker :)
Avatar billede enya Nybegynder
05. maj 2008 - 00:15 #7
Ja - mange "store" projekter er skabt af såkaldt "skøre" mennesker.. :)
Men hvis din idé er så enestående, som du skriver, hvorfor findes den så ikke allerede..?
Penge kan/vil jeg ikke tilbyde dig - men jeg vil da gerne ønske dig held og lykke med projektet.. :) Mvh. enya
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
05. maj 2008 - 08:47 #8
Hej Enya
Hvorfor det ikke er lavet endnu kan også undre mig, men at det kommer, er jeg ikke i tvivel om. Måske er problemet med den store forbindelse en af grundene eller også er problemet, at det simpelhen er for stort et projekt. Jeg kender som sagt ikke så meget til it og hvad det kræver, jeg er ved at undersøge det nu, derfor spørger jeg  her og mange andre steder. Bemærk, at jeg IKKE beder dig om penge. ;)
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
05. maj 2008 - 08:49 #9
Jeg glemte at sige, ( nu griner Enya :)) det kræver over 100 timers filmklip og måske mere.
Avatar billede enya Nybegynder
05. maj 2008 - 12:58 #10
Nej jeg griner skam ikke.. :) Jeg har slet ikke opfattet det som om du beder om penge..! Det er en misforståelse . Når jeg skrev om penge, mente jeg penge ift. at være investor i et projekt. Så er den misforståelse forhåbentlig på plads..?! Men fortsat held og lykke med at finde nogle, som også tror på idéen..! :)
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
05. maj 2008 - 14:20 #11
lemmy.. en ret nem måde at forklare det med forbindelsen på som hammer beskriver, er at siden kører på flere forskellige servere.. du kender det fra de store sider, hvor deres hovedside kører røv langsomt, og man derfor vælger en "Mirror Site" der er tættere på en selv, for at mindste stresset på hovedsiden.

Det han snakker om er så bare at det ikke er mirror sites, men et "netværk" hvor den selv går ind og finder der hvor der er mindst brugere på, og sender dig derhen, for mest muligt hastighed.

Et andet problem jeg også kan se her, er at du jo også skal regne med at du vil have meget få brugere i starten, og der derfor vil være meget store udgifter i starten.

Mit bedste råd er at få det lavet sådan, at som hammer sider, at den selv finder den med mindst press på, og så starter med at kører med f.eks. 2 "netværk" eller hvad du vil kalde det, og så efterhånden som siden vokser og der kommer flere og flere brugere til, har muliged for at udvide, og tilføje flere og flere "netværk" for at kunne følge med udviklingen.

En anden bonus ved at køre som hammer siger, er at hvis et "netværk" så går ned, så fordeler den brugerne ud på de andre "netværk" og dermed giver udbyderen tid til at få det op og køre igen, med mindst muligt tab, også derfor du skal starte med 2 eller 3, så der er noget at tage af.

Nogle andre ting du også skal overveje.

1. Skal det være frit, eller skal brugeren "betale" for at være medlem?
2. Skal brugeren selv kunne uploade filmklip ? (I så fald, så skal du passe på, at de ikke bruger den som de andre fil opbevarings tjenester, hvor de splitter film op i små pakker og smider op, som så gør det ulovligt.)
3. Du skal også regne ind i ligningen, at du skal have en flok folk der holder siden up2date.
4. Reklamer.. hvordan og hvorledes.

osv osv osv.

