Avatar billede ninakaroline Nybegynder
17. april 2008 - 10:09 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

virus væk? (w32.fontra.c)

Hej (: jeg er ikke sikker på det er i det rigtige enme? Har ikke så stor en forstand på compurtere. Men min bærbar fik virus i går, en virus kaldt w32.fontra.c Jeg kørte mit antivirus program den ville ikke slette den første gang, men anden gang slettede den, den. Så sagde min gamle far at man kunne systemdanne den til fx; i forgårs hvis jeg med sikkerhed vidste at virussen var kommet ind i går! Det gjorde jeg så for en sikkerheds skyld, så mit spørglsmål er nu, var det en farlig virus? Og hvis mit f secure skriver at den er væk, er den så virkelig væk?

Jeg er så taknemmelig for hvis nogle gider komme med et let sproget svar, for forstår ikke compurter sporg! (:
Avatar billede nva Praktikant
17. april 2008 - 10:18 #1
Det virker ikke som en særlig farlig virus http://www.avira.com/en/threats/section/fulldetails/id_vir/3580/worm_fontra.c.html og du bør nok stole på at den er væk når dit antivirus ikke finder noget. Dog kan der måske være oprettet nogen foldere, som stadig ligger der selvom du har systemgendannet, men de er i sig selv ikke 'farlige'.
Avatar billede ninakaroline Nybegynder
17. april 2008 - 10:21 #2
Ih tusind tak! det lettede, så du synes bare jeg skal stole på mit virus program også bare lige se tiden an? Den bliver vel langsom hvis virussen stadig er et sted? Så kan jeg jo blive nød tilo at formatere?
Avatar billede nva Praktikant
17. april 2008 - 10:57 #3
Du skal bare tage det helt roligt - dit antivirus program skal nok sige til, hvis der stadig er noget snavs tilbage.
Du behøver nok ikke at formatere for at få renset din pc eller for at få fart i den igen, hvis den bliver langsom. Sørg for at slette temporære filer med Ccleaner engang imellem og defragmentere, så kører den fint i lang tid.
http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm

Jeg lægger et svar, som du kan accepter, hvis du er tilfreds med mit input. Du bør ikke selv lægge svar, medmindre du da selv vil have point ;)
Avatar billede Jensen DK Novice
17. april 2008 - 14:10 #4
http://safety.live.com/site/da-DK/default.htm
Prøv at køre en komplet skanning med denne online skanner, den ryder også op.
Avatar billede ninakaroline Nybegynder
17. april 2008 - 15:23 #5
Er det ikke farligt med 2 virus programmer på  samme tid? :O
Avatar billede nva Praktikant
17. april 2008 - 15:25 #6
Du bør ikke køre konstant med 2 antivirus, da de kan konflikte og genere hinanden - men hvis du tænker på SuperAntisSpyware, så sker der intet ved at køre den. Kun noget godt da ;)
Avatar billede ninakaroline Nybegynder
17. april 2008 - 15:29 #7
The computing.net link above begins to deal with the w32.fontra.c virus (wasn't completed due to lack of OP feedback).

Unfortunately it seems that although your pc may appear fixed, it can still be reinfected because the virus writes itself to your restore points / folders (these are protected files/folders).

I wouldn't necessarily say it's a mean virus, below is a rundown of it:

http://www.sophos.com/security/anal...

But the fact that it likes to give itself the ability to reinfect and drop more malware certainly makes it a nuisance.

To give myself peace of mind I would purge the restore points by turning off system restore, do a clean up with Ccleaner then run the online scan with Kaspersky.

If all the scan comes back clean I would then go back and turn the system restore back on then run one last scan with my resident AV scanner.

______________________________________________
jeg spurgte på en anden hjemme side engelsk, men jeg kan ikke helt forstå hvad han opfordre mig til at gøre? skal jeg bare kører det der http://safety.live.com/site/da-DK/default.htm som silbidor nævnte?
Avatar billede nva Praktikant
17. april 2008 - 15:33 #8
Han foreslår dig at stoppe din systemgendannelse, så dine restorepunkter bliver slettet - så du ikke risikerer at gendanne til et tidspunkt hvor du havde virus. Køre Ccleaner og onlinescanne. Når det er overstået med virus-frit resultat kan du starte systemgendannelse igen.

I korte træk ;)
Avatar billede ninakaroline Nybegynder
17. april 2008 - 15:34 #9
Ccleaner hvad er det?

hvorfor systemgendannelse igen? skal jeg slå det fra?
gendannede jo i går til et tidspunkt hvor jeg ikke havde virus..
Avatar billede ninakaroline Nybegynder
17. april 2008 - 15:38 #10
Skal jeg bare prøve det der som silbidor forslog?
(mit f secure kører nu, den er igang med et fuldt compurter tjek,
så vi får se om den finder noget nu.)
Avatar billede nva Praktikant
17. april 2008 - 15:42 #11
Du kan godt prøve det silbidor foreslog - at scanne for virus kan ikke gøres for tit - næsten. Men vent til din egen scanning er overstået. Hvis der findes noget i restore-filer så stop og start din systemgendannelse. Det gøres via programmer-tilbehør-systemværktøjer-systemgendannelse (såvidt jeg lige husker)
Avatar billede nva Praktikant
17. april 2008 - 15:44 #12
Ccleaner lagde jeg et link til tidligere. Programmet rydder diverse temporære filer og nøgler væk, så din harddisk ikke indeholder så mange gamle 'døde' data og henvisninger til filer, der ikke længere eksisterer. Alt bliver således hurtigere.
Avatar billede ninakaroline Nybegynder
17. april 2008 - 15:44 #13
restore-filer? hehe SORRY, men forstår mig ikke på compurter sprog!(:
Avatar billede ninakaroline Nybegynder
17. april 2008 - 15:45 #14
Og ps hvornår skal jeg gendanne den til?
Avatar billede nva Praktikant
17. april 2008 - 15:46 #15
Hvis filen hedder noget langt med restore som en del af filnavnet, så er det sikkert fra systemgendannelsespunkter.
Avatar billede ninakaroline Nybegynder
17. april 2008 - 15:49 #16
Hvis mit anti virus program F SECURE ikke finder nogen virus, skal jeg så tage en online virus scanning med Ccleaner eller http://safety.live.com/site/da-DK/default.htm? Og hvis de ikke finder noget er virussen vel væk?

