Avatar billede meterpunk Nybegynder
30. april 2008 - 21:38 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af bærbar.

Hej.
Jeg har en dreng på 12, som er meget ordblind og derfor ikke mere kan klare sig uden en bærbar til skolebrug. Jeg har meget godt styr på stationære pcér, men aner cirka intet om bærbare. Budgettet er max 4000,- og styresystemet skal være XP, da flere af hans hjælpe programmer ikke kan køre på vista. Den skal som sagt primært bruges til skolearbejde, men da han har en times transport til og fra skole, må den meget gerne kunne bruges til spil også. Hvad skal jeg vælge, hvad er det bedste køb?

Mvh meterpunk.
Avatar billede haverslev Novice
30. april 2008 - 21:50 #1
Når prisen er MAX 4000 kr. incl. styresytem, så er der altså ikke meget at gøre godt med.
Der er ikke et grafikkort der kan spille nogle af de lidt mere krævende spil, samt der kunne også bruges nogle flere ram - minimum idag er 1Gb på Vista maskiner, men XP kan klare sig med 512Mb
Men her er en robust og holdbar maskine, dog 459 kr. over max pris:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=250722
Avatar billede enya Nybegynder
30. april 2008 - 22:16 #2
Denne kan måske ikke køre ret mange spil - men holder maxprisen.: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=296606
Avatar billede meterpunk Nybegynder
30. april 2008 - 23:09 #3
Jeg siger tak for budene.  Lenovo 3000 ser ud til at være en hurtigere og bedre maskine, men er den de 700,- i merpris værd? Det er som nævnt ikke tænkt ikke meningen at den skal bruges som spille maskine, jeg ville bare gerne have en ide om, hvad sådan en fætter kan trække. vil han kunne spille AOE 2, Blitzkrieg 2 eller hvad snakker vi om?
Jeg er ikke interesseret i at købe noget, som allerede inden købet, er outdatet, på den anden side har jeg faktisk ikke mulighed for at bruge mere end de 4000,-, i ved børn, hunde, kæreste, hus, bil (tilfældig rækkefølge) og en pædagogløn til at betale det hele ;)
Avatar billede enya Nybegynder
30. april 2008 - 23:35 #4
Er ikke den store "haj" til hardware - så det er ikke meget jeg kan hjælpe - desværre. :(
Men kan se at Lenovo'en kan køre med max. 2 Gb ram - hvor HP'en kun kan udbygges til 1 GB. Desuden har Lenovo'en 20 GB større harddisk end HP'en.
Men jeg véd desværre ikke hvad nogen af dem kan klare af spil - sorry.. :(
Dét jeg ville være mest betænkelig ved, ved at købe Lenovo'en (til 4459,- kr.) er at det kun er www.getmore.dk, som sælger den til den pris.
De har (www.getmore.dk) så vidt jeg har læst, vist stadig et noget "blakket" ry, som online-forhandler..
Avatar billede enya Nybegynder
30. april 2008 - 23:50 #5
Har lige set at COOP sælger en del bærbare PC'er og også nogle få under din maxpris. - måske kan du finde noget dér..? http://www.nettorvet.dk/produkt_lst.aspx?dept_id=485
Avatar billede meterpunk Nybegynder
01. maj 2008 - 01:09 #6
Jeg så godt at det var getmore som solgte den og har hørt de mindre flatterende historier om dem, jeg troede dog, at det var et overstået kapitel.
Et rigtigt godt link til COOP, det ser interessant ud.
Avatar billede enya Nybegynder
01. maj 2008 - 01:45 #7
Tror godt man kan købe dem - også hvis man ikke er medlem af COOP.. Ellers koster det vist ikke så meget at melde sig ind..
Avatar billede enya Nybegynder
01. maj 2008 - 06:29 #8
Hej igen meterpunk..
Har lige kigget på flere af COOP's bærbare og set at det er meget få PC'er, hvor der står "Medlems-pris" ved..
Så den angivne pris må vel gælde for ALLE, som gerne vil købe PC'en..
Avatar billede haverslev Novice
01. maj 2008 - 09:03 #9
Ja Lenovoen er de 700 kr. mere værd. Den altoverskyggende forskel på den og HP maskinen er CPU`EN
I Lenovo`en er det: Intel Core 2 Duo 1.66 GHz (mindste af dagens standard cpu)
I HP`en (og flere af de andre, dog større ghz):Intel Celeron M 1.4 GHz
Intel celeron CPU er faktisk en ældgammel processor er mest beregnet til stationære maskiner - den er ikke strømsparende som core2 og der er ikke 2 kerner.
Så det vil svare til at have en gammel vw boble og så få en golf gti istedet for :-)
Ps. Køb pr. efterkrav, det koster lidt ekstra - men varen haves ved betalingen
Avatar billede meterpunk Nybegynder
01. maj 2008 - 12:35 #10
Tak for jeres input. Jeg vil lige lade tråden køre, en dag eller to, for at se om andre har noget at byde ind med, men smid et svar så i kan få jeres del af pointene.
Avatar billede djmaster Nybegynder
01. maj 2008 - 18:30 #11
Prøv at tage et kig på denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=421602
Den koster godt nok 4300,- men jeg vil mene du får noget mere for pengene ved at vælge denne acer.
CPU'en er den samme som i Lenovo'en, men den har dobbelt så mange ram, og "grafikkortet" som sidder i er væsentligt bedre.
Intel GMA 950 (sidder i lenovo'en) scorer ca. 147 point i 3demark06, hvorimod Intel GMA X3100 scorer 488 point. (se evt denne side: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html)
Avatar billede djmaster Nybegynder
01. maj 2008 - 18:39 #12
AOE2 kan lenovo'en sagtens køre, men jeg tror ikke den vil kunne køre Blitzkrieg 2.

