Avatar billede cschjorr Nybegynder
19. april 2008 - 21:31 Der er 5 kommentarer

Hvordan laver man pæne amerikanske mål enheder

Jeg skal skrive en masse tekst til det amerikanske marked og vil derfor bruge tommer som målenhed. Det er ikke noget problem så længe jeg skriver "1 1/2" så retter word automatisk "1/2" til så det passer bedre i breden - det same gælder for 1/4 og 3/4, men så snart jeg skal skrive 11/16 så rettes det ikke. Er der nogen som har et forslag?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. april 2008 - 22:38 #1
Der er ikke et decideret tegn for 11/16, men det er der for ½, ¼ og ¾ - og disse erstatninger har Word indbygget som en del af dens autokorrektur. Hvis du hellere vil have at alle brøker ser nogenlunde ens ud, så må du slå den del fra i autokorrektur.

Der er også tegn for 1/3, 2/3, 1/8, 3/8, 5/8 og 7/8, men dem kan Experten ikke vise (de ligger kun som en del af Unicode, hvilket de ikke kan finde ud af herinde), og Word har dem heller ikke foruddefineret i dens interne lister.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. april 2008 - 22:44 #2
Hvis du gerne vil have noget der minder om det til de andre tal, kan du i øvrigt overveje at bruge hævet tekst til tæller, og sænket skrift til nævner - men det er ikke helt det samme.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
19. april 2008 - 23:15 #3
Det er muligt vha. en makro at tilpasse dine brøker, så de ser ud, som du gerne vil have det. Du kan finde en sådan makro – klar til brug – via dette link:
http://gregmaxey.mvps.org/Formatted_Fractions.htm

Artiklen har links til to andre artikler om brøker plus link til en artikel, som forklarer, hvordan man installerer en makro, hvis du skulle have brug for det. Alle artiklerne er på engelsk.

Den makro, du finder via linket, løber igennem indholdet i hele det aktive dokument og tilretter alle forekomster af [tal]/[tal]. Dvs. at du kan skrive dine brøker som alm. tal adskilt af skråstreg og afvikle makroen til sidst. Der sker ikke noget ved at afvikle makroen flere gange i samme dokument. Resultatet bliver korrekt.

Du skal være opmærksom på følgende:
Reelt består makrokoden af 2 dele:
Del 1: en procedure, FractionFormatter, som er den, du skal kalde fra Word.
Del 2: en funktion, ”FormatFractions”, som kaldes af proceduren, og som er den del af koden, der udfører selve formateringen af dine brøker.

VIGTIGT:
Pga. regionale opsætninger vil makroen sikkert fejle, hvis du prøver at afvikle koden, som den er, fordi der i USA benyttes komma som separator, hvor vi i DK normalt benytter semikolon. Hvis det sker, så find linjen:

.Text = "[A-Za-z0-9]{1,}^47[A-Za-z0-9]{1,}"

og udskift de to kommaer med semikolon, så linjen bliver sådan:

.Text = "[A-Za-z0-9]{1;}^47[A-Za-z0-9]{1;}"
Avatar billede cschjorr Nybegynder
20. april 2008 - 07:18 #4
Lene - Du har lige reddet min weekend - TAK
Send et svar og jeg skal belønne dig
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. april 2008 - 11:00 #5
Her kommer et svar. Dejligt at høre, at det hjalp dig.