Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. april 2008 - 16:49 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ny bil

Tjahh.. kort og godt. Hvad skal jeg vælge.

Prisramme 200-220.000

Ikke ældre end 2004

Krav:

Stabil
Stationcar
Diesel

Egne ideer:
Ford Mondeo 2.0 TDCi
Skoda Octavia 1.9 TDI
Toyota Avensis

Hvad siger i? ;)
Avatar billede dallar Nybegynder
22. april 2008 - 18:38 #1
Toyota Avensis ville være mit standpunkt udfra de 3 du har valgt.:) Jeg ved ellers ikke hvad der er at finde derude, men du kan sagtens støde på mange fede tilbud inde på bilzonen.dk bl.a

Daniel
Avatar billede evildoctor Praktikant
22. april 2008 - 21:25 #2
Det er jo et ekstremt vanskeligt spørgsmål. Det afhænger vel af smag eller behag må man sige.
Personligt ville jeg hælde til Octavia'en, men det er muligvis fordi jeg lige selv har bestilt en ;)

Tror du skal styre uden om Ford'en, og vælge en af de 2 andre, alternativt overveje en Mazda6. Det siger jeg mest fordi de 3 er meget driftssikre, og dermed et fornuftigt valg!
En hel anden mulighed var at købe en Kia Ceed. Den kan fåes omtrent for dit budget spritny og med dieselmotor. Fordelen her er at Kia giver eeeeeextremt lang garanti (mener det er 7 år på Ceed'en!), og det var måske en overvejelse værd!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. april 2008 - 08:52 #3
Hvad taler imod forden?

Fordele jeg kan se ved netop den:

Rigtig mange på markedet = lav brugtpris
Generelt mange der har kørt som firmabiler, hvilket betyder overholdt service og primært længere ture.
Opdateret model i 2007/2008, hvilket betyder yderligere fald i brugtpris.
Absolut den mest rummelige bil i klassen - da jeg på forhånd har fravalgt Citroen C5.

Eneste umiddelbare ulempe er det kendte problem med rust i døre. Der skal derfor findes et eksemplar der har fået godt med ekstra beskyttelse.

En 2005'er i god stand kan fåes til 200.000.

Mazdaen er fin - men den er lidt for dyr i drift (reservedelspriser). Desuden er den trist at køre langt i pga. støj.

Octaviaen kan jeg sagtens forholde mig til. Men hvad taler for den, fremfor Forden?. En ulempe er størrelsen. Den er jo lige en klasse mindre.

Kia Ceed har jeg overvejet - og forkastet. Det er da en udmærket bil - men efter en prøvetur må jeg konkludere, at selvom der er sket kraftige fremskridt, er det stadig en billig koreaner. Motorstøj, plasticagtigt interiør og uharmonisk undervogn. Det er ikke en bil jeg har lyst til at køre 60.000 km pr. år i. Garantien giver jeg ikke så meget for. Der er simpelt hen så mange undtagelser i kontrakten, at man skal være hamrende heldig for at ramme en fejl, der falder under 7-års garantien.

I det hele taget er en 7-års garanti ligegyldig. Den dækker jo kun produktionsfejl. Og sådanne fejl viser sig stort set altid, inden for de første 1 til 2 år.

Et alternativ jeg er kommet til at overveje, er en Saab 9-5. her må jeg så gå lidt på kompromis med alderen. Men måske er det det værd?

Et andet alternativ kunne være Volvo V50 - selvom der ikke er meget Volvo over den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. april 2008 - 09:42 #4
Ja, jeg sværger jo til Volvo.... - men er helt klar over der findes mange andre gode på markedet - og da jeg slet ikke kender nyere biler i dieselsegmentet, skal jeg egentlig slet ikke blande mig :-)

Jeg vil bare henlede opmærksomheden på http://www.applusbilsyn.dk/fileadmin/Webmasterfiler/Download/fejlstatistikker/Applus_2007_4_aar_gamle.pdf

Der kan du i hvert fald se, hvilke biler man skal holde sig fra, og hvilke der lader til at være et pålideligt bud... Bemærk at franske biler f.eks. er inde i en kedelig periode.