Håber det kan bruges. :)
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
05. maj 2008 - 17:05 #12
blackscorpion.. Du kan tro det kan bruges:)
Jeg er jo midt i brainstomnings fasen, så heller heller finde fejl og muligheder nu før der skydes for mange penge i projektet. Er der brist så er det med at finde dem nu.
Jeg tror ikke at folk vil betale for ting på nettet i fremtiden, så ideen er at alt det skal være gratis på sitet(reklamer o.l.)
Jeg må sige i al beskedenhed, at noget genialt ved det er, at jo flere der "stjæler" filmklipene jo bedre. I klipene søger jeg for at der hele tiden rent fysisk er sitets domænenavn syndeligt. Jeg formoder at når det rent faktisk er der fysisk så er det svært at fjerne og hvorfor skulle man fjerne det? alle kan hente klipene kvit og frit.
Dem jeg skal have til at holde siden up to date ( og det bliver ikke mig ) skal jeg finde. Disse skal tro så meget på projektet at de vil " nøjes " med betaling i form af X% af overskud/salgsværdi ( ideen er hurtigt salg også ud og nyde solen ;)). Hele projekte bygges op på % deling efter fortjenste ( kontrakt bundet ) Ikke mange kan finde sig denne konstruktion, og der er også en fare for at de kommer til at arbejde gratis, hvis det er en fuser. Hvis det er en fuser så kommer jeg også til at arbejde gratis + jeg får en økonomisk øretæve der vil følge mig resten af livet, det gør de ikke. Ingen jeg får ind i projektet får penge i klemme kun mig selv og en investor. Hele projektet vil blive "rengjordt" af advokater så ingen bliver snydt eller ikke ved hvad de går ind til.
Venligst Lemmy
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
05. maj 2008 - 17:08 #13
Kom endlig med mere kritik og input i gør mig klogere :)
Og smid et svar og så skal i nok hver især få point.
( det er nemt at være gavmild med point det er lidt svære med penge :))
Venligst
Lemmy
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
05. maj 2008 - 17:19 #14
Forresten!
Lørdag skal jeg have et møde med et IT firma i København, der skal se på det og lave en vudering om jeg er crazy eller der er noget i det. Siger de stop så stopper projektet, for mit vedkommende, der og jeg vil offentliggøre projektet, til gavn for rigtig mange mennesker.
Avatar billede dasch87 Nybegynder
05. maj 2008 - 20:30 #15
jeg er lige med på en lytter, er spændt på at høre hvad det er for noget? Jeg har svært ved at se hvad der kommer til at skelne din tjeneste fra de mange andre sider med filmklip osv., men eftersom du siger det er noget helt nyt er jeg meget spændt på at se hvad det er for noget:D
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
05. maj 2008 - 21:39 #16
lemmy... ja lidt mere info om selve projektet ville være dejligt, så er det lidt nemmere at komme med en mere konkret vudering af din idé.

En anden ting man jo også kan tage med i ligningen er "Franchise" .. t-shirts, caps osv, som brugerne evt. kunne købe for at hjælpe med at skrabe penge ind til vedligeholdelsen.

Hvis du ikke har fundet et navn endnu, syntes jeg du skulle bruge en del tid på at finde et navn der "klinger" og som er super nemt at huske.
For mange gange er navnet næsten mere vigtigt end selve indholdet, da navnet er folks "link" til siden, og jo nemmere det er, jo nemmere er det at finde siden. ;)
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
05. maj 2008 - 23:08 #17
dasch 87 du er velkommen (også med ide ;))
Blackscopion.. ja, jeg ville helt ærligt gerne fortælle mere, men jeg kan ikke uden at komme for tæt på selve projektet, sorry.

Ideen har snurrede i mit hovede i 3 år og hver gang jeg har tænkt f... det det bliver aldrig til noget, jeg fortæller det sgu bare til en eller anden der gider høre. ( det er sket 5 gange men til folk jeg har tillid til) og hver gang siger de "det er sgu genialt, men omfattende, og er der ikke allerede nogen der laver det" Vi er 2 mennesker der har surfet nettet uden at finde noget der kommer tæt på. Jeg skal ikke sige at der ikke er nogen derude der har lavet det, men jeg har altså ikke fundet det og jeg har ledt.

Navnet har jeg ikke fundet endnu, alt der rammer området er taget så jeg spekulere stadigvæk som en gal på det.

Franchise er en god ide, men det kræver bare mere mandskab,tid og penge til at starte det op, så jeg tror ikke jeg kan overskue det også.

Ideen er ikke min egen til at starte med, men fra en ven der fik den i en rus, og gav den til mig da han vidste at han aldrig selv ville bruge den. Jeg har så "forfinet" den til det den er nu.
Jeg er ikke en it mand, bare en der er god til at få hjulende til at rulle. Jeg er god til at få folk til at lave tingene for mig fordi jeg holder hvad jeg lover, og fordi jeg ønsker andre det godt.
Jeg er ikke grådig og er ikke bange for at dele.
Hvis andre var på samme måde ville jeg med glæde fortælle alt. men men det er jeg " desværre" for klog til at tro.

Nogen gange ser jeg det som en forbandelse at han gav mig den, for det ville sgu være meget nemmer at lade være. Men dagligt kan jeg se brugbarheden og behovet også starter karusellen igen,og jeg tænker "ja, selvfølgelig ............

