Avatar billede justrace Novice
16. april 2008 - 19:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Et styk WAN IP, flere web-servere, hvordan kan det sættes op?

Jeg har TDC-bredbånd med fast ip. Jeg har lige nu en server kørende med flere forskellige domæner, men ønsker at fordele domænerne på flere servere da de kræver forskellig opsætning og services. Da de jo alle bruger port 80, er det jo noget andet end portforwarding der skal til, for at fordele forespørgsler fra nettet.
Avatar billede leif Seniormester
16. april 2008 - 20:52 #1
Det findes fx. noget Apache Proxy hvor Apache serveren svarer på alle port 80 forespørgsler men henter dataene fra andre servere (Skulle vist ikke fungere så godt igen)

Ellers må du ansøge TDC om flere IPadresser.
Avatar billede justrace Novice
16. april 2008 - 20:55 #2
Det med tdc og flere ip'er har jeg tænkt på som en udvej, men så skal jeg have erhvervs-abbonnement og betale en hel del mere end nu, samtidig med at de vil have 700,- pr. ip.
Avatar billede leif Seniormester
16. april 2008 - 21:18 #3
700,- pr. IP, det er da ikke de vi andre betaler, men betaler pr. ansøgning

Hvor ser du den pris ?
Avatar billede hausner Nybegynder
18. april 2008 - 09:02 #4
der findes et lille win-prog der hedder Octagate som kan det du forespørger.
Avatar billede justrace Novice
23. april 2008 - 22:15 #5
Sorry, ren forglemmelse.

>leif: Smid et svar så jeg kan lukke.
TDC er nogle skvadderøve. De mener ikke der bliver opgraderet i min boligforenings tlf. central så man kan få nogle ordentlige upload hastigheder.
Avatar billede justrace Novice
24. april 2008 - 22:11 #6
Kommet frem til at indtil jeg kan få bedre hastighed på upload må projektet på is. :(
Avatar billede sameaim Nybegynder
26. april 2008 - 23:25 #7
Som de andre er inde på, så skal du benytte en proxy eller også skal du bestille et public ip range.
Du betaler ikke pr. IP men pr. ansøgning - og bliver den accepteret frigører de dem fra deres egen pulje.
Husk at du behøver en router, hvor du kan slå NAT fra.
Avatar billede leif Seniormester
27. april 2008 - 08:09 #8
sameaim -> Eller en router som kan håndtere NAT på forskellige WAN adresser
Avatar billede justrace Novice
27. april 2008 - 09:08 #9
Hejsa, vil det sige at en router kan håndtere det?

Nogle forslag til en god en?

Har et par Cisco-kasser: PIX 501 og 515 og en ASA5505. Og en Netgear FVS124G og en Zywall 10.

ASA'en og 515'eren burde vel kunne klare opgaven, ellers må jeg vel bare frem med den del konen er næstgladest for. :)
Avatar billede leif Seniormester
27. april 2008 - 09:20 #10
justrace -> Ja, men kun hvis du stadig har flere offentlige IPadresser.

Om de kan ved jeg ikke, da jeg bruger fx. pfsense (En linux installation som fungerer som router) til det.
Avatar billede sameaim Nybegynder
27. april 2008 - 11:38 #11
Jeg ville bruge ASA'en, PIX'rne kan også godt men de er ældre.
De andre ved jeg ikke.

Du kan også som leif siger, lave Many-To-Many med Overload.
Dette går faktisk ud på det samme, dog har du stadig NAT og kører med fx. 192.168.1.0 på dit interne net.
Så vælger du i NAT opsætningen hvilke adresser, der skal bruge hvilke public adresser ud mod WAN.
Avatar billede justrace Novice
27. april 2008 - 18:58 #12
>leif og sameaim: læg svar, så lukker jeg her. Har nu nok at læse/arbejde med for at komme videre. Opsætning af ASA, og en "alvorlig" (€€) snak med TDC

Vender nok tilbage på en ny tråd vedr. emnet og opsætning, men den tid...

Indtil videre ihvertfald, skal i have tak for hjælpen.