Er det da nogle spil han spiller?

Acer'en burde sagtens kunne klare disse spil, og også AOE3 (super spil :-) ) hvis det er historiske strategi spil han kan lide.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
01. maj 2008 - 18:49 #13
Jeg har kikket på flere af acer´s modeller og flere af dem har tilsyneladende bedre komponenter til billigere pris. Jeg tænker så, de må have sparet på noget andet, holdbarhed måske?
Rigtigt godt link, jeg har savnet at kunne sammenligne bærbar grafikkort. Jeg ville sætte stor pris på et bud på den bedste bærbar under 4000,-  Kan det fx gøres bedre end denne? http://www.nettorvet.dk/show_product.aspx?dept_id=485&pf%5Fid=6070084
Avatar billede meterpunk Nybegynder
01. maj 2008 - 19:06 #14
Ja det er den slags spil han elsker, AOE3 er nok hans favorit spil, men jeg regner ikke med at AOE3 vil kunne spilles på bærbar til under 4000,- Han vil nu helt sikkert også kunne overleve at nøjes med AOE2 og andre af samme slags.
Avatar billede djmaster Nybegynder
01. maj 2008 - 19:34 #15
hmm, problemet med den er at den ikke er med XP, men så vidt jeg kan se kan du da finde driveren til XP til den: http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=135&prod_no=1352
hvilket nogle gange kan være et problem hvis producenten ikke selv laver XP drivere.

Men vil da næsten tro at den du linker til kan spille AOE3. Min gamle bærbar kunne lige præcist trække det, og den havde en dårlige processor, færre ram og dårlige grafikkort
Avatar billede meterpunk Nybegynder
01. maj 2008 - 19:51 #16
Vil det sige at det kan være et problem, at "nedgradere" vista til XP. Jeg har nemlig 2 stationære, hvor jeg kunne ofre den ene XP licens. Kan man ikke bare formatere og så installere XP?
Avatar billede meterpunk Nybegynder
01. maj 2008 - 19:58 #17
Det du siger er at drivene til Vista ikke passer til XP og at jeg skal sikre mig at de findes, inden jeg køber en med Vista og tror jeg kan få XP til at køre?
Avatar billede djmaster Nybegynder
01. maj 2008 - 19:58 #18
Det kan være et problem at finde drivere til XP, nedgraderingen er ikke noget problem. (Du skal dog formentlig ændre noget i BIOS'en mht. harddisken inden du installere)
Avatar billede meterpunk Nybegynder
01. maj 2008 - 20:13 #19
Okay, jeg siger tak indtil videre. Jeg tror at jeg er ved at være klædt på til at finde en brugbar til sønnen, som både han og pengepungen, har det godt med.

Smid et svar alle 3, jeg lukker tråden i morgen. Nu er det tid til TV og kaffe.

Ps en link til et supertilbud, på falderebet vil jeg ikke blive sur over ;)
Avatar billede djmaster Nybegynder
01. maj 2008 - 20:15 #20
Håber du finder en han bliver glad for
Avatar billede enya Nybegynder
01. maj 2008 - 20:35 #21
Håber du/I finder "den rigtige"..! Held og lykke med købet.. :)
Avatar billede meterpunk Nybegynder
02. maj 2008 - 15:36 #22
haverslev smider du et svar!
Avatar billede haverslev Novice
02. maj 2008 - 15:58 #23
Der er ikke den store forskel på de grafikkort der hedder Intel GMA, så det eneste der er lidt bedere på acer, er rammene.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
02. maj 2008 - 20:46 #24
Åhh for hel.... det var da belastende, i skulle have været accepteret alle 3, djmaster kan du ikke dele med de andre?
Avatar billede djmaster Nybegynder
03. maj 2008 - 14:16 #25
Så har jeg oprettet et spørgsmål til haverslev og enya.

Jeg tager 1 point for besværet :) så jeg får 34 og I får 33 point
Avatar billede djmaster Nybegynder
03. maj 2008 - 14:17 #26
http://www.eksperten.dk/spm/830102 og der var spørgsmålet så
Avatar billede meterpunk Nybegynder
03. maj 2008 - 15:32 #27
Tak til djmaster.
Avatar billede enya Nybegynder
04. maj 2008 - 06:33 #28
Det er bare helt i orden med 1 point til dig - djmaster.. ;-) Og tak fordi du deler med vi andre.. :-)