Avatar billede glass Nybegynder
20. april 2008 - 22:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Terror logning

Nu er vi blevet underlagt denne herlige lov hvor vi skal logge alt.
Og vi står her med en campingplads og ikke særlig mange penge til det!

Hvilken software skal man bruge for at logge dette? Og helst noget der er gratis :)

Alle vores AP'er ender i en Switch på vores kontor og går ned i routeren.
Så at sætte noget på burde der ingen ben værer i?

Vores server er der Linux på så helst noget der til :)
Avatar billede renehinsch Praktikant
20. april 2008 - 23:40 #1
Hvis du undlader at opkræve penge for forbindelsen er der ingen logningskrav. Så er det internetudbyderen bag som har logningspligten. Loven siger ikke noget om hvordan udbyderen rent praktisk løser det. Din omkostning bliver så det du normalt tjener på opkoblingerne. Hvis du selv logger skal du ikke kun samle data op du skal også oprette en 24x7 service så PET kan få adgang til logdata.
Avatar billede glass Nybegynder
21. april 2008 - 00:05 #2
Nu kræver vi penge for det, da vi får mange gæster på det, men da ikke alle vil have, så  kan vi ikke smide på det plads lejen, så derfor betales der.
24x7 service er ingen problem da der altid er mindst 2 på vagt døgnet rundt.
Avatar billede mash Mester
21. april 2008 - 00:12 #3
hehe har lovgiverne ikke hørt om mac. spoofer og hideip ,når men det har den der laver terror nok.

en nem løsning ville være at give net gratis ,men de skal leje et wifikort til usb, på den måde er nettet gratis, men uden et wifi kort kan man ikke komme på(låst alle udlejenings kort til mac. på router)

bare en ide, om hvordan dum lov omgåes.
Avatar billede glass Nybegynder
21. april 2008 - 00:55 #4
Ja den lov er dum og latterlig!
Avatar billede frand Nybegynder
21. april 2008 - 01:01 #5
mac og ip spoofing og hvad har vi, er nok ligemeget, hvis nettet sættes op, så man skal benytte brugernavn og password for at logge på
Avatar billede mash Mester
21. april 2008 - 01:11 #6
jo det er rigtigt nok, det jeg siger er at der rammer os "normal" da terrorister nok kan hitte ud af at hacke de netwærk de har brug for, men der var osse bare for at nævne at det findes, men hvad siger i til min løsning på at det ikke er netter man betaler for, men leje af udstyr, hvilket omgår regg loven da selve netafgang er gratis.
Avatar billede mash Mester
21. april 2008 - 01:13 #7
en WEP kryptring tager ca. 10-15 min at hacke så man har full afgang....
Avatar billede glass Nybegynder
21. april 2008 - 04:24 #8
Vi har selv prøvet at leje hardwaren ud.
Men løb i problemet med nye computere hvor de har expresscard så måtte vi bruge penge igen på ca. 20kort.
Så virkede de ikke i Vista og XP 64bit og Unix.
Og selvom der var lovet Vista support og XP 64bit så virkede det nada.
Så fik vi nogle USB kort og et helvede vi røg i.
De blev knækkede næsten én efter én.
Og vi ville have kunderne skulle betale for nye, da det jo var deres skyld de gik ind i ting med dem.
Og bøvl kom der kun ud af det.

Vi har osse måtte bygge vores login skærm om da mange spoofede deres mac til en som var logget og fik derved gratis internet adgang.
Nu bruger vi en session over ssl.
Avatar billede mash Mester
21. april 2008 - 15:18 #9
øhhh der er jo den mulighed at både løse mac samtide med at men køre aes krypt
Avatar billede mash Mester
21. april 2008 - 15:20 #10
nåja hehe vi plejer kun at købe 1 adgang og så deler vi igemmen en pc ,så hvis man vil snyde er det næsten for nemt
Avatar billede glass Nybegynder
20. november 2008 - 14:04 #11
lukker
Avatar billede Mart_B Nybegynder
03. august 2009 - 17:17 #12
Således som IT- og Telestyrelsen fortolker udbyderbegrebet så kan man ikke omgå reglerne ved at udleje Wi-FI kort til USB. Bemærkningerne til teleloven er tavse f.s.v.a. udbyderbegrebet. Jeg er ved at skrive opgave om overvågning, hvis jeg kommer frem til at IT- og Telestyrelsen går for vidt i deres fortolkning vil jeg poste mit svar..
Avatar billede Mart_B Nybegynder
18. august 2009 - 14:27 #13
Hvis man gør som ovenfor anført: Man køber en adgang, og så deler denne igennem én PC er det så overhovedet muligt, at logge trafikken fra de bagvedliggende PC(ere)??

mvh
Mart_B