Men jeg skal bruge folk og de rigtige, så jeg fisker lidt her og der.
Jeg skal være ærlig, jeg er ude og fiske lige nu med dette indlæg.

P.s jeg har 1 brugbar person på nuværende tidspunkt + idemanden (ide manden er desværre som reglen utilregnlig og skæv, men kan holde tæt)

Venligst
Lemmy
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
05. maj 2008 - 23:53 #18
smid din email, er frisk på et nærmere gluk på hvad jeg kan hjælpe med.
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
06. maj 2008 - 06:37 #19
Lemmynielsen@yahoo.dk
Avatar billede hoeks Nybegynder
06. maj 2008 - 19:29 #20
Kan være behjælpelig med det meste mht. webdelen.
Send mig info på rasmus_hoeks[at]hotmail.com.

Du har vel patenteret?
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
06. maj 2008 - 20:03 #21
Hej Hoeks
Du må lige vente til jeg har snakket med It firmaet i København lørdag, alså først en gang i næste uge.
Men smid mig lige en mail, skriv lidt om dig selv og hvad du kan lave. Hvor bor du i landet og telefon nr. skriv alt hvad du mener der er relavant.
Det kan ikke betale at patentere, det da man bare kan lave lidt om og så gælder patentet ikke mere.
Men jeg lover dig ikke noget.
Venligst
Lemmy
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
08. maj 2008 - 22:30 #22
Hej igen
Nu skal jeg godt nok sige at der er blevet stille!
Det jeg skal have lavet er en hjemmeside, hvor det er muligt at sætte filmklip ind så man kan klikke på det klip man ønsker.
altså bare navnet i toppen ( domæne ) også ellers en masse kliksteder så man kan tage det klip man skal bruge.
Hvordan griber man det an ( det kan godt være at det er lidt rodet forklaring men jeg er jo som sagt ikke it mand)
Venligst Lemmy
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
09. maj 2008 - 17:56 #23
Da det ikke virke som om der er mere at komme efter så lukker jeg her
Lukket
Tak for input ;)
Venligst
Lemmy
Avatar billede peterkopi Nybegynder
16. oktober 2008 - 15:32 #24
Hej Lemmy

Hvad skete der så efter dit møde i København lørdag den 10. maj - faldt idéen til gulvet?
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
17. oktober 2008 - 11:10 #25
Hej Peterkopi ( og andre intresseret )
Som mange flinke personer her på eksperten påpeger vil det ikke være en let opgave.
It firmaet syntes ide er unik, men meget omfattende. De føler ikke de kan løfte opgaven.
Den investor som jeg har haft en aftale med, har jeg mistet tillid til. Så rent økonomisk ser det lidt sort ud. (Man når ikke langt for en SU hehe.)
Jeg har haft en snak med en dygtig ung it-mand gennem dette indlæg, men da jeg ikke står bedre rustet til at løfte opgaven, end jeg på nuværende tidspunkt gør, føler jeg ikke, jeg vil spilde hans tid.
Jeg tror nok jeg kan få iden til at lykkes, hvis jeg ligger den tid i det som det kræver. Det er et priotetsspørgsmål. Jeg føler mit liv er for kort til at bruge så meget tid på et projekt. Jeg vil starte i det små, og få lavet en hjemmeside med kun få overkommelige filmklip på. Så er der nogen der ser hjemmesiden og ser det geniale i iden, så bliver den kopierede og nogen bliver rige, men det bliver ikke mig.
Men som sagt det er et priotetsspørgsmål. Jeg vil heller bruge mit liv på at lege med mine hunde og kæreste.
Venligst
Lemmy
Avatar billede peterkopi Nybegynder
17. oktober 2008 - 12:59 #26
Jeg kan da godt forstå dine prioriteringer. Men om noget kan anses for værende "let" er lige så meget et spørgsmål om relativitet som om det reelle omfang. Og det sidste har du jo - i sagens natur - været lidt beskeden med.
Og på Internettets nuværende stadie, hvor alle kan finde alt mellem himmel og jord på fx youtube.com, skal man godt nok have et meget specifikt OG målrettet "film-klik-klip-sted" for at have en mulighed for at kunne fremstå med noget helt unikt...
Avatar billede hoeks Nybegynder
17. oktober 2008 - 13:13 #27
prøv at tage kontakt til InnovationLab hvis du virkeligt vil noget med din ide!