Avatar billede larsdue Nybegynder
16. april 2008 - 19:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan ser jeg hvilken encoding en tekst har?

Jeg kalder en webservice, som returnerer nogle data med danske tegn. Jeg har fået at vide, at webservicen kører utf-8, men når jeg skrive mine data ud, så er æ, ø og å erstattet af "????"

Inden jeg skriver til producenter og brokker mig, så vil jeg gerne sikre mig, at jeg har tjekket om data fra webservicen virkelig er utf-8. Men hvordan gør man det? Altså hvordan tjekker jeg, hvilken encoding den xml der returneres fra webservicen har?

/Lars
Avatar billede kalp Novice
16. april 2008 - 21:52 #1
hvor ser du at det er ??? tegn?
gemmer du svaret på disk eller ?

kan du kalde webservicen direkte i en browser?
hvis ja så kan du tjekke der om du får æ ø å med.
Avatar billede bitmatic Nybegynder
17. april 2008 - 11:47 #2
en xml-fil bør have en angivelse af encoding i første linie.

Hvis du for eksempel ser på kilden til denne side, så kan du i første linie se, at den kører iso-8859-1
Avatar billede larsdue Nybegynder
07. maj 2008 - 16:50 #3
Beklager den lange svartid på jeres kommentarer.

Det er uanset hvor jeg smider retur output hen, så vises æ,ø og å med "??"
Det er både hvis jeg udskriver til en browser, til en winform eller tjekker værdierne direkte i Visual Studios debuggingvindue. Det var derfor at jeg var på udkig efter en metode til at tjekke hvilken encoding en given tekststreng har?

Både den xml der sendes afsted og modtages retur har en angivelse af encoding sat til utf-8, så jeg tror ikke det er der fejlen ligger.

/Lars
Avatar billede larsdue Nybegynder
31. januar 2011 - 20:31 #4
Har glemt hvad løsningen var, men tror det er på tide at lukke spørgsmålet...