Avatar billede knaste Nybegynder
23. april 2008 - 10:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

0-10V analog indgang til 0-50V

Hej,

jeg har en 0-10V analog indgang, som jeg vil have til at måle en spænding fra 0-50V.
Hvordan gør man dette normalt? En modstand imellem er vel ikke den rigtige løsning eller hvad?

Pft.
Avatar billede t-bee Novice
23. april 2008 - 11:17 #1
Den nemmeste måde ville være at lave en spændingsdeler med 2 modstande hvor den ene er 4 gange større end den anden. Den lille modstand sætter du mellem 0v og A/D indgangen og den anden mellem A/D indgangen og det du vil måle. Du vil så ved 50v ind opnå et spændingsfald på 40v over den store modstand og 10v over den lille. (husk at overveje om der skal tages hensyn til indgangsmodstanden i konverteren når du dimensionerer modstandene)
Avatar billede knaste Nybegynder
23. april 2008 - 15:55 #2
Perfekt, tak for svaret!
Læg et svar.
Avatar billede t-bee Novice
24. april 2008 - 08:56 #3
Du fik det til at fungere?
Avatar billede superanden Nybegynder
24. april 2008 - 14:39 #4
Husk at bruge store modstande gerne i M-ohm størrelsen så mindsker du energitabet, selvom du kan opnå den samme effekt med et modstande på et par ohm
Avatar billede t-bee Novice
25. april 2008 - 09:47 #5
Jep, du skal huske at jo mindre modstandene er, jo mere påvirker/belaster du det signal du måler. Men jo større de er, jo mere har A/D konverterens indgangsimpedans noget at sige for spændingsdelingen.
Avatar billede knaste Nybegynder
25. april 2008 - 15:37 #6
A/D konverterens indgangsimpedans er på ca. 140 kOhm, så jeg kan desværre ikke gå alt for højt op i modstands-størrelse.

Tak for hjælpen.