Avatar billede darkblack Nybegynder
01. maj 2008 - 15:16 Der er 7 kommentarer

Ny computer skal har 32bit eller 64bit?

Hej jeg har tænkt mig at købe en ny computer, men ved ikke om jeg skal har 32 eller 64bit, eftersom jeg ikke ved så meget om styresystemer vil jeg spørge jer.

Min nye computer som jeg skal købe bliver en gamer computer med en duel eller quad cpu (dog tror jeg vælger quad cpu)samt det nye grafikkort GF 9800GX2.

Men kan spil kører på 64bit? fordi jeg skal nok har de nyeste spil derpå såsom: Crysis, Call of duty 2 og 4, command & conquer4 og GTA IV og nogle andre måske.

Mit spørgsmål er sådan set: Kan du købe "normale" spil som på coolshop.dk og så bare kører dem i 64bit? eller skal du købe nogle som er lavet til 64bit? eller skal du til og download et eller fix sådan du kan kører det i 64bit?

et spørgsmål til: 8gb ram er til 64bit, mens 4gb ram er til 32bit ikke?

jeg har sikkert ikke gjort mit spørgsmål grundligt nok, men da jeg ikke har min egen computer mere, så kan jeg ikke være online hele tiden mere.
Avatar billede cmoz Praktikant
01. maj 2008 - 21:25 #1
32bit applicationer/spil kan køre i 64bit Windows. Ligesom 16bit applicationer kan køre i 32bit Windows.

Det er drivere til hardware, der skal være skrevet til 64bit.Hvis et program skal bruge en driver, f.eks. programmer der emulerer DVD-drev e.lign. skal disse være skrevet til 64bit.

4 GB RAM er det som et 32bit OS max kan understøtte ja, men det betyder ikke at dine applikationer kan udnytte 4GB. De 4 GB er nemlig opdelt på 2GB til OS og 2GB til brugerens applicationer. Dvs en applikation kan max "få" 2GB virtuel memory i 32bit OS.

Serverapplikationer kan være kodet til at udnytte 3GB på et 32bit Windows OS, via /3GB switch i boot.ini, men det hjælper ikke gevaldigt til alm. PC brug vil jeg gætte på.

Hvis man har noget, der kræver mere end 2GB i brugerapplikationer på en alm. PC, skal man nok overveje x64 versioner.
Avatar billede darkblack Nybegynder
01. maj 2008 - 21:42 #2
Hvad vis, det skal være til gaming? så er 64bit, vel bedre end 32bit? da det kan yde mere, og vis det skulle være problemmer med et spil til 64bit, så kan man nok sikkert få en fix eller noget :) men det med driver'er skal jeg lige forhører mig om hos webshopen :) men mange tak for dit svar :D
Avatar billede cmoz Praktikant
02. maj 2008 - 21:32 #3
De fleste spil er stadig lavet til 32bit, så man få ikke så meget mere ud af at køre 64bit, udover spillet/processen har adgang til mere end 2GB.
Så et 32 bit spil kører ikke bedre i sig selv fordi det kører på 64bit OS.

Hvis du skal have en PC med store mængder RAM, 4GB eller derover, som du lægger op til så gå efter 64 bit.

Om spilproducenter udgiver et fix, hvis deres spil af uransagelige årsager ikke vil køre på 64bit OS, er op til spilproducenterne. Jeg tror lidt at nogle har den holdning, at når de har fået ens penge er deres mål nået, og yderligere udvikling stopper. Det afhænger af spiludgiver/udvikler.

Selv til XP x64 synes jeg det til at finde drivere til det meste, nogen gange sværere end andre. Til Vista x64 er der nok endnu flere drivere da det er nyere. Men det er heldigvis noget man kan undersøge inden man køber PC.

Jeg ville dog altid tage XP x64, da Vista ikke er min kop te. XP x64 bygger også på Windows 2003 Server og ikke alm. XP. De fleste ville nok vælge Vista x64, men det er nok også dem som kan leve med Vista og synes det er okay og bedre end XP. Det er en helt anden diskussion.
Avatar billede darkblack Nybegynder
03. maj 2008 - 00:04 #4
hvordan undersøger man det?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2008 - 00:07 #5
Et 32 bit OS kan godt understøtte mere end 4 GB RAM. Men Windows XP gør ikke.

De 2GB til brugerens applikation er nemlig per process !
Avatar billede cmoz Praktikant
08. maj 2008 - 13:26 #6
Man undersøger det f.eks. ved at se om det grafikkort man har har en x64 driver.

Så er det "bare" at tage alle komponenterne(bundkort, grafikkort, lydkort osv) og se om der ved producenten af hardwaren findes en x64 driver.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2008 - 05:59 #7
darkblack ?