Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 11:58 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

64 bit openSUSE fordele /ulemper

Jeg kan ikke gennemskue hvilke fordele og hvilke ulemper jeg vil have ved en 64 bit version af openSUSE. Måske kan nogen hjælpe mig. Jeg er på vej til at købe en 64 bit PC, men måske er det en dårlig ide.
Avatar billede hassehansen Nybegynder
01. maj 2008 - 16:25 #1
jeg har selv 64bit maskine, kører altid 32bit version af mit os (archlinux), da der altid har været problemer med 64bit .. bl.a. flash plugin til firefox er ikke muligt out-of-the-box med 64bit veriosn
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 20:15 #2
Betyder det at hvis jeg har en 64 bit version, så kan jeg stille den til 32 bit, hvis jeg ønsker det
Avatar billede hassehansen Nybegynder
01. maj 2008 - 21:10 #3
du kan sagtens køre et 32bit os selv om du har en 64bit cpu
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 21:15 #4
Det er også min opfattelse og jeg har aldrig personligt oplevet problemer i den retning, men "jasveg" har oplyst at han ikke kunne prøv at kontakte ham for nærmere informationer jasveg@gmail.com
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 21:27 #5
Det lyder rigtig godt. Så jeg fint bruge en maskine med 64 bit hvis jeg skulle løbe ind i problemer

med 64 bit

Så fik jeg svar på det jeg ønskede. Tak for jeres hjælp. Læg et svar dem der ønsker point

helgec--->jasveg@gmail.com  :o)  Havde dog håbet på noget nyt der -(
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 21:31 #6
der skulle have stået; løber ind i problemer med 64 bit programmer
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 21:47 #7
Helgec --->hvad gør jeg nu med alle mine spørgsmål ?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 21:53 #8
"hvad gør jeg nu med alle mine spørgsmål ?" Hvad tænker du nu på ????
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 21:59 #9
Du hører fra mig i morgen  Ok ?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 22:02 #10
hassehansen---> mangler et svar fra dig.
Avatar billede hassehansen Nybegynder
01. maj 2008 - 22:03 #11
svar
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 22:03 #12
OK!
Avatar billede langbein Nybegynder
02. maj 2008 - 09:08 #13
Kjører en 64 bit Centos Linux server og har ingen problem med det. Centos 32 kjører også meget bra på den samme PC. Nesten alle nye PC'er i dag er 64 bit.
For Windows 32 så er det en grense for minnestørrelse på ca 3,5 GB. For Linux 32 så er denne grensen 16 eller 64 GB avhengig av kernel. Det går i de fleste tilfeller nesten like bra å kjøre Linux 32 på 64 bit plattform, også når man skal ha 4 eller 8 Gb ram.
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 09:49 #14
CPU-AMD:    (Socket AM2) AMD Athlon 64 X2 5600+ T

langbein--> mener du at en suse vil køre ligesågodt med 64 som med 32 her. Er der ingen problemer med driverne
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 10:02 #15
Hvorfor blive ved med at tærske langhalm på hvorledes diverse Linux distroer kører på 32/64 bit - du har specifikt spurgt på SuSe 10.3, jeg har henvist til "asveg" som har oplyst at der var problemer med at installere SuSe 10.3 32 bit vers. på en 64 bit computer
For at undgå at stå med håret i postkassen har jeg anbefalet at du downloader og brænder SuSe 10.3 64 bit så du har en reel chance hvis det viser sig at du ikke kan installere 32 bit vers.
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 10:21 #16
helgec---> har du ikke en SUSE 64 bit på lager,  da det tager over tre dage for min computer, at downloade 4,1 GB.
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 10:34 #17
Nej, det har jeg ikke, men det kan da nok arrangeres. Har du glemt at betale din regning eller hvorfor tager det så lang tid??
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 10:45 #18
http://software.opensuse.org/

Jeg er gået i gang med at downloade fra ovenforstående link med korrent. Så må vi se om det går hurtigere denne gang
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 10:57 #19
Sidste bemærkning: Sidste gang da, det tog over 3 dage at downloade SUSE var det vist fra Windows jeg gjorde det. Det ser ud til at gå væsentlig stærkere fra Suse-0)
Avatar billede langbein Nybegynder
02. maj 2008 - 22:48 #20
Jeg kjører Suse kun en gang i blandt for testing så jeg sitter nok ikke med den store kunnskap og erfaring med denne.

Har dog aldri noen gang erfart problemer med drivere når jeg har kjørt 32 bit operativsystem på 64 bit plattform. (Men det kan jo være at erfaringen kommer.)

Når det gjelder Centos 32 og 64 på min AMD Atholon/AM2 så kjører begge helt problemfritt.