Avatar billede undernarf Nybegynder
29. april 2008 - 10:31 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Installation af XP

Hej jeg sidder med en Dell Dimension 8600, og har problemer med at få installeret XP.

Jeg har lige fået en ny harddisk i maskinen. Når jeg forsøger at køre XP-installationen, fryser denne når jeg når til skærmen "Velkommen til installationsprogrammet", jeg kan hverken starte installationen eller afbryde installationen, den fryser simpelthen bare.

Jeg frygter lidt, at der er tale om en hardwarefejl, men det er kun et gæt.

Håber der er en der kan hjælpe mig med at finde fejlen.

Venlig hilsen
Jens
29. april 2008 - 10:42 #1
Vælger du FULD formatering ?

Evt. -> Killdisk http://www.killdisk.com/downloadfree.htm + http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede undernarf Nybegynder
29. april 2008 - 10:56 #2
Hej

Skal jeg formatere harddisken, når den er helt ny?
29. april 2008 - 10:58 #3
... bare for at være helt sikker ...
Avatar billede undernarf Nybegynder
29. april 2008 - 10:58 #4
Det prøver jeg lige så:)
Avatar billede undernarf Nybegynder
29. april 2008 - 11:04 #5
Det er forresten en Dell Dimension 8400 huskede lige forkert før.
Avatar billede undernarf Nybegynder
29. april 2008 - 13:41 #6
Nu har jeg brugt killdisk, men det hjalp ikke noget, den fryser det samme sted.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
29. april 2008 - 13:45 #7
Hvor langt når du helt præcist? Har du kunnet vælge nogle ting, før du kommer til punktet hvor den fryser?
Avatar billede undernarf Nybegynder
29. april 2008 - 14:08 #8
Nej, jeg starter op fra cd'en og så når jeg til det første sted, hvor jeg kan vælge om jeg vil installere, reparere eller afslutte installationen.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
29. april 2008 - 14:15 #9
Og der går den kold? Eller kan du vælge først?
Vælg at du vil installere. Og for at få en ren windows, Vælger du at formatere som NTFS filsystem (Hurtig/Langsom lige meget..)
Avatar billede undernarf Nybegynder
29. april 2008 - 16:07 #10
Jeg når til installationsskærmen, og så fryser den, jeg kan hverken trykke installer, reparer eller afslutte installationen.
29. april 2008 - 17:11 #11
... afmontér diverse (extra) hardware.

PS: HAR der være XP på maskinen før ?

Gik KILLDISK igennem uden at brokke sig ?
Avatar billede undernarf Nybegynder
29. april 2008 - 19:16 #12
Med hardware tænker du her på Cd-drev og lignende?

Ja der har været Xp på maskinen før, men på en anden harddisk.

KILLDISK gik igennem helt uden problemer.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2008 - 20:40 #13
ER det en nyere install-cd med SP2 ?? - har du prøvet "Load setup default" i BIOS, jeg ved godt at den menu ikke findes i BIOS men så noget lign.
Avatar billede undernarf Nybegynder
29. april 2008 - 20:57 #14
Det er den install-cd, der fulgte med computeren, og den er med SP1a.

Jeg vil lige kigge i biosen. Mener du jeg skal gendanne fabriksindstillingerne?
Avatar billede undernarf Nybegynder
29. april 2008 - 21:13 #15
Hmm nu har jeg googlet lidt. Kan mine problemer skyldes, at jeg har en SATA-harddisk, og at den skal bruge en driver, før jeg kan installere Windows på den?
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 08:07 #16
"Kan mine problemer skyldes, at jeg har en SATA-harddisk, og at den skal bruge en driver, før jeg kan installere Windows på den?" Det er ikke de symptomer der kendetegner manglende driver til SATA, ja, jeg menet du skal gendanne fabriksindstillinger
Avatar billede undernarf Nybegynder
30. april 2008 - 13:25 #17
Jeg prøvede at gendanne fabriksindstillingerne, og det samme problem fortsætter.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 13:30 #18
Jeg kan ikke lige huske den skide BIOS på en Dell computer, men er der ikke en undermenu med "Sata native" "AHCI" eller lign. hvis ja så prøv at ændre indstilling
Avatar billede undernarf Nybegynder
01. maj 2008 - 13:03 #19
Der er en undermenu der hedder "Sata Operation". Her kan jeg vælge mellem "Raid Autodetect/AHCI", "Raid Autodetect/ATA", "Raid On" og "Combination".
Avatar billede undernarf Nybegynder
01. maj 2008 - 13:17 #20
Jeg ændrede "Raid Autodetect/AHCI" til "Raid Autodetect/ATA" og nu kører installationen. Så nu krydser jeg bare fingre for, den ikke går i kludder:)

Mange tak for hjælpen helgec, jeg håber jeg kan klare den herfra, og du må lige smide et svar, så du kan få dine point.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 15:02 #21
Forsat god dag