Men husk også på at fejl ved bilsyn også kan omfatte en defekt nummerpladepære...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. april 2008 - 12:35 #5
Fin liste...

Og der ligger Mondeo'en også ganske fornuftigt. Jeg har svært ved at se noget der taler imod.

Jeg ville da rigtig gerne have Volvo. Men jeg skal op i en V70'er, for at der er plads nok - og for at det rent faktisk ER en Volvo ;) - men så er vi i en anden pris.
Avatar billede evildoctor Praktikant
23. april 2008 - 13:07 #6
Det jeg klart mener taler imod Ford'en, er at de dieselmodeller du finder på markedet nu med den alder du ønsker, for en stor dels vedkommende netop er frikørte sælger/mellemleder-biler, og sådan en ville jeg nok holde nallerne fra!
Derudover er Ford bestemt heller ikke billig at reparere på...

Det jeg syntes taler for Skoda, er at prisen er lav og kvaliteten høj. Vedligeholdelse har jeg ikke skævet så meget til (endnu)
Avatar billede evildoctor Praktikant
23. april 2008 - 13:07 #7
Hvorfor har du iøvrigt valgt Citroen C5 fra???
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. april 2008 - 13:17 #8
Skal man tro listen fra APPlus bilsyn, ligger både Skoda Octavia og Citron C5 under gennemsnit, for antal af fejl... - det er måske ikke det bedste kvalitetsstempel...

Men det kan da være de bruger dårlige pærere ;-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. april 2008 - 13:22 #9
C5 er en behagelig bil at køre i. Men jeg har haft min sidste franske bil. Der er simpelt hen for meget elbøvl med dem. Lamper der lyser, når de ikke skal lyse osv.

Kan man lide innovative biler, med spændende løsninger, er en C5 et godt valg. Men man skal være forberedt på alt for mange værkstedsbesøg. De mere konservative biler fra Ford, Skoda, VW, Toyota osv. benytter sig af langt mere gennemtestede komponenter. Lidt mere kedeligt, men langt mere stabilt. Og det er vigtigt for mig :)

evil, hvorfor holde nallerne fra netop en sælger-/mellemlederbil. Disse biler kan ganske vist have et højt kilometertal, men til gengæld har de kørt lange ture, med forholdsvis få koldstarter. Service mv. er generelt overholdt.
Avatar billede haverslev Novice
23. april 2008 - 13:31 #10
Kan kun sige at jeg har en Ford (dog en C-Max model) men det er den samme diesel motor som ligger i Mondeoen og jeg kører ved blandet kørsel, mellem 18 / 19 km/l.
Jeg er meget tilfreds med forden og der er ikke noget at komme efter hvad ang. service og deres priser. Har også en Peugeot, den er meget dyrere en ford`en, hvad ang service og res.del priser.
Ps Ford ejer jo næsten halvdelen af Mazda og der er også Ford motorer i mazda dieselbilerne
Avatar billede edvardj Novice
23. april 2008 - 15:20 #11
prøv at kigge lidt på www.mandagsbil.dk    der er lidt vejledende info
Avatar billede cborg Nybegynder
25. april 2008 - 12:08 #12
Ville personligt gå efter en Mazda6. Du kan få en touringudgave med en 2.0 diesel til dit fastsatte prisleje.

En gang Mazda - altid Mazda :) Min gamle 626'er fra 87 fik 2 olieskift og en udskiftning af en kølerslange over knap 6 år, inden den måtte lade lifet pga. en gennemtæret undervogn :'( - Min Mazda3'er er nu 3 år gammel, og jeg har ikke oplevet så meget som en raslen endnu (kører ~35.000 om året).

Den nye 6'er er også lige landet, hvilket måske kan presse prisen yderligere.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
25. april 2008 - 13:41 #13
Mazda - også de nye - har et grimt problem. Rust.

jeg kører 6km på grusvej 5 dage om ugen. Det stiller ret store krav til inderskærme og undervogn. Og lige netop her, har Mazda det - desværre - ikke for godt.