Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 19:46 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Problem med boot fra harddisk på Abit BH6-motherboard

Da jeg forleden fik ny harddisk, ville jeg sætte min gamle IBM GXP 10Gb over i den gamle computer:
Abit BH6
pII-350
192MB RAM
Asus TNT 16MB

Det er ikke harddisken eller RAM\'ene der er problemet. Jeg har forsøgt at skifte RAM\'ene ud og jeg har forsøgt med en anden harddisk.

Ligemeget hvad står der på skærmen:
\"DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER\"

Jeg har clearet CMOS, ændret bootrækkefølgen, pillet floppy og CD-ROM ud osv...

Lugter det lidt af færdigt motherboard?
Avatar billede elohite Nybegynder
19. juni 2001 - 19:49 #1
Det lugter lidt af at din motherboard ikke kan håndter så store en hardisk(stor for PII tid)
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 19:50 #2
En anden ting:
Når computeren opremser System konfigurationen inden den booter, står der at der er tilsluttet en \"LBA,UDMA 33, 528MB\" -harddisk. Det er ikke det harddisken bliver detectet som inde i BIOS...
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 19:51 #3
Jeg købte nu processoren og harddisken samtidig. De har siddet i samme computer indtil for ca. en måned siden.
Kan det virke at opdatere BIOS?
Avatar billede elohite Nybegynder
19. juni 2001 - 19:55 #4
Så kan det være 3 ting....

1. En smaderet hardisk.

2. Du skal intaste sectors osv. på din hardisk i bios og sørg for at computeren ikke autodetecter den.

3. Som du selv forslog død motherboard
Avatar billede makse Nybegynder
19. juni 2001 - 19:56 #5
Sørg for at harddisk indstillingerne i bios er sat til Auto. Og at Boot Sequence er sat rigtigt.
Start op på en startdiskette, hent evt. en på www.bootdisk.com og skriv Sys C:
Avatar billede dino3003 Nybegynder
19. juni 2001 - 20:01 #6
det kunne være en mulighed det med den nye bios eller at dit bundkort er \"cracket\".
Eller kør en f-disk og formater the hard.. Hvis du kan så reset din bios der efter så skulle den være der eller er det bundkortet eller biosen. MVH.Dino3003
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 20:01 #7
Har prøvet sys c:
Harddisken er ikke død. Har haft den i min anden computer.
Jeg ved ikke hvor mange sectors osv. der er på disken.
Jeg har lige prøvet at \"opgradere\" BIOS\'en med den gamle version. Det virkede ikke.
Til gengæld fik jeg en lidt længere fejlmeddelelse...
Nu står der også:
\"Not found any [active partition] in HDD\"
Har autodetectet disken
Avatar billede teknik Juniormester
19. juni 2001 - 20:02 #8
Hvis problemet har med harddiskens størrelse at gøre, så kan det tit hjælpe at opdatere sin BIOS.

Har du detekteret den nye HDD inde i BIOS ...eller står den til \"autodetect\".

Hvis ikke, så kan det let give det symptom du oplever fordi BIOS ikke \"ved\", at Hdd er skiftet

Nyeste versioner ligger her.
http://www.abit.com.tw/english/download/bios%20update/bios-bh6.htm#01
Vær opmærsom på at der er ferskellige versioner til BH6, og BH6 rev 1.1 - så det må du lige checek på dit bundkort

mvh :-)
Teknik
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 20:03 #9
dino> Been there
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 20:05 #10
Jeg har detectet harddisken korrekt. Jeg har også forsøgt med en anden version af BIOS\'en.
Ingen af delene skulle være nødvendigt eftersom de to ting tidligere virkede fint sammen.
Avatar billede teknik Juniormester
19. juni 2001 - 20:06 #11
...Disken har vel ikke været \"slave\" hele sit liv...?
I så fald skal partitionen sættes \"aktiv\" vha. Fdisk.
Hvis den tidligere har været master, så er det formodentlig ikke det som er problemet.
------
Er der andre enheder på samme controller ?
og hvordan er Master/slave Jumpers sat ?

-IBM plejer at skelne mellem \"master(single)\" og \"master(slave present)\"
Avatar billede teknik Juniormester
19. juni 2001 - 20:13 #12
...528MB...
...Lyder lidt som manglende Fat32 understøttelse...
Har du Fdisket disken, og sagt \"Nej\" til understøttelse af \"Store Diske\"
Eller har du en gammel win95 installation/bootdiskette inde i systemet.

Specifikation af Sectors/tracks/heads står på etketten på selve HDD.

Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 20:14 #13
Den har været slave, men er sat til master nu. (16heads)
Hvordan aktiviverer jeg vha fdisk?
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 20:14 #14
Lige nu sidder der kun harddisk og CD-ROM drev tilsluttet primary IDE
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 20:15 #15
Nææ.. CD-ROM er tilsluttet secondary
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 20:16 #16
Hvad er forskellen på LBA og CHS?
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 20:30 #17
Noget interessant er lige sket... Jeg gik ind i fdisk, slettede alle partitioner og prøvede at oprette en ny partition. Fdisk sagde at den maksimale diskstørrelse var på ca. 500MB!?!
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 20:31 #18
Jeg har nu genstartet og når jeg går ind i fdisk spørger programmet ikke om jeg vil aktivere support for store diske?!?
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 20:34 #19
Jeg prøver lige at køre partition magic... har før haft problemer med pm på den computer.
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 20:36 #20
Sært... Jeg oprettede den størst mulige partition i fdisk (504MB) og skrev sys c: . Nu kan jeg pludselig boote. Til gengæld har jeg et andet problem. Hvordan udnytter jeg de 10GB???
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 20:39 #21
Kan det have noget med at harddisken skal stå som \"normal\" i stedet for \"LBA\" i BIOS?
Avatar billede yebzqey Nybegynder
19. juni 2001 - 21:06 #22
I\'m on my own
Avatar billede yebzqey Nybegynder
03. juli 2001 - 00:45 #23
Fuck det...
Avatar billede teknik Juniormester
03. juli 2001 - 20:12 #24
Hvordan aktiviverer jeg vha fdisk?
Boot på diskette, kør Fdisk, vælg den relevante harddisk, vælg \"vælg aktiv partition\".
------
Forskellen på LBA og CHS...kender ikke detaljerne, men til diske fra ca. 500MB og opad anbefales LBA mode
-------
Det med masksimalt 504 MB skyldes at det drev som du booter på - antagelig diskette - indeholder noget temmelig bedaget software, Win95 OSR1 eller tidligere.
For at få \"understøttelse af stor disk\" meldingen, så skal du bruge en Bootdiskette til
Win95 OSR2 eller nyere, fx. win98 eller WinME.
-------
Når du gør dette, så tabes alle data desværre igen, når du Fdisker påny, og så vælger \"JA\" til understøttelse af stor disk. - Men så kan du udnytte dine 10GB. - og det er jo temmelig meget skønnere ;-)

-En grund til den manglende respons kan være din noget hurtige afvisning af samtlige svar.
-Det er bedre at vente med at afvise til probelmet har fundet en løsning.
Selv om Ekspertens system jo indbyder til det modsatte.
-------
En anden grund kan være knas med modtagelse af mails....
Har ikke fået mere end to eller allerhøjest tre på dine sidste ti kommentarer.