Avatar billede strangeaway Nybegynder
22. april 2008 - 10:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

MacBook Pro vil ikke starte op

Jeg dummede mig voldsomt i aftes ... min elskede MacBook Pro med Leopard installeret var igang med de automatiske software-opdateringer (iTunes, QuickTime, Garageband og vist også et eller andet til MacOSX), da jeg pludselig skal ud af døren med Mac'en under armen.

Jeg klapper bare skærmen sammen - med det resultat at maskinen ikke vil starte op nu.

Jeg har genstartet masser af gange og maskinen står bare med den grå skærm med æble-logoet.

Hvis jeg holder shift nede når jeg starter får jeg også bare grå skærm. Med alt nedeved opstart får jeg mulighed for at vælge Macintosh HD som startdisk, men derefter fryser den igen ved opstartsskærmen (altså grå med æble-logo).

Håber der er nogle eksperter der kan hjælpe, og jeg håber at det kan gøres så smertefrit som muligt, så jeg ikke mister en masse data på maskinen.

På forhånd tak!
Avatar billede macintosse Nybegynder
22. april 2008 - 10:44 #1
Prøv at zappe p-rammen, Command-Option-P-R lad start lyden lyde 4 gange inden du slipper tasterne
Avatar billede strangeaway Nybegynder
22. april 2008 - 10:59 #2
Command-Option-P-R ... måske er jeg dum, men den forstår jeg ikke?
Avatar billede egonspock Seniormester
22. april 2008 - 11:07 #3
Måske forstår du bedre æble-alt-p-r ;-)

Jeg er dog bange for at din OS X-installation er ødelagt og vil nok ty til at lave en "arkiver og installer"-installation med din restore-disk, som kom med din MBP. Vær opmærksom på at du ikke behøver at slette noget, men på denne måde blot kan installere systemet forfra. Dernæst skal du så igennem alle opgraderinger (uden afbrud denne gang ;-) )
Avatar billede strangeaway Nybegynder
22. april 2008 - 11:21 #4
ren nysgerrighed for at blive klogere på maskinen ... hvad betyder at zappe p-rammen?
Avatar billede strangeaway Nybegynder
22. april 2008 - 11:39 #5
Det hjælper ikke at zappe p-rammen (hvad det så end betyder) ... jeg må prøve at lave en arkiver og installer-installation når jeg kommer hjem. Kan man låne en andens restore-disk, hvis jeg ikke kan finde min egen?
Avatar billede egonspock Seniormester
22. april 2008 - 21:33 #6
Du kan kun bruge enten en rigtig 10.5-disk eller en disk, fra en computer, der svarer til din.

Her er der lidt om PRAM (på dansk!):
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238-da
Avatar billede strangeaway Nybegynder
23. april 2008 - 09:47 #7
Det lykkedes at finde min disk og maskinen virker igen. Mac'en opretter ved denne restore en "gammel systemmappe" - kan denne bare smides ud?

Endnu engang tak for hjælpen!
Avatar billede egonspock Seniormester
23. april 2008 - 10:03 #8
Den gamle systemmappe kan blot smides ud. (Det kan dog være at nogle af dine programmer har griset den til, men dem må du så geninstallere, skulle et af dem drille. Du kan evt. lade mappen ligge i skraldespanden et par dage indtil du er sikker på at have fået alt med, hvis du ikke føler dig tryg ved det.)