Avatar billede bohlke Nybegynder
29. april 2008 - 11:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Apple key er holdt op med at fungere til nogle ting, men ikke alt

Min apple/control key på min Macbook family virker pludselig ikke helt efter hensigten. Den virker fint til nogle genveje fx tage et skærmdump osv., men til de genveje som ligger på tallene fx dollar mf. virker ikke. Jeg synes umiddelbart ikke jeg har gjort noget anderledes end jeg plejer. Jeg har forsøgt at gendanne tastatur standarder osv og har også afinstalleret og geninstalleret Aquamacs emacs, hvor jeg først fandt ud af problemet for at sikre mig at det ikke var en underlig indstilling her, som drillede. Er der nogle der har et bud på hvad mit problem kan være? Jeg er sikker på der er en nem løsning, men diverse søgninger på google har desværre været uden held.
Avatar billede egonspock Seniormester
29. april 2008 - 11:54 #1
Har du prøvet at lave en ny bruger og logge ind som den, for at se om det har noget med din opsætning at gøre?
Avatar billede bohlke Nybegynder
29. april 2008 - 12:10 #2
Jeg har lige prøvet at lave en ny profil, men så virker min mus ikke, så jeg kan ikke rigtig komme nogle vegne når jeg er logget ind. Jeg er ikke hjemme lige nu, så jeg ikke sætte en ekstern mus til. Nogen der har hørt om der er sjove vira eller sådan noget i omløb? Jeg opfatter mig selv som rimelig edb kyndig, men jeg forstår godt nok ikke hvad min mac laver lige nu.
Avatar billede egonspock Seniormester
29. april 2008 - 15:26 #3
Mener du at dit pegefelt ikke virker, hvis du laver en ny konto? Så kunne det godt lyde som om at der er noget galt. Har du installeret nogle drivere til din mus, eller sådan noget? Hvilket styresystem kører du i øvrigt og har du opgraderet for nyligt?
Avatar billede bohlke Nybegynder
29. april 2008 - 15:31 #4
Mit pegefelt virker ikke hvis jeg laver ny profil. Kører MacOS 10.4, men har ikke installeret nogle nye drivere for nyligt. Udover at apple/control key ikke virker helt efter hensigten er der ikke noget i vejen med min computer.
Avatar billede egonspock Seniormester
29. april 2008 - 19:25 #5
Hvis du ellers har kørt et oprydningsprogram som onyx, yasu eller coctail og har opdateret til 10.4.11 og installeret alle firmware opdateringer og prøvet at resette PRAM med æble-alt-p-r nede under opstart, så kunne det godt lyde som om at noget af din installation er i udu. Jeg ville derefter nok lave en archive and install, som bevarer alt på nær systemet, for de underlige symptomer giver ikke mening, hvis ellers tastaturet virkede under den nye bruger og hvis pegefeltet virker efter hensigten i din nuværende bruger. Pas dog på hvis du har nogle special-installerede ting, i /usr eller  f. eks. hjemmesider i /Library/Webserver/Documents/ eller lignende, de kan godt risikere at forsvinde.
Avatar billede bohlke Nybegynder
12. juni 2008 - 16:49 #6
Det virkede at geninstallere, så må jeg bare håbe det andet ikke sker igen...:-) Tak for hjælpen!
Avatar billede bohlke Nybegynder
18. august 2010 - 11:39 #7
Lukketid!