For undskyld, men forstår ikke helt det der med restorefiler osv..
Avatar billede ninakaroline Nybegynder
17. april 2008 - 16:48 #17
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\HIBERFIL.SYS
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\PAGEFILE.SYS
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\SYSTEM32\SYSPREP\PANTHER\DIAGERR.XML
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\SYSTEM32\SYSPREP\PANTHER\DIAGWRN.XML
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\COMPONENTS
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\DEFAULT
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SAM
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SECURITY
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SOFTWARE
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\SYSTEM32\CATROOT2\{F750E6C3-38EE-11D1-85E5-00C04FC295EE}\CATDB
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\SYSTEM32\CATROOT2\{127D0A1D-4EF2-11D1-8608-00C04FC295EE}\CATDB
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\PANTHER\DIAGERR.XML
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\PANTHER\DIAGWRN.XML
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\PANTHER\UNATTENDGC\DIAGERR.XML
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\WINDOWS\PANTHER\UNATTENDGC\DIAGWRN.XML
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\USERS\NINA\APPDATA\LOCAL\MICROSOFT\WINDOWS DEFENDER\FILETRACKER\{D280AB4B-27A9-4466-83FF-EFE457981B72}
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\USERS\ALL USERS\MICROSOFT\CRYPTO\RSA\MACHINEKEYS\10DD84E7D0BB2BCD107174B33D6359F2_86E6E836-0217-4293-BF56-49B8B47BC068
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\USERS\ALL USERS\MICROSOFT\CRYPTO\RSA\MACHINEKEYS\3C80569CB2D8BFAD7FEC104E44B015E7_86E6E836-0217-4293-BF56-49B8B47BC068
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\USERS\ALL USERS\MICROSOFT\CRYPTO\RSA\MACHINEKEYS\61EFF9F95E6F23022FEB0F55C66B2C32_86E6E836-0217-4293-BF56-49B8B47BC068
Kan ikke åbne en fil i arkivet C:\SWSETUP\ROXIOCB9\EMC_90\DATA11.CAB
Scanningen af C:\SwSetup\RoxioCB9\EMC_90\Data2.cab blev afbrudt [F-Secure AVP]
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\PROGRAMDATA\MICROSOFT\CRYPTO\RSA\MACHINEKEYS\10DD84E7D0BB2BCD107174B33D6359F2_86E6E836-0217-4293-BF56-49B8B47BC068
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\PROGRAMDATA\MICROSOFT\CRYPTO\RSA\MACHINEKEYS\3C80569CB2D8BFAD7FEC104E44B015E7_86E6E836-0217-4293-BF56-49B8B47BC068
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\PROGRAMDATA\MICROSOFT\CRYPTO\RSA\MACHINEKEYS\61EFF9F95E6F23022FEB0F55C66B2C32_86E6E836-0217-4293-BF56-49B8B47BC068
Kan ikke åbne filen (Klik her for at få flere oplysninger) C:\BOOT\BCD

hjælper det? (:

det var de filder den ik kunne scanne.
Avatar billede nva Praktikant
18. april 2008 - 11:09 #18
Det skal du ikke bekymre dig over. Hvis den ikke fandt noget 'snavs' kan du regne med at din pc er ren nu.
Avatar billede ninakaroline Nybegynder
18. april 2008 - 13:16 #19
okay (: ' tusind tak for hjælpen alle sammen, især dig nva!
der var heldigvis ingen virus sidst jeg tjekkede (igår) så jeg stoler på det er væk!
Avatar billede nva Praktikant
18. april 2008 - 17:54 #20
Det kan du også roligt gøre. Du kan acceptere mit svar ved at markere mit navn - og eventuelt bede andre om at lægge svar, hvis du vil dele point imellem flere. Du bør IKKE selv lægge svar, men kun kommentarer, hvis du da ikke selv vil tage point tilbage.
Avatar billede ninakaroline Nybegynder
18. april 2008 - 18:45 #21
åh, okay undskyld men jeg er helt ny her :)
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2008 - 19:12 #22
ninakarolina jeg har fulgt tråden og du skrev igår at du var usikker på om virus var fjernet, vil spørge om der i dit antivirusprogram ikke er en karantæne, hvis ja skulle du kunne se filen her, jeg bruger Norman Security Suite, og kan se i en dialogboks " ingen filer i karantæneområdet "
Avatar billede ninakaroline Nybegynder
18. april 2008 - 20:01 #23
der står; elementer i karantæne: 0