Avatar billede jdybro Nybegynder
02. maj 2008 - 21:21 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere XP på Philips LS 1100

Hej eksperter

Skal prøve at redde ovenstående maskine for en ven - han har ikke den originale recovery-cd(dvd) - der var nogle problemer med hvor den blev leveret tilbage til forhandler og retur igen med en recovery-cd der nu er væk. Dog har vi brændt selve i386 mappen og driverene ned på en cd inden det gik helt galt. Jeg har formateret disken og vil lave eb HD-installation - kopierer filerne over på HD hvor installation starter op som normalt lige indtil første boot (efter DOS-forberedelser er færdig) - når den skal reboote siger den "boot faliure...blabla.." Jeg har nu prøvet med en bootbar w2k-proff skive - og det er samme feljmeddelelse der kommer op. Det må jo så være en hardwarefejl, eller..? Nogen forslag?
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 21:33 #1
Hvis jeg forstår dig korrekt er det din akt at installere fra i386 med kommandoen "winnt.exe" det kan lade sig gøre hvis hvis du formaterer din disk fra DOS med kommandoen
format c: /s
nu vil computeren boote op på harddisken
Avatar billede jdybro Nybegynder
02. maj 2008 - 21:42 #2
Det er korrekt forstået, og dit forslag er faktisk ikke prøvet. Vil fremgangsmåden så være:
- format c: (hvorfor /s?)
- MD i386
- copy *.* c:\i386
- winnt.exe (hvorfor er der egentligt ikke smartdrv.exe i I386-mappen som i win95?)
??
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 21:44 #3
"- format c: (hvorfor /s?)" Fordi det gør bootbar og det er det der er dit problem
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 21:45 #4
Hvis du vil includere "smartdrv.exe" så kræver det naturligvis at du også kopierer den over
Avatar billede jdybro Nybegynder
02. maj 2008 - 21:46 #5
aha... det prøver jeg lidt senere - har lige et par andre opgaver først....
Avatar billede jdybro Nybegynder
02. maj 2008 - 22:35 #6
helgec: fdisk i en win98 startdisk kan vel ikke håndtere en disk på 250 gb? Har lige sat den i gang med format c: /s efter fdisk og den skriver den "formaterer 42.75,9 MB" (nu 4%)
Er det 43 gb?
Avatar billede jdybro Nybegynder
02. maj 2008 - 22:37 #7
hvis bare jeg så kan tilgå de "manglende gb med PQ efterfølgende...
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 22:44 #8
Lidt dumt kun at oprette en partition, but up to you - håndteringen er OK men angivelsen passer ad H til - brug procent angivelse i stedet, hvis du tidligere har formateret skidtet så brug da

format c: /s /q
Avatar billede jdybro Nybegynder
02. maj 2008 - 22:58 #9
FDISK gav mig kun mulighed for at oprette en partition, var det fordi jeg angav den skulle bruge største mulige til 1.? Og hvad betyder "/q"?
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 23:08 #10
"FDISK gav mig kun mulighed for at oprette en partition" NOPE

"hvad betyder "/q"?" Quik
Avatar billede jdybro Nybegynder
02. maj 2008 - 23:14 #11
...nu er jeg jo altså ikke ekspert, så....: Jeg lod FDISK bruge den størst mulige tilgængelige plads til partitionen, herefter fortæller den mig så at jeg skal genstarte før ændringer træder i kraft - hvis du læser hvad jeg skriver: "var det fordi jeg angav den skulle bruge største mulige til 1.?" Så spørger jeg dig ærbødigst om det er fordi jeg har dummet mig - et "NOPE" hjælper mig jo ikke særligt meget.....
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2008 - 06:33 #12
Du skal skam ikke være ærbødig, blot tænke på at jeg er en gammel halv-senil mand og ved nærlæsning af dit spørgsmål er svaret, ja, du har dummet dig lidt
Se evt http://www.helgec.dk/format_floppy.html
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2008 - 08:17 #13
for at få styr på partitionerne kan det være det et lidt nemmere at bruge Gparted... http://gparted.sourceforge.net/
http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

det er bare at hente deres livecd og så boote op på den ;)
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779&release_id=592033
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2008 - 09:41 #14
For at du ikke skal blive forvirret, du kan kun lave en systempartition med DOS som tidligere beskrevet. Vedr. "gparted" dansk guide på www.helgec.dk/gparted.html
Avatar billede jdybro Nybegynder
03. maj 2008 - 11:05 #15
Det ser væsentligt bedre ud end det jeg selv har "klampet sammen" igennem tiderne... Jeg vil kigge på det en af dagene - men mit problem er løst og du bedes smide et svar... Takker for hjælpen helgec
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2008 - 11:32 #16
OK!  du spørger bare igen hvis det driller