Avatar billede totaldata Nybegynder
16. april 2008 - 10:33 Der er 8 kommentarer

Grub problem på interessant PC

Jeg har fået fingrene i en gammel booksize pc (oprindelig uden harddisk) og prøver nu at installere en harddisk med debian i den. Desværre er jeg en linux newbie, så jeg mangler lidt info om hvordan jeg kommer videre.

Det er en rigtig museumsmaskine uden mulighed for at boote fra CD, så det jeg har gjort, er at installere debian på en harddisk på en anden maskine, og så flytte harddisken over i museumsmaskinen. Der er en del RAM i museumsmaskinen, GRUB siger lower memory 639K og upper memory 15360K (i gamle dage blev det brugt som "floppydisk" under DOS)

I BIOS har jeg sat harddisken til at være "normal" (begge maskiner). Jeg har lavet en lille partion på hd til bootfilerne (1,5 gb) og resten af hd er til desktop og swap.

Når jeg booter museumsmaskinen med den preparerede hd, starter den stort set help op. Der kommer en blå skærm hvor man kan vælge een af to typer debian og maskinen fortsætter så opstarten, men ender med at skrive

"out of memory: Kill process 2 (ksoftirqd/0) score 0 and children"

Dette fortsætter den med at gentage (på maskinen hvor jeg producerede harddisken, starter debian unden problemer). Er der en kvik ekspert der kan hjælpe mig videre, for jeg kunne virkelig godt tænke mig at få museumsmaskinen til at spille
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. april 2008 - 12:11 #1
Er det muligt at boote op på en diskette på "museumsmaskinen". I så fald kan du hente en debian bootdiskette og så installere fra nettet. (Så vidt jeg husker i hvert fald)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. april 2008 - 14:17 #2
15360K RAM er 15MB RAM, det er ikke meget heller ikke for linux.
Avatar billede totaldata Nybegynder
17. april 2008 - 04:56 #3
Bon dieu. Du har ret, jeg har simpelthen set mig blind på ram størrelsen, jeg havde slet ikke regnet med at der var så små ramkredse, så jeg "læste" det som værende 640 mb ram + meget mere i stedet for de 649 kb ram + en sjat mere, som det var. Det må være den stærkt fremskredne alder der trykker.

james t dk hvis du sender mig et svar på dette spørgsmål, sender jeg dig pointene
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. april 2008 - 07:16 #4
Svar.
Avatar billede totaldata Nybegynder
17. april 2008 - 09:06 #5
ok
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. april 2008 - 11:21 #6
Husk at lukke :)
Avatar billede cyaegha Nybegynder
08. maj 2008 - 20:39 #7
Eller måske kigge på DSL?
http://www.damnsmalllinux.org/
"Run light enough to power a 486DX with 16MB of Ram"
Avatar billede lassebm Nybegynder
04. juli 2008 - 23:38 #8
Husk at lukke spørgsmålet :o)